15 Reacties
2 jaar geleden
Wij merkten dit bij onze dochter ook met 7/8 weken, en zijn toen begonnen met haar om 20u naar bed te brengen op eigen kamer en eigen ledikant. Sindsdien dit niet meer gehad, want wij dachten dat het vermoeidheid was.
Geen idee of het werkt, maar wellicht proberen?
2 jaar geleden
Reactie op Lpes
Kun je iets meer vertellen over haar ‘ritme’ gedurende de dag? Hoe laat is ...
Helaas heeft zij geen vaste ritme.. het is echt elke dag anders! ik doe zo mijn best om een schema te hanteren maar het gaat niet. Ik voed haar ook op verzoek (borstvoeding) dus daar zit ook geen schema in. Ik heb geprobeerd om het op vaste tijden te doen (met behulp van een fles) maar tevergeefs 🙁
Wel slaapt ze nu in de nacht wel iets langer dan normaal, denk dat ze inmiddels de dag en nacht wel kan onderscheiden!
2 jaar geleden
Hier ook alleen eerder op de avond. Slaapt wel heel veel. Maar is van 17.00 tot 21.00 bijna heel de tijd wakker. Hij wilt dan heel veel drinken, rondgelopen worden tot hij echt slaapt. Dan doet hij zijn lange nacht dut van een uurtje of 8, weer drinken en verder slapen tot 6.30/7.30uur.
Hier werkt in bed leggen niet. Als ik hem al in bed krijg dan is hij zo wakker. Hij wilt echt vastgehouden worden
2 jaar geleden
Reactie op hope22
Hoe ging je om met weerstand? Mijn kleine wil niet al te graag in haar ledi ...
Ah oké, bij ons ging dat eigenlijk vanaf t begin gelijk goed. Overdag wil ze er absoluut niet in, dus snap het ook niet. 😅
Verder voed ik ook op verzoek en heb ik ook geen ritme (zag jouw berichtje hieronder), behalve dus dat ik rond 20u naar boven ga voeden en dan slaapt ze rond 21u.
Ik denk dat het vanzelf wel komt…..
2 jaar geleden
Wij hadden hetzelfde. Uren lang huilen, in je armen liggen, rondlopen, wiegen. Soms lag hij op de bank wat om zich heen te kijken, maar slapen ho maar.. Vandaag is de 3e dag op rij dat hij wel ‘S avonds (rond 8 uur) in zijn bedje wilt slapen. Na 1 uur normaal wakker, 30 minuten ontroostbaar huilen en een half uurtje voeden etc. Super goed dus! Wat we anders hebben gedaan? Helemaal niks. We probeerden het elke avond en hadden telkens snel door dat het niet zou lukken. En ineens was hij er eergisteren klaar voor en ging hij heerlijk slapen! Geen gouden tip helaas, maar hier lijkt het goed gekomen. Hij is nu 14 weken en het heeft zo’n 1,5 maand geduurd.
2 jaar geleden
Dag mama, dit klinkt als hoe het bij mijn eerste ging. Die wilde ook in de avond niet slapen, en was overdag moeilijk weg te leggen. Je zag dan in de avond de vermoeidheid, maar het lukte hem niet in slaap te komen en we waren de hele avond bezig met wiegen. Uiteindelijk kwam ik erachter dat hij gewoon oververmoeid was geraakt waar we uiteindelijk maar langzaam uitkwamen.
Met mijn dochter nu ben begonnen met haar veel sneller weg te leggen overdag. In het begin was soms de draagzak even nodig, maar ze gaat nu standaard haar bed in en slaapt dan zeker 1.5-2.5u per keer. Wakker tijd van 1,5u zou voor haar veel te lang zijn (en zij is nu net 11 weken). Tot nu toe is ze steeds na 45 min eigenlijk al wel toe aan bed, begint dan al te gapen en gaat jengelen. Sinds deze week merk ik dat ze iets langer wakker wil zijn, maar echt max 60 min per keer.
