18 Reacties

3 jaar geleden

Herkenbaar, ik vind dit ook erg lastig. Gisteren aan het wandelen; wilde peuterlief ook een slokje water. Ja, dan drink je dus uit dezelfde fles, wat eigenlijk ook niet zou mogen..

3 jaar geleden

Ik ben inmiddels 8 weken zwanger en hier was ik niet van op de hoogte. Ook vaak tijdens de vakantie eten gedeeld met hetzelfde bestek, kusjes gegeven en drinken vanuit dezelfde beker. Donderdag heb ik mijn eerste gesprek bij de verloskundige en dan vraag ik dit even goed na. Lijkt me ook lastig om alles te vermijden. Ook zijn we aan het oefenen met naar de wc gaan. Dus hier ben ik met haar ook constant bezig...

3 jaar geleden

Ja lastig he? Je beschermd de ene baby maar je creëert afstand met je andere kindje.. benieuwd wat het advies van jullie vk is.. ik heb er de eerste 6 weken totaal niet op gelet ook.. was die regel totaal vergeten van de eerste.

3 jaar geleden

De primo infectie (dus de eerste keer) is het ergst. Je kan via bloed bepalen of je het al eens gehad hebt. Ik heb het al gehad, maar je kan het nog eens krijgen dus nog steeds opletten. Ik probeer mijn handen extra te wassen zeker na luierwissel en niet hetzelfde bestek te gebruiken. Hij is nu ziek dus heeft zijn mama nodig. Echt vermijden is onmogelijk

3 jaar geleden

Ja, mijn hoop is dan de we hier allemaal de primo infectie al hebben gehad. Die kans lijkt me best aanwezig als je altijd al bestek deelt en kusjes geeft/accepteert?

3 jaar geleden

Primo infectie al gehad hebben is niet zo evident hoor. Ik was daar ook absoluut niet nauw mee met mijn dochtertje en heb zelf jaren meerdere keren per week opgepast op kindjes van 0-12 jaar oud, kindjes eten gegeven, mee zindelijk gemaakt, pampers etc en heb ook nog geen primo infectie meegemaakt jammer genoeg. 😕 En nu is CMV echt een van mijn grootste angsten, maar ik wil die niet op mijn dochtertje projecteren want straks denkt ze dat mama vies is van haar. Hard hoor 😫 Ik hoop dat jullie het wel allemaal al gehad hebben 🙏

3 jaar geleden

mijn vk zei goed handen wassen na elke luier en eten geven etc , en geen bestek delen hapjes etc. Dus probeer er veel op te letten. mn dochter geef geen natte smak zoenen dus dat scheelt.

3 jaar geleden

Poe ik lees hier voor het eerst over nu, zwanger van tweede kindje, en heb hier helemaal geen rekening mee gehouden met mijn dochter van 2 de afgelopen weken! Lastig zeg....

3 jaar geleden

Ik vind dit heel lastig. Mijn zoontje van bijna 1 is nu heel ziek (mond hand en voet ziekte) en heeft me echt nodig. Hij kwijlt heel veel door de blaasjes in zijn mond dus het is echt onmogelijk om geen speeksel op me te krijgen. Ik lees op de site van het rivm dat de kans om voor het eerst besmet te raken tijdens de zwangerschap erg klein is (minder dan 1%).

3 jaar geleden

Ja deel jullie meningen en ervaringen. Wel fijn om te horen dat er meer moeders hier mee bezig zijn.. hoor of lees er nooit iets over, dus dacht ben ik nou echt de enige? Hebben jullie zo een bloedtest bij de huisarts laten doen?

3 jaar geleden

Ik heb hier nooit van gehoord? Ook de vorige zwangerschap niet. Wat is CMV? En is dit in NL of Belgie ?

3 jaar geleden

Vandaag ook gewaarschuwd geweest door de gynaecoloog. Bij mijn 1ste zwangerschap nooit bij stil gestaan omdat ik niet direct in contact kwam met kleine kindjes. Mijn zoontje is ook heel aanhankelijk dus niet evident. Ik heb 3jaar terug CMV had maar moet van de gynaecoloog toch oppassen. Gelukkig is mijn zoontje iets ouder en verstaat hij dat het voor de baby is dat hij moet oppassen maar gewoonste leer je niet zomaar af 😕

3 jaar geleden

Reactie op Trotsemama382021

Ja deel jullie meningen en ervaringen. Wel fijn om te horen dat er meer moe ...
Ja ik wil het even met de verloskundige bespreken. Ze doen toch altijd zo’n bloedonderzoek (in NL iig) en ik vraag me af of ze dan ook daar naar kijken.

3 jaar geleden

Eerste keer dat ik hier van hoor.... Onze dame vind het leuk om haar speen in mama s mond te duwen 🫣🤷 die voorlopig maar even weigeren...

3 jaar geleden

Ik maak me er niet echt druk om.. Misschien is het naïef maar de kans is zo klein.. Daarbij is de laatste jaren zoveel veranderd met wat een zwangere vrouw wel en niet mag dat ik wel eens denl dat je maar beter in een glazen kastje kan gaan zitten.. Snap dat de wetenschap steeds meer ontdekt maar straks kan je echt niks meer..

3 jaar geleden

Ja eens, ik houd me netjes aan alle “regels” maar deze voelt voor mij ook verkeerd.. wil niet dat mijn meisje voelt dat ik afstand bewaar.. en ik doe nu een paar dagen me best maar het is ook echt onmogelijk.. ga dinsdag ook de verloskundige nog eens vragen.

3 jaar geleden

Wij geven sowieso geen kussen op de mond (dat deden we nooit, is gewoon niet mijn ding 😅). Kusjes in het gezicht laat ik wel gewoon toe, dan veeg ik het achteraf wel weg en was mijn handen. Voor de rest let ik er wel op geen bestek en glazen te delen (maar ook dat deden we zelden al) en extra handhygiëne (na luiers, snotjes...). Op zich verandert er hier dus weinig naar m'n kindje toe, maar ik ben er wel aandachtig voor. Ben in m'n beroep al te veel kindjes tegen gekomen met een beperking owv een CMV-besmetting in de zwangerschap.. goed wetende dat je met een ukkie thuis die kans wel nooit tot 0 kan reduceren..

3 jaar geleden

Je kan inderdaad door bloedprikken zien of je t al gehad hebt. Maar CMV gaat in tegenstelling tot pfeiffer niet meer weg en als je weerstand minder is kan het weer oplaaien.