5 Reacties

3 jaar geleden
Ik zit zelf nog steeds rond de 80 en daarmee hoger dan voor de zwangerschap, maar je lichaam moet ook meer bloed rondpompen dus dat is logisch. Wellicht dat het meten niet goed lukt en dat die daarom erg laag is. Misschien dat je het met een Fitbit of smartwatch van iemand anders kunt checken. Ik kan niet beoordelen of het voor jou normaal zou zijn. Een lage hartslag hoeft geen issue te zijn, een vriendin van mij had het haar hele zwangerschap zonder problemen. Als je je verder goed voelt kan het geen kwaad denk ik.

3 jaar geleden
Interessante vraag.
Ik heb zelf een garmin en die geeft geen hrv score maar wel een "stress score" die op de hrv gebaseerd is. Deze score lijkt gemiddeld wel iets omhoog te zijn gegaan (wat meer stress betekent, wat hetzelfde is als een een lagere hrv).
Gedurende de zwangerschap verandert er zo veel. Ik kan mij voorstellen dat er verschillende factoren zijn die er voor zouden kunnen zorgen dat de hrv verandert.
Misschien ben je minder gaan bewegen? Misschien ervaar je meer stress? Misschien ben je anders gaan eten?
Of wellicht gewoon inderdaad de lijfelijke en hormonale veranderingen

3 jaar geleden
Mijn hartslagvariabiliteit is ook omlaag, mn hartslag is flink omhoog, maar ik was tot een week geleden ook flink ziek, dus dat heeft niet meegeholpen.
Ik ben eindelijk weer na ziek zijn en zo ver in de zwangerschap dat ik weer kan gaan sporten, en meer kan bewegen, dus ik hoop dat het wel beter wordt. Gewoon omdat ik mezelf dan beter voel, lichamelijk.