Mijn tip is om te beginnen met je baby overdag eerder weg te leggen, er misschien even bij te blijven totdat je zeker weet dat ze in slaap is, maar lekker veel laten slapen. Als ze echt honger krijgt laat ze wel van zich horen. Van m’n oudste weet ik dat het lastig is om de signalen goed te herkennen als je eenmaal in een patroon van oververmoeidheid zit. Maar weet dan dat het vanzelf wel goed gaat komen. Regelmaat hoef je nu nog niet verwachten, dat komt pas met 6 maanden, schema’s lekker loslaten.
2 jaar geleden
Niet onder blijven. Teveel prikkels. Ga tegen een uur of 20.00 naar boven met haar.
2 jaar geleden
Reactie op Mama van Tobi
Dag mama, dit klinkt als hoe het bij mijn eerste ging. Die wilde ook in de ...
Hoi! Dank voor de tips!
Ik probeer haar ook meteen weg te leggen bij de eerste signalen, maar zelfstandig in slaap komt ze niet. Wat doe jij precies als je merkt dat ze slaap heeft? Gewoon in haar bedje leggen? Ik moet namelijk zeker een kwartier wiegen voordat ze slaapt 🥺
2 jaar geleden
Reactie op wb91
Misschien savonds al eerder naar bed brengen? Of eind Vd middag nog even ee ...
Mijn baby wil niet in de draagzak. Wil ook niet in de kinderwagen/maxi cosi. Ik heb best een lastige baby wat betreft de standaard dingen. Voorheen sliep ze in de auto in de maxi cosi en nu krijg ik haar er niet in. Ook vindt ze het bijvoorbeeld niks als ik haar naar mij toe draag. Zij wil altijd de andere kant op kijken en gaat anders flink tekeer.. Speentje pakt ze ook niet. Enige wat helpt is heen en weer wiegen voor het slapen gaan, maar ze is inmiddels over de 6 kilo en het wordt steeds zwaarder. De wakkertijden probeer ik niet langer dan 1,5 uur, maar soms ben ik dan een uur bezig met haar op de kamer omdat ze weerstand toont terwijl ze wel wil slapen..
dus een hoop 'problemen' 🥺
2 jaar geleden
Reactie op hope22
Mijn baby wil niet in de draagzak. Wil ook niet in de kinderwagen/maxi cosi ...
Mijne huilt ook altijd als ik haar in de draagzak of maxicosi doe, totdat ze erin zit dan valt ze vaak direct in slaap. Weet niet of je het ‘laat zitten’ zodra ze huilt of ook wel echt ff probeert? Mss dat dat dan nog helpt……
Anders een keer naar een osteopaat gaan, misschien heeft ze ergens last van.
2 jaar geleden
Reactie op hope22
Hoi! Dank voor de tips!
Ik probeer haar ook meteen weg te leggen bij de e ...
Mijn dochter (huidige baby) heb ik vanaf het begin in een love to dream slaapzak gelegd, speentje gegeven en in de eerste weken bleef ik bij haar terwijl zij in de cosleeper lag en legde in m’n hand op dr hoofd en soms ook buik totdat ze sliep. Nu wordt ze meestal meteen rustig zodra ze dr slaapzak aankrijgt en dr speen in en kan ik haar gewoon wegleggen en vrij snel de kamer verlaten en valt ze vanzelf in slaap. Ze heeft dus al een goede slaap associatie met de slaapzak, speen en wieg.
Bij m’n zoontje 3 jaar geleden lukte dat dus absoluut niet toen hij oververmoeid was (wat leek op wat jij beschrijft). Wat toen uiteindelijk heeft geholpen is (deels) de Harvey Karp methode te volgen, met name dat op z’n zij op je schoot wiegen (is ook niet zo zwaar voor je armen en hield ik langer vol). Ik wachtte dan altijd totdat ik twee keer een ‘ontspanningssnikje’ hoorde en dan kon ik hem wegleggen en sliep hij vaak wel. En proberen rust, reinheid en regelmaat te krijgen, wat ook niet altijd lukte door bijv een uitje of een drukke dag op de opvang. Uiteindelijk was het ook gewoon een lange adem hebben totdat hij vanzelf in een ritme van eerst drie slaapjes op een dag kwam en later twee, maar toen waren we ook al weer een paar maanden verder.
Hopelijk heb je hier wat aan!