31 Reacties

3 jaar geleden

Wij zitten nu met kindje 2 aan de wasbare luiers. Wij hebben een eendelig luier systeem. Het is inderdaad veel werk, om de 2 a 3 dagen worden de luiers gewassen, daarna opgehangen op het droogrek en dan terug opgevouwen. Een tweedelig systeem is wel minder werk qua opvouwen. Ik moet wel zeggen dat ik niet zonder zou kunnen. Ik vind het hygiënisch, ik weet dat er geen toxische stoffen in zitten, je spaart écht geld uit (op termijn), geen volle vuilniszakken met luiers en mijn zoontje was al zindelijkheid op 22 maanden, ik geloof dat dit mede door de wasbare luiers is. Dus er zijn zeker voor en nadelen aan, maar het grootste nadeel is dat er wat tijd in kruipt, wij hebben dat er voorover, maar het moet passen in je persoonlijke situatie. Succes met je zoektocht!

3 jaar geleden

Reactie op MamaThaisa

Wij zitten nu met kindje 2 aan de wasbare luiers. Wij hebben een eendelig ...
Ok bedankt! Klopt het trouwens volgens jou dat de baby's sneller uitslag krijgen? Dat is wat mijn man zei maar ik vind hier niet direct iets over terug.

3 jaar geleden

Wij wilden nu met ons derde kindje wasbare luiers gaan gebruiken, dus ik had vanalles opgezocht en we hebben we van te voren aangeschaft (wel gebruikte via marktplaats). Helaas werkt het voor ons tot nu toe niet zoals verwacht. Onze baby krijgt er behoorlijke striemen van, het is giga warm in de zomer en een enorm pakket om de billen. Ook vind ik dat ze echt minder vocht vasthouden dus je moet vaker verschonen (en ‘s nachts ook). We gebruiken nu weer wegwerpluiers 🙈 ik wil het over een tijdje wel weer proberen als het minder warm is en ze wat groter is, ook omdat ik het zonde vind van al die luiers haha. Maar als ik dit geweten had had ik ze eerlijk gezegd niet gekocht. Maar bijvoorbeeld mijn broer was er wel erg tevreden mee, dus het verschilt blijkbaar per persoon..

3 jaar geleden

Reactie op Dagiebosje

Ok bedankt! Klopt het trouwens volgens jou dat de baby's sneller uitslag k ...
Ik heb hier weinig tot geen uitslag. Denk net dat het vaker voorkomt bij wegwerp van de toxische stoffen die erin verwerkt zitten.

3 jaar geleden

Reactie op Floor_1987

Wij wilden nu met ons derde kindje wasbare luiers gaan gebruiken, dus ik ha ...
Slim om ze tweedehands te kopen wel. Had iets gelezen ivm boosters voor snachts, maar dat is niet genoeg dan?

3 jaar geleden

Reactie op Dagiebosje

Slim om ze tweedehands te kopen wel. Had iets gelezen ivm boosters voor sna ...
Nee wij deden die boosters eigenlijk standaard erin ook overdag..

3 jaar geleden

Reactie op Floor_1987

Wij wilden nu met ons derde kindje wasbare luiers gaan gebruiken, dus ik ha ...
Wij gebruiken Bamboozles voor 's nachts (tweedelig) en nog geen lekkage gehad. Als een luiers vaak gewassen is, wat bij tweedehands wel het geval is, kan deze lekkage geven 😉

3 jaar geleden

Wij zijn tevreden! Hebben 2delig systeem. Geen spuitluiers en minder uitslag juist. Het extra werk valt ons nee. Even modus in vinden. Wij zetten wasmachine aan op dat ie in de ochtend klaar is. Ophangen is makkelijk, we laten de boosters erin en dan hangt het super snel op. Wij doen wel naar externe locaties gewone luiers aan. En ik de nacht een grote pamper. Want de kleine vind het wel oncomfortabel als ze nat zijn. Maar draagt, zegt men, weer bij aan zindelijkheid.

3 jaar geleden

Wij gebruiken een all in one systeem en zijn super tevreden hiermee! We wassen om de 2 dagen en de luiers dan op lage temperatuur in de droger. Onze meid is nu 14 weken en nu gaan we toch kijken voor een booster voor snachts, ze plast namelijk 1 keer gedurende de volledige nacht. Als je twijfelt is tweedehands misschien het proberen waard voor je er veel geld aan geeft. Onze gemeente gaf wel een premie bij de aankoop van nieuwe.

3 jaar geleden

We gebruiken een tweedelig systeem van Huda en dat bevalt heel goed! Ik vind het wassen prima te doen, na het spoelen kun je er ook andere hete was bij doen, vind ik handig. Mijn vriend was eigenlijk tegen, dacht dat hij het te veel moeite zou vinden maar is nu ook enthousiast. Voelt voor mij ook fijner om haar een wasbare luier aan te doen ipv plastic broekje en ziet er leuk uit met alle leuke printjes. En nachten gaan prima. Op vakantie enzo doen we wegwerp. Wij hebben een luierpakket gehuurd om te kijken of het ons beviel!

3 jaar geleden

Wij zijn nu een pakket aan het testen met verschillende soorten dus zowel met overbroekjes als all-in-one luiers. Maar aangezien de crèche er niet aan mee doet en ons zoontje daar 4 dagen in de week zal zijn, wil ik gelijk toch niet volledig overschakelen naar wasbaar. Maar misschien dat ik er gewoon enkele in huis haal om af te wisselen, welk systeem ben ik nog niet over uit maar van mijn man mogen het alleszins zeker geen vouwluiers zijn 😆. Ik vind idd dat je dan wel vaker moet verversen, het kan erg nat aanvoelen (kan niet aangenaam zijn voor de baby denk ik dan). Met een vliesje in voor de stoelgang kan dit zo in de vuilbak en niet in de wasmachine. De wegwerpluiers die ik nu wil proberen zijn trouwens zgn ecologisch, voel ik me toch niet helemaal slecht daarbij :p.

