5 Reacties
vorige maand
Onze zoon is 4,5 en draagt nog steeds een luier iedere nacht. Soms is die droog en geven we hem daarvoor complimenten. Maar het is een ontwikkeling die een kind niet heel bewust zelf doorgaat. In de hersenen moeten slaap, blaascontrole en hormonale aansturing op elkaar afgestemd raken en dat moment verschilt per kind.
Gemiddeld gebeurd dit tussen de 4-6 jaar bij jongens terwijl dit bij meisjes rond 3-4 jaar is.
Ik zou dus proberen dit uit je hoofd te zetten en te accepteren dat dit voorlopig niet gaat gebeuren.
Vraagje, poept hij snachts dan vaak in zn luier aangezien je zegt dat hij overdag nooit op de wc poepy
vorige maand
Ja hij poept snachts of in zijn middagdutje. Toen hij leerde zindelijk worden poepte hij wel op het potje. Maar daarna was het potje een tijdje bij mijn schoonouders en plaste hij alleen op de wc. En daar wildel hij niet lang op zitten. Dus sindsdien poept hij eigenlijk helemaal niet meer overdag. Eerder ook nog wel eens in bad maar dat nu ook niet meer.
Bij bijv mijn ouders zijn alle kinderen rond de 2 jaar zindelijk, ook snachts, daarom verbaasd me die 4-6 eerlijk gezegd
vorige maand
Reactie op Joanne0404
Ja hij poept snachts of in zijn middagdutje. Toen hij leerde zindelijk word ...
Er zijn altijd kinderen bij die het sneller doen. Mijn dochter is ook zindelijk ’s nachts sinds 2 jaar. Maar doorgaans duurt het toch iets langer en moet je proberen niet te veel te verwachten van je kind ;) Laat de biologie maar lekker z’n ding doen — het komt vanzelf.
Dat je kind op de wc niet heeft kunnen of willen poepen is best logisch. Voor veel kinderen is poepen lastig, zowel fysiek als mentaal. De houding is daarbij cruciaal. Op een potje zitten ze vaak in een veel betere houding voor de bekkenbodem. Ik denk dat het daar mis is gegaan en dat het poepmoment is verschoven naar de slaapjes.
Wat kan helpen, is om overdag weer rust en vertrouwen rondom poepen te creëren: zet een stevig krukje voor de wc zodat de knieën hoger komen dan de heupen, maak er een vast, ontspannen moment van (bijvoorbeeld na het eten), zonder druk of verwachtingen. Even samen een boekje lezen, voeten goed ondersteund, en vooral: geen haast. Zo krijgt het lichaam weer de kans om overdag zijn werk te doen.
Probeer eventueel ook met een poep kaart te werken dat je kind bij elke keer poepen een sticker mag plakken. Dan is er extra stimulans!
Succes!
4 weken geleden
Mijn dochter was zindelijk met 18 maanden... ze is 5 een draagt snachts een luier. Mijn zoontje was zindelijk met 19 maanden en was nachtzindelijk met 21 maanden.
Ik heb er niets voor hoeven doen bij mijn zoontje en bij mijn dochter helpt een plaswekker niet eens... die slaapt gewoon door. Mijn ervaring is dus dat je er echt niets aan kunt doen wat er in de nacht gebeurt als je pech hebt. Nachtzindelijkheid kan tot en goede 6 jaar duren
3 weken geleden
Mijn zoon is sinds de zomer zindelijk overdag. We brengen hem al een tijdje snachts rond 23u naar de wc zodat hij dan plast en sinds 2 weken draagt hij geen luier meer snachts. Misschien werkt het bij jullie ook om hem snachts nog even te laten plassen/poepen. Ervaring is dat dit automatisch gebeurt en hij slaapt gelijk weer door.