16 Reacties
3 jaar geleden
Ik zeg niet kopen, je kan jezelf druk maken omdat je het hartje misschien moeilijk kunt vinden. Ga naar hartjes spreekuren, pret echo's etc.
3 jaar geleden
Ik heb het niet gemist in m’n vorige zwangerschap. Als je dan eens een keer de hartslag niet kan vinden, omdat je nu eenmaal geen professional bent, heb je daar de paniek weer van.
3 jaar geleden
Persoonlijk vind ik dat ze dit soort dingen niet zouden mogen verkopen. Het is schadelijk voor de baby. En als het een keer niet lukt ben je in paniek, met gevolg dat je je verloskundige belast of nog vaker probeert om het te horen wat ook weer schadelijk is. Doe het niet en hou je gewoon bij de VK-afspraken.
3 jaar geleden
Ik vraag mij af welke onderzoeken aantonen dat dit schadelijk zou zijn? Tuurlijk zal je het niet veelvoudig moeten doen, maar zo'n thuis dopler is wel anders dan zo een bij de verloskundige. De geluidsgolven zijn vele malen meer dan zon dopler voor thuis.
Sommige verloskundigen raden het af omdat het inderdaad ook voor (vaak onnodige) stress kan zorgen wanneer je de hartslag niet kunt vinden.
3 jaar geleden
Reactie op Vivian60
Ik vraag mij af welke onderzoeken aantonen dat dit schadelijk zou zijn? Tuu ...
Die onderzoeken zijn er ook niet hoor.. in ieder geval geen wetenschappelijke. In Nederland is het vrijwel onmogelijk om iets op de markt te brengen wat schadelijk is (op sigaretten en drank na 😉)..
Ik zou lekker met die Doppler aan de slag gaan maar wel in m’n achterhoofd houden dat het kan gebeuren dat je geen hartje hoort en dan niet stressen!
3 jaar geleden
De verloskundige vertelde me vorige week nog dat zij het om een reden maar een bepaald aantal keren doen, als er geen medische aanleiding is. Met zo’n ding zelf aan de slag gaan is echt schadelijk voor de baby benoemde ze. Gewoon lekker vertrouwen hebben dat het goed zit en een extra echo laten doen bij de verloskundige :)
3 jaar geleden
Reactie op Stiersje
Mag ik vragen vanwaar je deze conclusie haalt? Een snelle kijk op PubMed ze ...
Ik heb in de universitaire database gekeken van het UMC…
3 jaar geleden
Ik zou dat niet doen.. bij mijn vorige zwangerschap mocht mijn partner niet mee naar echos.. wij hebben toen de babywatcher besteld. Daarmee kun je een aantal dagen echos maken van jou baby, gewoon lekker thuis. Absoluut niet schadelijk en super leuk! Misschien heb je iets aan die tip😊
3 jaar geleden
PubMed is internationale database van medische artikels, net zoals Cochrane of WoS. Bij een snelle search zeggen de internationale richtlijnen duidelijk dat het vanuit professioneel en medisch standpunt afgeraden wordt, er is idd nog maar ‘weinig’ onderzoek naar gedaan, maar er bestaat zoiets als het ALARA-principe en daar is wel al veel onderzoek naar gedaan.