14 Reacties
2 jaar geleden
Ik heb 2 jaar geleden een lisexcsie gehad. Zelfs daarna nog een operatie omdat de uitslag helaas niet was wat we hadden gehoopt.
Een half jaar na de operatie zwanger geworden.
Ik heb tijdens de zwangerschap elke 2 weken mijn baarmoedermond moeten laten meten dus stond volledig onder controle. Het is bij mij gelukkig allemaal goed gegaan.
Mocht het nu terug komen dan wil ik eerst voor een 2e gaan en dan alles laten verwijderen maar dat is een stapje verder dan waar jij nu staat.
Ik zou de uitslag afwachten en wat de cellen precies zijn. Mocht het toch wat meer haast hebben om het te verwijderen voor jou gevoel dan heb je hier dus wel een positief verhaal daar over.
Sterkte met je keuze als deze nodig is!
2 jaar geleden
Wat vervelend dat je in deze situatie zit!
Ik heb geen ervaring om te delen. Maar ik wilde je wel meegeven dat het misschien goed is om een andere gynaecoloog te zoeken. Ik haal duidelijk uit je verhaal dat je deze niet (meer) vertrouwd. Een second opinion kan je misschien meer rust geven, omdat je daar wel je verhaal kwijt kan en je serieus wordt genomen.
Uiteraard hoop ik dat je goede uitslagen krijgt en je deze keuze niet hoeft te maken. Sterkte! 🍀
2 jaar geleden
Ik zou de lisbehandeling laten doen. Heb het 10 jaar terug laten doen. Toen was dat wachten nog helemaal niet. Heb een normale zwangerschap en bevalling gehad.
2 jaar geleden
Hi, ik ben in januari 2022 een lisexcisie ondergaan en ben het jaar daarop gezond bevallen van een gezond kleintje zonder vroeggeboorte. Ben zelf ook 30 en ook mijn lichaam ruimde het niet vanzelf op, vandaar de ingreep. Heb er geen spijt van wil ik je meegeven.. doe waar jij je goed bij voelt.
2 jaar geleden
Ik heb februari '22 een lisexcisie gehad bij cin 3 in biopten na afwijkend uitstrijkje bij bevolkingsonderzoek. Ik was toen 31.
Ik ben een half jaar later zwanger geworden van mijn tweede kindje en die is geboren met 41+6. Dus bij mij absoluut geen vroeggeboorte hierdoor.
Ik moet binnenkort weer op controle. Is het nu weer afwijkend dan ga ik dit keer denk ik wachten. Ik vond de lisexcisie namelijk heel akelig. Een vriendin van mij heeft gewacht en daar ruimde het zich na een jaar vanzelf op. Ik weet dat onderzoeken nu 50/50 zijn dus dat wachten ook als veilig advies wordt gegeven.
Ik zou je niet laten haasten in een zwangerschap, daar moet je ook wel echt klaar voor zijn.
Het is super rot om je hiermee te moeten bezig houden. Is hoe dan ook gewoon klote nieuws en maakt je in de war over alles!
2 jaar geleden
Ik heb al een aantal keer deze uitslag gehad (al voor mijn eerste kindje geboren is) en nog geen lisexcisie laten uitvoeren.
Mijn gyneacoloog geeft aan dat het inderdaad de kans op vroeggeboorte verhoogd, maar dat die kans alsnog heeeel klein blijft. Dus zeg maar van een kans van 1 op 20000 naar 1 op 10000 of zo. Ik weet de exacte getallen niet meer maar ik dacht zoiets.
Wat mij echter heeft doen besluiten om geen lisexcisie te laten doen is dat de gyneacoloog zei dat het een heel langzaam groeiend virus is en ze er al bovenop zitten (dus ook als er nog een zwangerschap bij komt, dit geen probleem is in principe) en dat hij niet kon zeggen of het hetzelfde HPV virus is wat er nog steeds zat. Het kan ook zijn dat je lichaam het wel heeft opgeruimd, maar dat je weer opnieuw besmet bent.
Anyway, ons gezin is nu ‘compleet’ dus wellicht zou ik een lisexcisie nu wel overwegen, maar ik ben blij dat ik het nog niet heb laten doen. Ik blijf toch een in eerste instantie hopen dat het stabiel blijft of dat mijn lichaam het zelf opruimt.
2 jaar geleden
Ik heb ook een lisexcisie gehad voor mijn zwangerschappen. Beide kids zijn na de uitgerekende datum geboren (41+1 en 40+4).
Er zat bij mij wel een jaar tussen de ingreep en de zwangerschap. Ik zou niet weten of dat nog uitmaakt volgens het onderzoek.
Ik denk dat bij een eerste ingreep het niet zoveel invloed zal hebben (ligt er ook aan hoeveel ze misschien weghalen).
Bij mn zusje hebben ze bij haar 2e lisexcisie wel aangegeven dat het van invloed kan zijn.
2 jaar geleden
Reactie op Ellybelly
Is dat dat ze weefsel weghalen? Mijn zus had ooit pap3b bij het uitstrijkje ...
Ohh in mijn hoofd was het dat er echt een flink stuk werd weggehaald. Ik heb t even opgezocht en het gaat echt om een laagje heb ik dus ook gehad🤣😅 toen ik een jaar of 22 was.
2 jaar geleden
Bedankt allemaal voor het delen van jullie verhaal! Ik heb nog geen keus gemaakt, maar jullie ervaringen en bevindingen geven mij wel rust!! 🌸
2 jaar geleden
Reactie op Ellybelly
Is dat dat ze weefsel weghalen? Mijn zus had ooit pap3b bij het uitstrijkje ...
Ja net als een ‘plakje boter’, zoals mijn gynaecoloog het noemde 😂
2 jaar geleden
2021 lisexcisie gehad, nu alles al 2 jaar rustig en kan ik weer mee in het bevolkingsonderzoek. Afgelopen maart bevallen maar 3 weken eerder gehaald door andere omstandigheden. Kans op vroeggeboorte is idd klein.
2 jaar geleden
Wat vervelend voor je!
Een lastige afweging. Je kunt niet in de toekomst kijken. Stel het ontwikkelt zich wel sneller, dan kun je doorschieten richting pap4. Of kan het nodig zijn een conisatie te laten doen en dan heb je wél serieus meer risico’s tijdens een zwangerschap.
De gynae zou je daar meer over moeten kunnen uitleggen.
Je uitstrijkje vertaalt zich in een KOPAC codering. Als jouw score op de P zit dan heb je met name de afwijking aan de buitenkant vd baarmoedermond. Scoor je juist hoog op de A of C dan zit de afwijking in de cellen vd ingang vd baarmoedermond en als dat zich uitbreidt moeten ze coniseren.
Bij een lisexcisie ‘schillen’ ze een stuk vd baarmoedermond af, bij een conisatie gaat het juist meer de diepte in. En dat zou meer van invloed kunnen zijn op vroeggeboorte. Ook dan zijn er nog genoeg mogelijkheden (extra controles, cerclage).
Vraag anders om een second opinion.
Ps. Ik ben geen gynaecoloog maar ik heb in hetzelfde schuitje gezeten.