16 Reacties
vorig jaar
Ja hoor, al een paar maanden. Vanochtend krijsen, krijsen minuten lang omdat ze achter het stuur wilde in de auto en niet in de autostoel. Ze is reuze sterk, dus ik krijg het niet voor elkaar. Wil niet zo’n machtsstrijd, maar weet niet hoe ik het voor elkaar kan krijgen (ze is ook erg moe door een slaapregressie). Ik merk enerzijds dat consequent zijn helpt. Maar mezelf een slechte moeder vinden als ik haar haar zin geef, nu ze zo moe is, helpt ook niemand. Leidend moet zijn wat ze nodig heeft: soms is dat een grens, soms is dat meebewegen.
vorig jaar
Wat hier ook helpt is om door e dag heen spelletjes te doen waarbij ze wel mag winnen en bepalen. Mij omduwen als ik op de grond zit bv. Of wegrennen als ze haar slaapzak aan moet, als ze dan in haar tentje zit, doe ik of ik er niet bij kan ( dat houdt ze max 30 seconden vol)
vorig jaar
Jahoor. Heel herkenbaar!
Gisteren in de action pakte hij een speelgoed auto en toen ik die teruglegde begon ie woest te worden 😂 Op de grond zitten en jammeren. Een voorbijganger zei ‘succes met hem in de toekomst’ (thanks voor het bemoeien 🤦🏼♀️)
Ik heb niet echt tips want probeer ook nog een beetje uit te vogelen hoe ik er het best mee om kan gaan.
vorig jaar
Die opmerking krijg ik ook geregeld van mijn schoonouders. Wat een cliché. Jij weet het beste wat je kind nodig heeft. Consequent zijn helpt inderdaad maar die driftbuien horen er wel bij. Dat heeft niks met ‘ te vrij’ zijn te maken. Ons meisje wilt dan ook absoluut niet aangeraakt worden dus ik laat haar en blijf dichtbij, als ze er aan toe is, komt ze zelf een knuffel geven en is alles weer goed..
vorig jaar
Reactie op Blije Clara
Ja hoor, al een paar maanden. Vanochtend krijsen, krijsen minuten lang omda ...
Jaah, mijn dochter ook🤭 soms denk ik amai zo kleine mensje en zo veel kracht dat erin zit😅
vorig jaar
Reactie op kibo_27
Jahoor. Heel herkenbaar!
Gisteren in de action pakte hij een speelgoed au ...
Ik laat haar de speelgoed die ze wilt houden tot we aan de kassa zijn. Dan zeg ik dat ik dit niet meeneem. Anders zal ik niet in rust kunnen shoppen als ik al vanaf het begin het zal afpakken van haar. Misschien een tip voor je ?
vorig jaar
Je doet niks verkeerds. Driftbuien horen er eenmaal bij. Bij ons is de nee-fase zo’n twee maanden geleden al begonnen. Advies wat ik je kan geven is: choose your battles! Ik heb geen zin om overal ‘nee’ of ‘mag niet’ of ‘niet doen’ op te zeggen. Dus soms mag ze iets, zodat ze het gevoel van overwinning heeft. Soms leidt ik haar af en soms ben ik streng en dan weet ze ook echt dat ik een grens trek. Tsja en soms gaat ze door het lint 😂 maar ik bepaal en als zij op de grond ligt te krijsen omdat ze geen jas aan wil dan heeft ze pech (voor haar eigen bestwil). Ik heb ook echt schijt aan wat anderen denken (dit geeft veel rust).
vorig jaar
Reactie op kibo_27
Jahoor. Heel herkenbaar!
Gisteren in de action pakte hij een speelgoed au ...