3 jaar geleden

Wij gebruiken bij ons eerste kindje sinds de geboorte wasbare luiers. In het begin gebruikten we prefolds: een vouwluier. Die zijn goedkoop en ook in hele kleine maatjes te bestellen. Nu hebben we een wasbare luier met klittenband waarover een overbroekje gaat. Het bevalt ons super goed. Nooit lekkage, ook niet bij dunne borstvoedingspoep. Eens in de 3 dagen een 60 graden was met voorspoelen en alles is schoon. Goed voor de portemonnee en voor het milieu! Je kan ook een luier consult aanvragen, dat is gratis en dan krijg je veel informatie. Wij hebben trouwens ook luiers tweedehands gekocht maar ik weet dat veel mensen dat een stap te ver vinden ;)

3 jaar geleden

We hebben trouwens ook een fleece doekje in de luier voor het droge gevoel. Ze slaapt snachts soms 11 uur zonder problemen

3 jaar geleden

Het was even uitvogelen (ik had eerst lekkage en vlekken na het wassen) maar nu ben ik erg enthousiast. Je kunt een consult nemen of een luier pakket huren om uit te proberen. Had ik allebei niet gedaan maar zou ik achteraf gezien wel aanbevelen. Ik dacht dat ik tweedelig te veel gedoe zou vinden met omdoen, maar in de praktijk krijg ik daar nóóit lekken mee en daardoor juist veel minder gedoe. Eerst waste ik op 40 graden maar met 60 heb ik nooit meer vlekken. Het is wel wat werk met het wassen, ophangen, en weer in de kast leggen. Maar scheelt ook geld en nu heb ik minder vaak lekkage dan vrienden met wegwerp luiers. En natuurlijk een hele hoop minder afval. We hebben nooit uitslag omdat de poep niet uitdroogt, je kunt het makkelijk wegvegen en daardoor blijven de billen hygiënisch (juist als poep en urine blijft zitten krijg je uitslag). Misschien is hybride een optie voor jullie?

3 jaar geleden

Wij zaten eerst heel lang te twijfelen, inderdaad wilde ik geen bak met geld uitgeven en dat het dan niet bevalt. Nu zijn we sinds een week of 2 half over op wasbaar ( snachts en voor langere uitjes durven we het nog niet aan...) Ik heb tweedehands PUL broekjes en een stapel tweedehands hydrofiele doeken besteld. Dat is zo spotgoedkoop dat ik het wel aandurfde. Het bevalt ons prima, nog wel aan het zoeken naar de beste vouwmethode voor ons. Het is iets meer werk qua wassen en vooral vouwen, maar het valt me mee. En herkenbaar dat de mannen minder enthousiast zijn haha. Die van mij was wel meteen pro wasbaar, maar wil hydrofielen alleen als rechthoek direct in het broekje stoppen. Alle uitgebreidere vouwkunsten blijven mij voorbehouden.

3 jaar geleden

Ik was er wel heel tevreden over tot mijn zoontje absoluut niet meerbleef liggen. Hij is nu 1 jaar en ik grbruik nu luierbroekjes andere krijg ik hem niet meer aan wegkruipen en ronddraaien en rechtstaan... als je graag nog kindjes wil is het zeker de investering wel waard denk ik en je kan ze achteraf ook vaak nog 2dehands verkopen... Het wassen en drogen vond ik best meevallen van werk. Want bij wegwerp heb je die extra tijd nodig om afval weg te zetten

3 jaar geleden

Reactie op Dagiebosje

Ze krijgen juist veel minder uitslag met wasbare luiers. Omdat dit volledig natuurlijke producten zijn.

3 jaar geleden

Reactie op Dagiebosje

Ik had trouwens ergens gelezen dat als je overstapt de bollen tijdelijk wat roder kunnen worden omdat het natter is dan een uitdrogende pamper. Maar daarna als het goed is juist minder uitslag. Hier heb ik nog niet veel verschil gemerkt, maar het is pas kort en niet 24 hr per dag..

3 jaar geleden

Ik ben ook heel positief er over! Eerst twijfelde ik er ook erg over en vond het in het begin even wennen met om doen. Wij hebben tots bots ombroekjes en bamboe binnen broekjes via kaatje katoen. Voor de nacht doe ik er een extra inlegger in. Voor nood hebben we ook paupers. Maar ik moet zeggen, daarmee hebben we veeeeel sneller last van spuitluiers. Bij de wegwerp zit er goed elastiek in de broekjes wat alles tegen houd. En met pampers ruik ik het ook door als er poep in zit. Om het praktisch te houden hebben we boven bij de commode en beneden in de keuken (la vrijgemaakt voor babyspul) een simpele luieremmer staan met een groot wasnet er in. Zo kan je het direct ergens in doen zonder je handen vies te hebben. Ook op beide plekken een klein afvalemmertje waar we de vuile papieren inlegvellen in doen en billendoekjes. Is de luieremmer vol? Dan slingeren we (letterlijk) met waszak en al het zo in de wasmachine.

3 jaar geleden

Bedankt voor jullie reacties!! Ik ga het hier eens overleggen in ieder geval ☺️