7 Reacties

MOD

2 jaar geleden

Los van cultuur, gewoonte etc, als jij het niet wil, hoef je het niet te laten gebeuren. Jouw kindje, jouw (opvoed) regels. Ik vind kusjes op de mond (buiten ons eigen gezin) ook not done. Mijn oudste wordt over 1.5 week 2. Die zeg ik nu als hij iemand een kus op de mond wil geven 'nee op de wang' zodat die ander het ook hoort. Ik ben wel opgegroeid met familieleden een kus op de mond te geven maar vind t alsnog niets.

2 jaar geleden

Op de mond doen wij zelf al niet bij onze baby, laat staan familie. Als ik erachter kom dat zij dat wel doen dan zou ik er per direct iets van zeggen (maar gelukkig nog nooit gezien).

2 jaar geleden

Reactie op Sem_

Los van cultuur, gewoonte etc, als jij het niet wil, hoef je het niet te la ...
Dit ☝️. Jouw baby, jouw regels. Bij ons ook alleen kus op de mond binnen ons gezin. Verder overlaat onze familie haar met kusjes op de hoofd, wangen, voeten, overal haha. Maar dat vind ik niet erg.

2 jaar geleden

Zelf af en toe kusje op de mond maar familie altijd op dr hoofd. Ik heb zelf ook niet Nederlandse familie en merk inderdaad dat die uit gewoonte haar willen kussen op haar mond. Ik heb vrij vroeg uitgelegd waarom dit gevaarlijk is. Ook filmpje laten zien van een baby in ziekenhuis met rvs virus 😅 misschien beetje te heftig maar heeft wel geholpen haha!

2 jaar geleden

Wij geven binnen het gezin wel kusjes op de mond. Ik heb geprobeerd het mijn peuter niet te laten doen vanwege RS en dergelijke, maar dat is onbegonnen werk. Mijn kindje gaat dit van de opvang toch meekrijgen en steekt daarnaast werkelijk alles in zijn mond dus dat valt ook niet tegen te houden. Mijn (schoon)ouders en andere fam geven ook kusjes nu hij wat ouder is, maar niet op de mond. Ik denk dat ik daar op deze leeftijd ook wat van zou zeggen, maar weet ik eerlijk gezegd niet 🤷🏽‍♀️ Maar het gaat erom wat jullie ervan vinden toch? Voel je je er niet prettig bij dan gewoon even zeggen. Als ze nog zo klein zijn is dat echt niet gek. En als het iets is wat je überhaupt niet wilt is dat ook niet gek, want het is jouw/jullie kindje dus jullie beslissingen. Niet te zwaar maken. Kusjes op de haartjes of voorhoofd zijn toch ook fijn? Gewoon alternatieven bieden 😉

2 jaar geleden

Mijn dochter van 3,5 geeft mijn ouders en zusjes wel een kus op de mond als ze weggaat. Haar broertje van 5 maanden krijgt een kus op zijn hoofd of wang. Zelf kussen wij ook op de mond met onze kindjes.

2 jaar geleden

Wij kussen nooit op de mond....niet bij grote broer....niet bij de baby... Maar op voorhoofd of wangen... Op de mond...doe je met je partner...niet met je kids....dat gaat tegen onze precipe in