17 Reacties

3 jaar geleden

Same here. Je wordt zeker gestalkt door bedrijfarts om te gaan werken ja , uwv belde je om zoveel weken om te vragen hoe het gaat met je en dat is nooit met pushen enzo. Ik weet niet waarom de ouderschapsverlof niet stop gezet kan worden. Beterschap ♥️

3 jaar geleden

Ik zou dit bespreken met een arbo arts. Zo heb je altijd duidelijkheid over wat er wel of niet mogelijk is en kan je afspraken maken over ziektewet en reïntegratie. Wat de arbo arts in het verslag schrijft krijgt je werkgever ook te zien en die moet zich aan de gemaakte afspraken houden.

3 jaar geleden

Heb je je ziek gemeld aan begin van je ouderschapsverlof of tijdens? Ik heb gelijk aan begin gedaan en dat kon wel. Zelf ook doorgegeven aan UWV. Misschien dat je hun even kan bellen om te vragen hoe het zit?

3 jaar geleden

Reactie op Reinaa

Heb je je ziek gemeld aan begin van je ouderschapsverlof of tijdens? Ik heb ...
Ik heb me ziekgemeld tijdens. de uwv accepteert het wel maar werkgever houd me in de ouderschapsverlof (zegt dat niet kan terug trekke) beetje ingewikkeld

3 jaar geleden

Hi! Volgens mij kun je het wel afbreken of stopzetten; https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ouderschapsverlof/vraag-en-antwoord/wanneer-ouderschapsverlof-onderbreken-of-stopzetten Je zou ook kunnen bellen met het uwv of juridisch loket. En anders HR van je werk? Mocht je manager moeilijk blijven doen, kun je in gesprek gaan met een vertrouwenspersoon op je werk. Succes!

3 jaar geleden

Reactie op jeloejeloe

Ik heb me ziekgemeld tijdens. de uwv accepteert het wel maar werkgever houd ...
UWV betaald zowel je ouderschapsverlof als ziekte bij zwangerschap en zwangerschapsgerelateerd. Dus in principe heeft je werkgever hier niks mee te maken behalve dat hij het door moet geven aan UWV. Helaas weet ik ook hoe werkgevers kunnen zijn. Heb uiteindelijk alles zelf rechtstreeks met UWV geregeld omdat zij ook zagen dat via mijn werkgever niet ging lukken en werkgever heeft een boete van hun gekregen. Is niet de weg die je wilt bewandelen maar is een optie. Juist nu moet je aan je eigen gezondheid denken zodat je voor je kindje kan zorgen. Succes lieve mama!

3 jaar geleden

Werkgever heeft er vrij weinig mee te maken omdat uwv beiden zaken betalen.. dus als uwv er akkoord mee gaat om het om te zettten naar ziekteverlof dan lijkt mij het dat het voor je werkgever niet uitmaakt? Tevens zit ik al in de ziektewet sinds oktober en totaal geen stalking of dat ze pushen dat ik moet werken. Arbo arts gaf 1x aan dat het misschien verstandig was om nog een keer boventallig te proberen, maar puur voor de band met de werkgever vond ie. Heb dat toen niet meer gedaan, en dat was geen enkel probleem. 'Want jij voelt lichamelijk het beste wat je kan en niet kan'. Eind september ga ik weer 2 halve dagen proberen met werken maar ook hier gaf de arbo arts aan dat ik echt goed naar mijn eigen lichaam moet luisteren en aan de bel moet trekken als het toch te veel zou zijn. Een zwangerschap en bevalling doet heel veel met je lichaam, en moet niet onderschat worden vind ie. Dus hier al heel wat maanden alleen maar veel begrip!

3 jaar geleden

Reactie op BabyboyL

Werkgever heeft er vrij weinig mee te maken omdat uwv beiden zaken betalen. ...
Dan heb je een goede arbo arts

3 jaar geleden

Reactie op Obim

Dan heb je een goede arbo arts
Zeker! Maar moet zeggen dat ik nu al bij arbo arts nummer 3 zit en alle 3 zijn ze dus zo. Paar jaar geleden toen ik nog een andere werkgever had, ook bij een arbo arts geweest (lijkt nu wel altijd ziek maar dat was toen ivm een operatie die tegenviel😂) en daar was de arbo arts ook precies zo. Familie die afgekeurd zijn wegens ziekte maar ook onwijs fijne arbo artsen gehad. Dus er zijn er zeker ook veel die echt meedenken en begrip hebben!

3 jaar geleden

Reactie op Beebs22

Je mag (betaald) ouderschapsverlof altijd onderbreken: https://www.rijksove ...
Me werkgever bleef doorgaan dat het niet kon

3 jaar geleden

Reactie op BabyboyL

Werkgever heeft er vrij weinig mee te maken omdat uwv beiden zaken betalen. ...
Ik heb het uwv gebeld en die zegt weer wij gaan niet over het ouderschapsverlof 🥲 ben ook door de war en me werkgever die kan het verlof niet afbreken naar ziek. Oh dat is wel een fijne arts beterschap wat zijn je klachten

3 jaar geleden

Reactie op jeloejeloe

Ik heb het uwv gebeld en die zegt weer wij gaan niet over het ouderschapsve ...
Huh dat is toch raar! Want het uwv betaald het ouderschapsverlof uit naar je werkgever, het is natuurlijk gewoon een uitkering.. Wat een gedoe allemaal. Lekker duidelijk zijn instanties vaak☹️ Ik heb met 10 weken zwangerschap bekkeninstabiliteit gekregen🥲 Dacht na de bevalling dat het wel wat beter ging, maar de eerste 11 weken ongeveer heeft mn baby alleen maar gehuild en moest ik hem zo'n 13 uur op een dag wiegen. Dus daardoor weer verergerd! Gaat nu met hem echt heel goed dus mijn herstel is ook weer naar de betere kant aan het gaan💪🏻

3 jaar geleden

Je manager heeft daarniet veel over te zeggen. Je dokter en ziekenkas kunnen zich daarover uitspreken. Arbeidsgeneesheer kan je op controle laten komen, maar dat zijn ook dokters die onafhankelijk zijn van jouw werkgever. En bovenal dat zijn dokters, die kijken naar jou en moeten vooral kijken dat je niet doet alsof. Zou ik me geen zorgen over maken. Maar wel zeker naar jouw dokter gaan

3 jaar geleden

Dames vraagje heb binnenkort een afspraak met de arbo maar ik vraag me af moet je eerst bij de huisarts zijn en dan met de arbo praten of anders om

3 jaar geleden

In je cao staat waars meer informatie over je ouderschapsverlof, ook of je dit wel / niet kan stop zetten bij ziekte! Als ik ziek ben tijdens mijn ouderschapsverlof (neem het een paar uur per week op) dan kan ik dit ook niet stopzetten. Ben je nu al wel ziek gemeld of nog helemaal niet? Als je je binnen vier weken na einde bevallingsverlof ziek meldt dan valt dit nog onder de noemer “ziek vanwege zwangerschap” en wordt dit nog door uwv betaald. Als je je later ziek meld, dus na die vier weken van het einde van je verlof, moet je werkgever het zelf betalen…