11 Reacties
3 maanden geleden
Je moet zeker niet dwingen want dit kan juist averechts werken. Geduld is echt de boodschap. Het is ook zeker geen grote probleem als ze al naar school gaat en nog ni zindelijke is. want als ze zien dat de kindjes daar al zindelijk zijn gaat dit vaak sneller. En Als ze er echt klaar voor is. Ongelukjes gebeuren natuurlijk ik heb dit ook met mijn dochtertje. Ik zeg dan “oeioei pipi in broekje gedaan snel potje op” okal heet ze alles al ondergeplast dan gaat ze eigelijk zo beetje de link maken van moet snel op de potje gaan als k moet plassen. Dit is hoe wij het aanpakken en heel veel dwijlen 😅
3 maanden geleden
Stop alsjeblieft met de zindelijkheidstraining. Jullie kindje geeft duidelijk aan er niet klaar voor te zijn. Je creëert op deze manier juist een hele slechte associatie waardoor het alleen maar averechts gaat werken. Stop ermee en probeer het over een paar maanden gewoon rustig opnieuw.
Wij begonnen ook zo rond 2.5 met onze zoon. Hij wilde niet, had geen interesse. Dus meteen gestopt. Rond zijn 3de verjaardag weer opnieuw geprobeerd en zonder tranen, zonder strijd in 1 dag zindelijk.
Geef het de tijd want het komt wel als je kindje er klaar voor is.
3 maanden geleden
Tip🫣 leven eerst met dat ze zelf broek en onderbroek aan kan doen.. ons zoontje van 2 is al wel zindelijk als hij geen onderbroek of iets aan heeft.
Als hij onderbroek aan heeft is hij te laat en krijgt hij ongelukjes en dan wil hij bij de zoveelste luier aan. Dus met mooi weer loopt hij lekker in zijn nakie en anders luier tot hij zelf aan heeft geen luier meer te willen
3 maanden geleden
Mijn zoon is precies hetzelfde. Hij is er duidelijk nog niet klaar voor. Op de peuterspeelzaal zijn er al wat kindjes zindelijk en bij elke luierwissel zetten ze hem op het potje. Dit probeer ik thuis ook te doen, maar 9 van de 10 keer wil hij niet, is het echt gillen en huilen. Hij heeft ook nog nooit wat op het potje gedaan. Hij begrijpt wel heel goed waar het voor is bedoeld. Ik ga vanzelf merken wanneer hij er klaar voor is denk ik en dan doorzetten en veel geduld hebben.
3 maanden geleden
Een luier uit doen en onderbroek aan is niet de manier om zindelijk te worden. 2.5 jaar heeft t in een luier mogen plassen en poepen. Dat veranderd niet in 1 dag.
Hier heb ik ze jong laten wennen aan de wc(geen potje). 1x per dag er op. Super knap en trots. Opeens een eerste plasje. Gevierd! Hij begreep was de bedoeling was en deed zijn best voor een plasje. Steeds vaker naar de wc gebracht. En opeens was hij zindelijk met 19 maanden.
Mijn dochter hetzelfde. Gewoon speels laten ontdekken wat de wc is. En met 18 maanden was zij zindelijk. Gaven ook beide aan naar de wc te moeten.
Maar dit was een proces, het is niet van de een op de andere dag. En iets was je leuk en positief moet stimuleren en niet plots de luier uit, dat begrijpen ze niet en zal ook niet positief werken.
3 maanden geleden
Reactie op Mamameisje
Een luier uit doen en onderbroek aan is niet de manier om zindelijk te word ...
Uiteraard heb ik niet van de ene op de andere dag haar luier uitgedaan. We lezen al maandenlang boekjes over op het potje gaan, het potje staat ook in de keuken en ze speelt er op/mee, we hebben stickers op het potje geplakt samen, als ze erop gaat zitten doe ik enthousiast en moedig ik haar aan... De laatste stap was luier uit en onderbroek aan en dat vindt ze prima, alleen plast ze gewoon in haar onderbroek. Ze trekt wel vaak zelf haar luier uit en gaat op het potje zitten, maar er gebeurt niets. Ze gaat over 2 maanden naar school en daar moet ze moet een onderbroek naartoe, dus wil ik haar graag zindelijk krijgen tegen dan. Lijkt me erg sneu als ze met die onderbroek aan moet gaan en niet zindelijk is, dan plast ze sowieso in haar broek en wie weet wordt ze daarvoor uitgelachen of wat dan ook. Dat lijkt me veel erger dan thuis in haar onderbroek rondlopen
3 maanden geleden
Jammer dat ze zindelijk moet zijn. Want het ene kind is er gewoon vroeger klaar voor t.o.v. een ander. Onze oudste vroeg huilend om een luier bij onze eerste pogingen zonder luier. Het potje stond hier ook al maanden in het zicht, boekjes lezen, potje voor het popje etc. Hij was er gewoon echt niet klaar voor. Plots bij een volgende poging zonder problemen op het potje en amper accidentjes. Hij was toen al een half jaar naar school geweest. We zijn heel blij dat de school daar ruimte voor gaf en het tempo van het kind volgt. Misschien eens horen bij de school of een luier mag? Wie weet is ze snel geïnspireerd door haar klasgenootjes en is ze er plots mee weg.
2 maanden geleden
Psz is natuurlijk ook geen school, dus ze kunnen best meebewegen toch? Onze oudste was net naar haar tweede verjaardag zindelijk. Neem je tijd en blijf vooral relaxed en thuis!!