Dat is toch weer typisch zo'n rotopmerking he. Mijn zoontje doet het meestal (95% van de tijd) heel goed, maar soms weent hij en is er niet meteen een oplossing. Mensen rondom kijken dan al meteen zo geërgerd, of beginnen luid te zuchten. En dan denk ik ja wat wil je dan dat ik nog meer doe?? 😑 Geeft me enkel meer stress en voor niets.
vorig jaar
Heel herkenbaar! Vanaf 18 maanden heel duidelijk in wat hij wel en niet wil. Ik probeer om grenzen te houden waar ze zijn (idd jas en schoenen aan voor buiten, bedtijd is bedtijd, etc) maar daarbuiten veel keuzes aan te bieden. Bijv wil je kaas of worst? Wil je schoenen of laarzen aan? Dan heeft hij wel regie en kan zelf bepalen, maar wel binnen kaders die ik oke vindt. En ook met deze strategie moet ik me regelmatig door een driftbui heen worstelen hoor... 😅
vorig jaar
Reactie op kibo_27
Ja hoor hier hetzelfde. Milo is écht een makkelijk kind. Maarja soms niet. ...
Alsof je als mama je kind moet kunnen beheersen met de druk van een knopje.. het is geen robot 😑
vorig jaar
Reactie op TessaVooges
Heel herkenbaar! Vanaf 18 maanden heel duidelijk in wat hij wel en niet wil ...
Dit helpt bij ons ook! Keuzes geven (bijv. met kleding, schoenen, broodbeleg etc) binnen je eigen grenzen en daarbij grenzen aangeven en daar bij blijven. Meebuigen is prima, maar ik vind het ook belangrijk om grenzen te blijven stellen zodat mijn dochtertje ook weet waar ze aan toe is. Dat heeft niets te maken met strenger zijn, maar is mijn inziens wel belangrijk voor een kindje. En idd, driftbuien horen erbij. Laatst had mijn dochtertje er 1 midden in de supermarkt omdat ze niet in het zitje van de winkelwagen wilde zitten. Je voelt de ogen van anderen branden, maar ik probeer dan maar te blijven lachen want ik weet dat het erbij hoort en ik ken mijn kind beter dan anderen🙈
vorig jaar
Bij ons helpt het ook om hem een "grote jongen" te laten zijn door bijvoorbeeld te vragen: "kan jij je armen al zelf in het jasje steken?" Hij zegt dan trots "ja" en doet het zelf. Als ik zijn armen er zelf in doe is het dikke drama. Sokken ook: "geef jij je voetje zodat mama de sok aan kan doen?" Of met broek: "welk beentje geef je eerst?" Met handen wassen laat ik hem nu ook zelf ploeteren ipv het voor hem te doen, ook al is het resultaat dan soms niet zo goed.
vorig jaar
Keuzes geven is prima, maar meer dan 2 keuzes is te veel. En de keuze moet wel oprecht mogelijk zijn voor jou.
Het is ook belangrijk om te blijven zeggen wat je doet, waarom en aankondigen wat je gaat doen en wat de verwachtingen zijn. "We gaan zo naar buiten, ga je schoentjes zoeken" "We gaan met de fiets/auto/lopen" "We gaan zo eten, ga je speelgoed opruimen" "We doen de badspeeltjes in de zak/ton en dan gaan we afdrogen en pyjama aantrekken". Zoveel mogelijk bij veranderingen van situatie betrekken door ze mee te laten helpen. Ze willen zelfstandigheid en laten zien dat ze dingen zelf kunnen, dus complimenteren is ook heel belangrijk.
Daarnaast ook heel belangrijk om het vertrouwen niet te schaden. Doen wat je zegt wat je gaat doen dus.
vorig jaar
Mijn kind doet dit al een hele tijd. Die gaat ook gewoon op de grond liggen in de winkel bijv. 😅 ik heb wat tips vanuit een pedagogisch medewerker gekregen.
-Probeer zoveel mogelijk voorspelbaar te zijn.
-Geef bijv 5 minuten vantevoren aan dat het speelgoed opgeruimd gaat worden, omdat jullie gaan eten. Laten afronden waarmee hij/zij bezig is en help evt daarbij.
-Kleine opdrachtjes geven om mee te helpen, bijv bordje op tafel zetten.
-stel geen vragen waarvan je weet dat hij/zij nee gaat zeggen.
-geef keuze mogelijkheden in bijv welke beker of welk bord.