42 Reacties

3 jaar geleden

Dat is prima toch. Gewoon duidelijk zijn jij bent de kraamvrouw. Kraamzorg kan je eventueel ook helpen als je geen visite wilt en er onverwacht wel wat voor de deur staat. Bij mij eerste heeft de kraamzorg mijn visite ook weggestuurd.

3 jaar geleden

Ik heb 7 jaar geleden mijn zoontje op de wereld gezet.. mijn ex had snel al z’n familie gebeld en terwijl ik uit m’n bad stapte om op bed de placenta geboren te laten worden stonden ze al voor de deur. Dit wil ik nooit maar dan ook nooit meer. Ik vind mijn man z’n ouders en m’n moedertje prettig om voor te stellen aan hun nieuwe kleinkind maar de rest mag gewoon lekker even wachten. Op je strepen staan, het is jouw gouden tijd en die krijg je nooit maar dan ook nooit meer terug.

3 jaar geleden

Dat mag zeker hoor! Hier in de kraamweek alleen directe familie in huis gehad en de rest pas erna. Beviel ons erg goed en gaan we nu met nummer 2 weer doen. Het is jouw/jullie kraamweek. Die kun je maar 1x doen dus doe wat goed voelt.

3 jaar geleden

Ik heb ook te veel mensen laten komen de eerste week. Vond het ook heel moeilijk om mijn grenzen aan te geven toen ik net bevallen was. Mensen leven zich echt niet in, alles gaat om de baby. Maar hallo, je bent net iets extreems ondergaan. Deze keer laat ik alleen de opa's en oma's 1x komen en dan 1 a 2 weken geen bezoek

3 jaar geleden

Ik heb ook de eerste week véél te veel mensen ontvangen. Vooral kinderen kon ik achteraf echt niet handelen. Ik vind er echter wel een verschil zitten tussen onze ouders/brussen en mensen die verder van ons af staan. Dus ik zou niet zomaar tegen onze ouders/brussen zeggen: nee ik wil jullie niet zien, kom volgende week maar langs.

3 jaar geleden

Ik ga dat ook zeker doen. Ik ben in verwachting van een tweeling en wil de eerste week gewoon samen met mijn man zijn om het ritme te vinden. Wel zal mijn moeder en stiefvader mogen komen maar de rest van de familie pas na die week of zelfs pas na 2 weken 🙈

3 jaar geleden

Ik vind dat er ook wel een grens ligt bij je ouders😅 vooral nu ik zelf moeder ben kan ik me in jou moeder inleven. Ik liet alleen mijn ouders schoonouders en 2 broers langskomen. Daarna 1.5 week niemand. En ook daarna liet ik altijd een dag rust er tussen. Meestal max 2x bezoek per week

3 jaar geleden

Wij zijn van plan, om voor de bevalling een appgroep te maken, zodat niet alles iedereen het op tijd weet, maar ook daar in kunnen aangeven welke dag ze willen komen. Liefst 2x per dag een uurtje, meer niet! In mijn geboorteplan, zetten we wel neer, dat zelfs tijdens het gouden uur, Opa en Oma welkom zijn (omdat we dat toch wel erg belangrijk vinden), die krijgen sowieso voorrang op de rest.

3 jaar geleden

Grenzen aangeven mag zeker maar ik snap je moeder wel. Mijn moeder zou het ook verschrikkelijk vinden als ze niet mag komen maar bij mij mag zij ook bij de bevalling zijn. Ik ben haar enige kind en gun haar die ervaring.

3 jaar geleden

Je moet doen wat voor jou goed voelt. Vorige keer hadden we gelijk kraamvisite en ik heb mij daar zo in vergist. Klinkt allemaal heel leuk en gezellig, maar het kostte mij alleen maar energie. Deze keer willen we de eerste 2 weken geen kraamvisite, op ouders na.

3 jaar geleden

Grenzen stellen mag, maar om je ouders niet de ruimte te geven om even te komen kijken vind ik egoïstisch. Het is ook hun kleinkind.

3 jaar geleden

Bij ons eerste kindje had ik dit gevoel net zo. Mijn moeder vond dit ook niet bepaald leuk.. maar het was ons moment en mijn beslissing. Toen het kindje er daadwerkelijk was, heb ik haar diezelfde dag nog uitgenodigd. Het voelde toen goed en fijn. De rest van de week alles op mijn tijd en gevoel gedaan. Schoonouders de volgende dag moest wel van mijn man nadat mijn ouders waren geweest. Daar had hij natuurlijk ook zijn rechten in. Die waren alleen helaas erg vervelend door maar te blijven hangen en mijn baby uit de armen te kijken. Erg vervelend. Volgende keer vraag ik hun te komen als de kraamzorg er nog is, kan die mij hierin steunen en ze de deur wijzen. Dus volg je gevoel wat jij fijn vind. Voor ouders is dit ook speciaal misschien kan je overwegen hun binnen de week nog wel uit te nodigen. En de rest volgt vanzelf als jij je goed genoeg voelt.

