15 Reacties

3 jaar geleden

HB: 6.1 Ferritine: 23 Je ferritine is eigenlijk ook maar ietsjes te laag. Bij mij is mijn HB te laag maar mijn ferritine, foliumzuur en b12 goed dus doen ze er verder niks mee.

3 jaar geleden

Ik heb vorige week geprikt en zei ze dat mijn ijzer waarden te laag zijn. Ze zei dat het minimaal 20 moet zijn en ik 10 heb. Maar op internet zie ik andere waarden dus ik snap het niet helemaal? Iemand die mijn waarden wel snapt? Xd ik ga het volgende afspraak wel weer navragen. Moet nu ijzer tabletten slikken.

3 jaar geleden

Reactie op Sher1992

Ik heb vorige week geprikt en zei ze dat mijn ijzer waarden te laag zijn. Z ...
Bij mijn ziekenhuis moet zijn: HB: 7.5-10 Foliumzuur: meer dan 9 Ferritine: 8-110 B12: 140 - 490 Dus ik begrijp even niet wat er minimaal 20 moet zijn. Ben jij van België of Nederland?

3 jaar geleden

Reactie op Sher1992

Ik heb vorige week geprikt en zei ze dat mijn ijzer waarden te laag zijn. Z ...
In deze termijn vd zwangerschap is het ‘normaal’ dat het HB en daarmee de ferritine wat lager zijn dan bij niet-zwangeren. HB is de vulling van de rode bloedcellen met ijzer Ferritine is je ijzervoorraad. Als je HB lager is spreekt je lichaam dus de ferritine voorraad aan. Jouw waarde van ferritine 10 is aan de lage kant en daarom krijg je de ijzer tabletten.

3 jaar geleden

Mijn HB was 6.1 en ferritine 12. Heb daarnaast ook een lage hematocriet waarde, wat kan duiden op bloedarmoede door ijzergebrek. Om die reden heb ik ijzertabletten gekregen die ik moet slikken tot 2 weken na de bevalling

3 jaar geleden

Bij mij was bij de 11 weken m’n Hb 8.7, nu met 30 weken 7.7, dus ruim voldoende (ondergrens hier = 6.3). Mn ferritine was wat laag (9) maar omdat ik ruim in mn Hb en MCV zat was het allemaal prima zo. Ze legden nog uit dat die voorraad ferritine nu niet aangesproken wordt door mijn lichaam omdat ik genoeg circulerend Hb heb, dus dat het daarom laag is..

3 jaar geleden

Ik heb laatst op mijn verzoek ook nog een keer bloed laten prikken omdat ik de hele tijd heel moe was. Was met 26 weken en mijn waarden waren gelijk aan die van jou nu, ferritine 7 en HB 7.3. Ik slik nu sindsdien (2 weken geleden) ook ferrofumaraat en probeer wat meer ijzer te eten. Over 2 weken moet ik weer prikken om te kijken of de waarden verbeteren. Kon je huisarts of verloskundige iets zeggen waarom je ferritine zo laag is terwijl je al langer ferrofumaraat slikt?

3 jaar geleden

Bij mij was alles in het begin ook goed. Afgelopen week op alles geprikt en HB is nu 6,3. De rest was ook te laag (is niet verteld hoe laag). Nu ook aan het ferrofumaraat weer. 13 februari gaan ze weer kijken.

3 jaar geleden

Reactie op Bbakker0612

Ik heb laatst op mijn verzoek ook nog een keer bloed laten prikken omdat ik ...
Nee beiden niet, de huisarts vond de waarde van ferritine niet aannemelijk en wacht eerst een herbepaling af. De verloskundige heeft er geen verklaring voor gegeven. Als ik zelf niet had opgemerkt dat dit de waarde was dan was het over 3 weken pas besproken tijdens de volgende afspraak. 🤷🏼‍♀️

3 jaar geleden

Nederland en België gebruiken andere referentiewaarden dus vandaar bij sommige de onduidelijkheid. Ik kom uit NL, ben 31 weken van tweede en heb: - Hb: 6,8 (ref vrouwen: 7,5-10) - MCV: 76 (ref vrouwen: 80-100) - Ferritine: 7,6 (ref vrouwen: 20-100) Allemaal beetje te laag dus ben met ijzertabletten begonnen, maar geen ferrofumaraat wegens darmbijwerkingen en omdat je het niet in kan nemen als je koffie drinkt binnen 3 uur na inname.

3 jaar geleden

Mijn hb is 6.3 en ferritine? Ik weet eigenlijk niet wat dat is die staat op 4. Ik slik gentle Iron 20 mg per dag.

3 jaar geleden

6.8 bedoel ik 😂

3 jaar geleden

Reactie op mamavanzoon

Bij mijn ziekenhuis moet zijn: HB: 7.5-10 Foliumzuur: meer dan 9 Ferritine: ...
Ik ben uit Nederland. Ik denk dat ze ferritine bedoelde, zo uit de reacties te lezen..

3 jaar geleden

In deze termijn vd zwangerschap is het ‘normaal’ dat het HB en daarmee de f ...
Dank je wel voor de uitleg, dan weet ik dat dat de ferritine waarden waren, was mij niet helemaal duidelijk.

3 jaar geleden

Oh mijn ferritine was juist in de eerste weken 350 en ben toen voor extra controle geweest. Nu met de 27 weken bloedprikken was mijn hb waarde 7,8 en ferritine was ‘gelukkig’ gezakt naar 155. Maar verloskundige en huisarts weet niet waar de hoge ferritine waarde vandaan komt. Ik moest me geen zorgen maken, dus doe ik ook maar niet. En ben inmiddels 30 weken en voel me hele zwangerschap al goed!