5 Reacties
MOD
3 jaar geleden
Bij mijn eerste hebben we de eerste dagen bij gevoed met kunst. Mijn borstvoeding had wat opstartproblemen door zware bevalling en bloedverlies. Dit deden wij middels vingervoeden. De eerste dagen is dat weinig ml. Wel wordt het iedere dag een beetje verhoogd geloof ik. De meeste kraamhulpen weten daar wel eea van af en kunnen je goed ondersteunen/adviseren. Ook kan je altijd een lactatiekundige mee laten kijken (meer verstand van dan de gemiddelde kraamhulp). Veel verzekeraars vergoeden ook tot een x bedrag de consults met een lactatiekundige dus dat is al erg fijn! Als je in het ziekenhuis bevalt, hebben ze vaak ook de kennis daar om je wat tips te geven en op gang te helpen.
Persoonlijk zie ik geen kwaad in het geven van borstvoeding en kunstvoeding. In mijn optiek is iedere x dat borstvoeden lukt, een win, afhankelijk wat haalbaar is voor jou als mama! Maar hoevaak je dan moet voeden en wat je moet doen met stuwing vind ik lastig een antwoord op te geven.
3 jaar geleden
Mijn dochter is een dysmatuurtje (klein geboren) ik geef alsnog alleen moedermelk elke 3 uur door afkolven en ik weet daardoor precies hoeveel ml ze drinkt, kunstvoeding is helemaal niet nodig hier. Dus borstvoeding kan ook gewoon tijds verbonden zijn en ook kan je het gewoon afwegen
Van stuwing heb ik op de 5e dag alleen last van gehad dat het een beetje pijn deed maar een warme kruik erop, beetje masseren en daarna eruit kolven hielp goed. Nu heb ik dat m鈥檔 borsten alleen hard worden als ik langer dan 6 uur niet kolf want normaal kolf ik elke 3 uur. Je moet hier wel strict op zijn en niet te vaak het kolven uitstellen want het is echt vraag en aanbod
3 jaar geleden
Reactie op idkma
Mijn dochter is een dysmatuurtje (klein geboren) ik geef alsnog alleen moed ...
Sorry ik lees net dat je advies wilt tegen stuwing als je juist geen bv wilt geven 馃槄 daar heb ik geen ervaring mee. Zelf heb ik wel een laag bmi. Kun je me meer vertellen hoe het lichamelijk zwaar werd toen je bv gaf en wat je merkte? Ik probeer nu extra vaak te eten zodat ik aankom, deed je dat ook? En na hoelang merkte je dat bv geven te veel werd? 馃
3 jaar geleden
Ik heb zelf laag BMI (normaal ben ik 57 kilo en 178) en eerste weken van mijn dochter moest ik bij elke voeding (ook in de nacht) een mueslireep eten. En at ik 4 grote tussendoortjes per dag, grote bak volle yoghurt met een banaan enzo. Dat werd op een gegeven moment wel stabieler, toen hoefde ik iets minder crazy bij te eten.
Ik begon met volledig bv voor 6 maanden en ben heeeel langzaam gaan afbouwen tot ik een balans had gevonden. Heb niet hoeven kolven om het op peil te houden, dat kan (misschien wel alleen) als je echt de tijd neemt super langzaam af te bouwen en elke keer te kijken hoe je lichaam reageert!
Echt maanden eroverheen laten gaan. Heb haar gewoon de helft vd voedingen kv gegeven en gewoon vertrouwd dat ze de rest wel uit mijn borst pakte.
Helemaal op t laatst nog maandenlang 1 bv per dag gedaan.
Dat was chill en gezellig!