18 Reacties

2 jaar geleden

Bij mij bleek bij 10 cm dat hij een sterrenkijker was. Ik was in het ziekenhuis en had een ruggenprik. Maar ben wel vaginaal bevallen zonder knip, vacuüm of wat dan ook! Alleen een klein scheurtje in mijn schaamlip. Nu was het wel mijn geluk dat hij niet zo groot voelde waardoor ze het aan durfden en mocht het een uur proberen anders werd het alsnog een keizersnede. