5 Reacties
één maand geleden
Hoi, is het consultatiebureau van mening dat hij achterloopt met spraak? Hebben ze hier al eerder iets van gevonden?
Ik zou me er namelijk niet druk om maken als hij wel begrijpt wat je zegt maar zelf nog niet veel praat. Er gebeurd zoveel in de hoofden van onze kindjes dat ze onmogelijk alles tegelijk kunnen ontwikkelen. Ik zou me er dus geen zorgen om maken en vooral veel Boekjes lezen en dingen benoemen. Dan komt het vast vanzelf
één maand geleden
Mijn dochter is van 11/04/2022, en praat ook nog niet echt zoals het zou moeten (volgens de gemiddeldes). Ik maakte mij ook een beetje zorgen, en bracht haar zelfs een tijdje bij de logopedist vanaf haar 2 jaar, zonder baat op dat moment… maar ik probeer het nu gewoon los te laten.
Ik denk dat het helpt als je weet dat je niet alleen bent, dat jouw kind niet alleen is, en dat er nog kinderen zijn die later spreken… ieder op zijn eigen tempo. Ik probeer haar gewoon zo veel mogelijk te stimuleren, en nu merk ik dat ze elke dag een nieuw woord zegt sinds een aantal dagen… dus het kan ineens snel gaan. 🙏🏽
één maand geleden
Hoi, ik zou er zeker niet vanuit gaan dat het vanzelf wel goed komt. Ik ben logopedist en wanneer hij op deze leeftijd alleen nog maar brabbelt lijkt het me goed om het consultatiebureau serieus te nemen en actie te ondernemen! Al is het alleen maar om zelf misschien wat handvatten te krijgen om de spraak-taalontwikkeling te stimuleren. Succes!
één maand geleden
Wat vervelend dat je je zorgen maakt. Maar wat bedoel je precies met brabbelen? Echt nog op de baby manier zeg maar? Onze zoon is van 31-03-2022. Dat is dus 2 jaar en bijna 8 maanden als ik nog goed tel 🙈 jouw zoon is maar een paar dagen jonger. Onze zoon praat wel, maar spreekt nog niet alles goed uit. Opdrachten (wel meerdere tegelijk) begrijpt hij en doet hij ook. Hoe zit dat met jouw zoon? Snapt hij ook opdrachten? Bijvoorbeeld: pak het op en gooi maar weg? 2 in 1 vraag. Breng maar naar de keuken en zet maar op het aanrecht. Onze zoon lijkt namelijk daarin al veel te begrijpen. Maar zoals bloem is bij hem een nunu. Of poes is pau. Maar zijn ook dingen die ik onderweg in de auto laat zien, zoals laatst een windmolen. Hij kan dit nu zeggen en weet ook wat het is. Heeft jouw zoon dat ook? Dat hij het woord kan koppelen aan hetgeen hij ziet? Ja de cijfers vertel je. Maar als je een boekje leest en vertelt wat je ziet kan hij dan ook aanwijzen wat je ziet? Zoals onze zoon weet het woord bij het plaatje. Wat probeer je precies al zelf voor ik allemaal dingen op noem? Heb je zelf het idee dat hij flink of een beetje achterloopt? Ik denk namelijk zelf ook dat ieder kindje zijn eigen tempo heeft. Voor hij naar de basisschool gaat zorg ik ervoor dat ik educatieve dingen met hem doe zodat hij al wel wat dingen weet. Althans dat ben ik aan het proberen. Doe jij ook educatieve dingen met je zoon? En nog wat, waarom wil het CB dat hij naar een speciale PSZ gaat? Gaat hij naar een kinderdagverblijf of gastouder? Ik ben benieuwd! Hoor het graag van je 😁 en ik zou me nu nog niet teveel zorgen maken, zodra hij 4 is en dan is de spraak wel op gang en goed, dan is dat toch oke? Ik snap wat anoniem86 zegt, als hij echt nog brabbelt, actie ondernemen, maar als hij zoetjes aan nu bijvoorbeeld de cijfers herkent en kan benoemen is hij op de goede weg lijkt mij. Veel voorlezen en bij betrekken, alles wat je ziet aan hem benoemen en hem laten koppelen dat het woord bij het ding hoort. Ik denk dat je voor de spraak en taalontwikkeling niet naar een PSZ hoeft te gaan, maar hier zelf ook wat mee kunt. Mocht het dan toch moeilijk opgepakt worden door je zoon , dan moet je misschien aan de bel trekken en kijken of logopedie kan helpen. Verder denk ik iedereen op zijn eigen tempo en laat ontdekken en vertellen aan jou. Succes!