30 Reacties

3 jaar geleden

Mijn kleintje heeft ook spruw, ik zelf weet niet zo goed wat ik moet doen. Heb op internet gelezen dat het zelf over moet gaan🤷🏼‍♀️

3 jaar geleden

Hier waarschijnlijk ook omdat ik pijnlijke steken in mijn tepel heb. Ik gebruik ook alles steeds schoon. Hopelijk gaat het snel over.

3 jaar geleden

Ik heb zelf gelukkig geen ervaring met spruw, maar heb wel tepelhoedjes gebruikt met een andere reden. Hierbij werd mij verteld dat het ook kon helpen voorkomen dat jij en de kleine elkaar met spruw besmetten.

3 jaar geleden

Hier ook spruw! De lactatiekundige gaf aan even citroensap 1 op 1 te mengen met water. Dit op een wattenstaafje aantippen op de tong voor de voeding. Na de voeding beetje extra virgin bio kokosolie in het mondje smeren. Hopelijk helpt het!

3 jaar geleden

Reactie op jerry1992

Hier ook spruw! De lactatiekundige gaf aan even citroensap 1 op 1 te mengen ...
Deze tip heb ik ook gehoord van het cb vandaag en eerder van de lk. Onze kleine man heeft het niet maar gezien ik had gevraagd of ze wilden checken vandaag voor de zekerheid (geef ook bv) kregen wij deze tip. Bosbessen sap zou ook evt kunnen, maar dat vlekt wel op de huid en kleren 🙏 verder goed alles uitkoken/steriliseren, en na en voor elke bv de tepel met lauwwarm water schoonmaken

3 jaar geleden

Mijn kleine had het ook. Ik had de VK gebeld, omdat ik merkte dat ze moeilijker aanhapte en er wel last van kreeg. Zij gaf aan gelijk de huisarts te bellen en Nystatine te gebruiken en daarnaast ook jezelf te behandelen met een capsule, omdat het anders best lang kan duren en je elkaar opnieuw kan besmetten. Na 3 dagen was het weg en het is niet meer terug gekomen (nu 4 weken geleden).

3 jaar geleden

Reactie op Twiek

Mijn kleine had het ook. Ik had de VK gebeld, omdat ik merkte dat ze moeili ...
Dan heb je geluk!😄🤍 Bij mijn oudere dochter echt weken gesmeerd destijds 🫣

3 jaar geleden

Het kan ook helpen om probiotica te gaan nemen. En zo weinig mogelijk suiker eten, het schijnt dat de spruw daar erger van kan worden. Na elke voeding ook even je tepels afspoelen.

3 jaar geleden

Ik kreeg van het CB nog als tip om voor het voeden de borsten te wassen. Bij m’n eerste ook gehad en toen meteen aan de medicijnen voor de kleine maar die kreeg er heftige buikkrampen van. Dus dat ga ik nu zo lang mogelijk uit de weg 😬

3 jaar geleden

Reactie op Kiwinasje

Ik kreeg van het CB nog als tip om voor het voeden de borsten te wassen. ...
Begrijpelijk. Ik wil het liefst ook niet dat mijn kleine aan de medicatie moet, want dan krijgt hij nog erger last van zijn buik

3 jaar geleden

Tip van mijn huisarts is deze crème tegen schimmels voor tepels moeder: miconazol (vrij verkrijgbaar bij kruidvat enz.)

3 jaar geleden

Micronazol zelf smeren na de voeding en eraf halen als de kleine komt. Dit is vrij verkrijgbaar bij apotheek :)

3 jaar geleden

Hier ook spruw. Heb er zelf geen last van, heel licht branderig gevoel soms. Kleine hapt en drinkt ook gewoon goed, alleen zn tong is wit. Ik probeer nu extra borsten te wassen enzo maar vind het toch makkelijker gezegd dan gedaan 😅 Zitten we net lekker en wil hij drinken..dan ben ik het alweer vergeten. Of snachts, ben ik alweer in slaap gevallen 😆 Nouja, ik doe mn best. Die kokosolie ga ik ook proberen!

3 jaar geleden

Hoe gaat het nu bij de baby's met spruw? Wij zijn hier gisteravond begonnen met nystatine en voor mezelf de miconazol.. dit in combinatie met wat ik al deed; het extra hygiënisch werken, extra uitkoken, kolven omdat het drinken zo'n pijn doet en ik de cirkel van besmetting wil doorbreken vind ik heel pittig.. Hoe lang duurde het bij jullie voor je resultaat zag?

3 jaar geleden

Hier nog steeds de Spruw, al een 2 weken... Vandaag terug begonnen met de Nystatine maar hopelijk slaagt het nu beter aan 🤞🏼, bij mezelf gebruik van daktarin, uitkoken van alles, alles wat in contact komt met de melk op 60° wassen,..

3 jaar geleden

Reactie op Anem

Hoe gaat het nu bij de baby's met spruw? Wij zijn hier gisteravond begonnen ...
Gaat goed hier het is bijna over zonder dat ik er wat aan gedaan heb

3 jaar geleden

Bij ons was het vals alarm maar dit advies kreeg ik om te proberen voor we met medicatie zouden starten: Voor de spruw: 1kl baking soda in tasje lauw water oplossen hiermee mondje en tepel reinigen voor de voeding Na de voeding cocosvet op tepels en in het mondje Alle linnen en flesjes en silverettes en speentjes steriliseren en even met azijn in water zetten.

3 jaar geleden

Reactie op Anem

Hoe gaat het nu bij de baby's met spruw? Wij zijn hier gisteravond begonnen ...
Nu ruim 2 weken last van. Onze huisarts wilde geen nystatine geven..omdat hij wel goed drinkt. En toen was ik vandaag bij de ggd, en die vrouw heeft gelijk de huisarts gebeld dat ze dit wel moeten geven en toen heb ik het gekregen 🥲 heb een week aangekloot met extra wassen en billetjes (knalrood en deels kapot 😞) en tepels met micozanol en zinkzalf maar dit schoot niet op. Hoe gebruik jij die nystatine?? Ik vind het best wel lastig om in zn mondje te verspreiden. Moet 4x 1ml doen maar dat is nog verrassend veel vloeistof 😅 en plakkerige zooi ook.

3 jaar geleden

Reactie op Maramae

Nu ruim 2 weken last van. Onze huisarts wilde geen nystatine geven..omdat h ...
Ik spuit het met het pipetje waar je het mee uit het flesje haalt in het mondje en spoel daarna het pipetje met heel heet water onder de kraan af. Morgen ook het pipetje meer uitkoken. Dit was hoe ze het bij de apotheek uitlegden. En zorgen dat je het vooral in de wangen spuit zodat het wel even de hele mond doorgaat. Bij mij was trouwens onduidelijkheid, op het recept stond ook 4x 1ml maar mondeling zeiden ze dat ik beter na elke voeding kan doen, wat ook in de bijsluiter staat..

3 jaar geleden

Reactie op Anem

Ik spuit het met het pipetje waar je het mee uit het flesje haalt in het mo ...
Oja bij mijn apotheek zeiden ze dus ook 4x 1ml. Maar op internet zag ik ookal mensen die zeiden dat het pas echt goed werkte bij 8x0.5ml 🥲 kan me eigenlijk wel voorstellen ook want die grotere hoeveelheid slikt ie vooral weg volgens mij. Er was me ook verteld om het met mn vinger te verspreiden..maar dat bleek in de praktijk niet zo logisch als het klonk. Wel handiger om het via spuitje te doen denk ik 😅 ga ik dat ook proberen .. Gedoe he?🙊