148 Reacties
3 jaar geleden
Hi! Ja hier ben ik al even mee begonnen. Vanaf week 28 ongeveer volgens mij (nu bijna 35 weken). Wel alleen kolven met de hand, melk eruit masseren als het ware. Ik vang dat dan op in een schoon bakje en vries het daarna in in een spuitje. Het begon met ongeveer 5ml per keer en zit nu bijna op 10ml colostrum per keer/dag!
3 jaar geleden
Gisteren toevallig aan de gyn gevraagd en je mag starten vanaf 37 weken. Niet eerder omdat het weeën op kan wekken ( hoeft niet maar kan dus wel aldus de gyn )
Ik heb nu alles in huis gehaald. Kleine spuitjes etc om op te vangen en over 2 weken gesprek met een lactatiekundige om te bespreken hoe het in zijn werk gaat.
3 jaar geleden
Ik ben begonnen met 36 weken (nu 37+3). Maar blijf zitten op ongeveer 1 a 2 ml per kolfbeurt. Ik kolf meerdere keren per dag met de hand en vang dit op, koel het naar dezelfde temperatuur en dan gaat het de vriezer in. Had gehoopt dat het al iets meer per keer zou zijn, al is de dagopbrengst zo best mooi.
3 jaar geleden
Ik begin volgende week ook, dan ben ik 37 weken 😊
Vorige zwangerschap niet nodig gehad na de bevalling maar wel steeds een goeie boost voor als hij later wat ziek was.
3 jaar geleden
Zit er altijd al standaard melk in je borsten rond ons termijn? Mijn borsten zijn namelijk niet veranderd in m’n zwangerschap en naar mijn idee zit er dus geen melk in 😅! En waar dient het prenataal kolven precies voor?
3 jaar geleden
Reactie op Mazdameisje
Gisteren toevallig aan de gyn gevraagd en je mag starten vanaf 37 weken. Ni ...
Wat ik dus zo vreemd vind...ik mag wel borstvoeding geven... al gek mijn zwangerschap. komt op hetzelfde neer🤪 dus ik snap het niet zo. Verder zie ik geen meerwaarde om het eerder dan 37 weken te doen, maar dat is een ander verhaal
3 jaar geleden
Reactie op Mamameisje
Wat ik dus zo vreemd vind...ik mag wel borstvoeding geven... al gek mijn zw ...
Huh haha ja of je nu borstvoeding geeft of kolft dat komt in mijn ogen ook op hetzelfde neer. Misschien omdat je lijf al gewend is aan borstvoeding geven?
Ik ben voor het eerst zwanger dus nog nooit borstvoeding gegeven. Misschien dat de gyn daarom zegt dat je pas met 37 weken mag starten?
3 jaar geleden
Reactie op Lpes
Ik ben begonnen met 36 weken (nu 37+3). Maar blijf zitten op ongeveer 1 a 2 ...
Info van la Leche league:
De maaginhoud van een pasgeborene is ongeveer 5-10 ml. Dit is precies de hoeveelheid colostrum die de moeder de eerste dag per voeding produceert.
Op de tweede dag is de inhoud van het babymaagje ongeveer 15 ml.
En op de derde dag ongeveer 25-30 ml. Dit komt overeen met de licht stijgende hoeveelheid voeding die de moeder per keer aanmaakt.
Dus nu 2ml is niet slecht :)
Ik had 180ml na 1x prenataal kolven, dat word je ook echt niet blij van😅
3 jaar geleden
Ik ben afgelopen maandag begonnen met 37 weken. Ik kolf 1x per dag en zit op 5 ml, dit vries ik in in 5 ml spuitjes met de datum erop.
3 jaar geleden
Reactie op Mamameisje
Wat ik dus zo vreemd vind...ik mag wel borstvoeding geven... al gek mijn zw ...
Er wordt idd vaak gezegd dat je pas vanaf 37 weken mag kolven. Maar uit heel veel onderzoeken is gebleken dat kolven niet meer hormoon vrijgeeft dan bijvoorbeeld klaarkomen. Wanneer je dus nog gewoon seks mag hebben tijdens je zwangerschap en verder geen verhoogde kans op vroeggeboorte hebt mag je ook al eerder beginnen met kolven 😊
3 jaar geleden
Wat ik me nog afvroeg, de eerste keren kolfde ik echt minder dan 1 ml per keer. Dit heb ik wel opgevangen en in spuitjes gedaan, maar eigenlijk wil ik de wat vollere spuitjes gebruiken voor in het ziekenhuis. Is het zonde om die spuitjes met een paar druppels weg te doen? Moeten die eerst gebruikt worden?
3 jaar geleden
Reactie op Mazdameisje
Huh haha ja of je nu borstvoeding geeft of kolft dat komt in mijn ogen ook ...
Ze zeggen dat de kans dat borstvoeding de bevalling opwekt even groot is als bij een orgasme(en ze stellen dan dus dat zolang je seks mag hebben, je ook borstvoeding mag geven) Wat daarvan waar is weet ik niet, want er is wel onderzoek waarin aangetoond is dat mensen die hun tepels stimuleren ietsje eerder bevallen en minder kans op een inleiding hebben tegen het einde omdat het kindje natuurlijk komt. Maar daarvoor moest je per dag best flink lang stimuleren🤪
3 jaar geleden
Reactie op adh99
Hoeveel ml spuitjes zijn handig?
Ik heb 10 en 5 ml. Denk dat 5 t fijnste is. Je kunt altijd 2 spuitjes geven.
Ik heb ze via het ziekenhuis, gekregen van de lactatiekundige daar. Zijn dezelfde als die op bol.com staan(paarse), maar vind 22.50 voor 8 spuitjes een beetje bizar. Had er laatst een gevonden die goedkopere had.
3 jaar geleden
Ik zit er ook aan te denk om dit te gaan doen. Bij mijn eerste 2 kindjes had ik net niet genoeg. Ze zaten op dag 3 op de grens wat betreft gewicht verlies…. Toen kon ik dus de hele dag gaan nakolven 🙈 dus als het wat meer op gang komt is dat fijn. Maar ik begrijp dus dat het alleen de bedoeling is om met de hand te kolven. Niet met een apparaat