3 jaar geleden

Vriendin van me deed de eerste 2 weken geen bezoek. Alleen wel de opa’s en oma’s maar meer niet. Ik snap je moeder hierin wel een beetje mischien kan je toch een half uurtje vrij maken in de eerste week voor je moeder. Ik had trouwens helemaal geen problemen met de visite

MOD

3 jaar geleden

Los van alle meningen, wat wil jij? Volgens mij is dat het enige wat belangrijk is in jouw kraamweek. Ik heb hetzelfde trouwens ook vooraf gezegd. Schoonmoeder was not amused, mijn eigen moeder zei dat ik moest doen waar ik mezelf goed bij voelde. Ze vond dat ik geen rekening met haar hield. Ik heb m omgedraaid en aangegeven dat zij juist geen rekening wilde houden met een nieuw gezin. Toen we eenmaal in de herstel kamer zeg maar lagen, zijn we iedereen gaan videobellen. Mijn schoonouders pasten op onze hond. Ze hebben de hond thuis gebracht en mochten toen 5 tellen naar boven komen en van een afstand kijken. Genoeg mensen zullen hier wat van vinden maar wij zijn beiden blij dat we het zo hebben gedaan. Zeker ook omdat ik bij mijn bevalling ging bloeden en dagenlang niets zelf kon. Ook na de eerste week deden we het rustig aan. Sowieso maar 1x visite per dag en ook niet iedere dag visite. In de avond hebben we de eerste 2 maanden bijna niet gedaan, hadden we echt geen energie voor (ons zoontje huilde enorm veel de eerste 10 weken door verborgen reflux en krampjes). Nu zwanger van de 2e en ook nu kies ik er weer voor om geen visite te krijgen in de eerste week. Misschien dat de opa's en oma's nu wel welkom zijn maar verder niet. Maar nogmaals, alles op jullie tempo. Ik lees regelmatig verhalen van mama's die achteraf spijt hebben dat ze veel mensen meteen langs lieten komen. Maar het kan ook andersom gaan. Dat je na je bevalling juist behoefte hebt aan familie. Er is geen goed of fout 😊

3 jaar geleden

Ik denk dat je kraamtijd juist de tijd is om egoïstisch te zijn. Ik zou er over blijven praten en aangeven waar jouw angst zit, namelijk dat het te druk kan worden en je goed de tijd wilt nemen met elkaar. Misschien zit er nog een balans tussen helemaal geen visite en veel visite (bijv je moeder een keer een uurtje laten komen), misschien denk je er tegen die tijd anders over. Maar zo niet, dan kan niemand jou dwingen toch? Wij hebben het destijds even afgehouden, maar dat was ook omdat ons kindje prematuur was en in Corona tijd. En iedereen moest al wachten omdat in het ziekenhuis geen bezoek mocht komen. Maar goed, dat is even wat anders. Ik ben overigens ook iemand die erg op zichzelf is en vond te veel (vooral onaangekondigd) bezoek niet fijn. Ik moest ook nog hechten met mijn kindje dus ook oppas heb ik heel erg afgehouden. Maar dat had ik nodig en ben ik achteraf ook blij om. Mijn tip is dus vooral, praat erover en probeer elkaars punten te begrijpen en geef ruimte aan je moeder voor haar emoties, maar maak ook goed duidelijk hoe en waarom jij het zo voelt. En bedenk dan waar jij je goed bij voelt (of denkt te voelen, je weet het pas echt als het zover is denk ik). Gelukkig heb je nog even. Ik hoop dat jullie er samen uitkomen.

3 jaar geleden

Gewoon pas een week later vertellen dat je bevallen bent. Nee zonder gekheid, jouw huis, jouw baby, jouw kraamweek dus jouw regels. Ze hebben het maar te accepteren. Als je je er echt rot over voelt kun je eventueel afspreken dat je moeder bijvoorbeeld maar een kwartiertje langs komt, zodat ze de baby in ieder geval even gezien heeft.

3 jaar geleden

Je hebt helemaal gelijk! Heel goed dat je voor jezelf de grenzen bewaakt. Wij willen de eerste 3 weken geen 'echt' kraambezoek. Maar beide ouders willen we wel de eerste dag (en vaker die weken) uitnodigingen om te komen kijken. Maar wel korte bezoekjes. Tweede dag broer en zus voor een kort bezoekje. En in de tweede week mijn beste vriendinnen voor even te kijken. We denken trouwens ook aan kleinere kraamborrels. Één grote is wat onpersoonlijk, maar alle ooms en tantes die apart langskomen hoeft ook niet meer😇. Dus beetje op zoek naar een tussenoplossing. Iemand ideeën?

3 jaar geleden

Bij mijn eerste wilde ik ook niet veel bezoek de eerste 2 weken. Wel heb ik dichte familie laten komen (oma’s, opa’s, tantes en ooms) alleen wel voor korte bezoek en dus aan het eind van de dag. Wij mochten ook pas bezoek ontvangen nadat de kraamzorg weg was en ik vond dat eigenlijk heel fijn! Niet de hele dag mensen in op visite. Bezoek was dan ook heel kort en dus fijn, zo mochten ze de kleine even bewonderen, brachten ze avondeten (ook heel fijn😅) en toen gingen ze weer weg. Ik gunde ze ook wel om even te komen kijken maar als ze te lang waten gebleven had ik dat niet leuk gevonden😂 Gewoon je eigen gevoel volgen want het gaat allemaal zo snel en niks mis met even in de baby bubble zitten. Nu willen we precies hetzelfde doen met de tweede

3 jaar geleden

Familie mag wel komen de eerste week maar dan wel met korte bezoektijd voorbeeld 1 uur per dag. Zullen ze niet zo heel fijn vinden maar we hebben thuis ook 3 pubers rondlopen dus druk zat dan en dan een moeder/schoonmoeders en broers/zussen pppff. Eerste week ook rust, de kaartjes gaan ook een week na de geboorte pas de deur uit met duidelijke omschrijving dat ze moeten bellen voor een afspraak.

3 jaar geleden

Reactie op leeuwac

Je hebt helemaal gelijk! Heel goed dat je voor jezelf de grenzen bewaakt. ...
Oe! De kraamborrel is wel een hele goeie! Die gooien we er denk ik ook maar in!