5 Reacties

2 jaar geleden
Verloskundige adviseren, anders zelfs een gynaecoloog.
Eenigste die echt weten wat middelen doen bij een ongeboren baby is een gynaecoloog.
Ik heb zelf medicatie waarvan ik dacht het echt niet te mogen nemen tijdens zwangerschap, toch is hier genoeg wetenschappelijk onderzoek naar geweest dat het veilig is. Huisarts wist dit ook niet, en moesten raad vragen aan de gynaecoloog.

2 jaar geleden
Melatonine kun je sowieso beter niet gebruiken. Huisartsen adviseren het vaak maar slaap deskundigen raden het af. https://www.ad.nl/gezond/melatonine-slikken-voor-het-slapen-onnodig-en-gevaarlijk~ab9fd454/

2 jaar geleden
Ik slaap ook zeer slecht, dit ook besproken met de VK. Iets wat ik absoluut niet mocht gebruiken van haar was melatonine. Medicijnen zijn niet uitvoerig getest maar het is een hormoon die invloed heeft om het ritme ook die van de baby en daarmee dat ook kunstmatig beïnvloed. Daardoor was het voor haar een no go! Praat met je VK of gynaecoloog is mijn advies.

2 jaar geleden
Ik zou, ook buiten de zwangerschap, geen melatonine nemen. Dit wordt vaak voorgeschreven, maar wordt vaak verkeerd gebruikt, wat juist leidt tot meer slaapproblemen. Daarbii noem je dat je piekert, daarbij gaat melatonine niet helpen. Ik zou dan juist kijken in ontspanningsoefeningen, mindfullness, mediteren, yoga, of iets anders dat je mogelijk kan helpen met ontspannen. Het allerbeste is cognitieve gedragstherapie (CGT), maar dan moet je wel naar bijvoorbeeld een psycholoog, daarvoor zijn wachtlijsten en ben je misschien niet direct aan de beurt.
Succes!

2 jaar geleden
Melatonine word vaak makkelijk voorgeschreven door huisartsen omdat het 'natuurlijk' is. Maar het is ondertussen wel bewezen dat het helemaal niet goed voor je is, omdat je met hormonen gaat lopen klieren en dat is nooit verstandig. Over tijdens de zwangerschap weet ik niet precies, maar lijkt me ook geen aanrader!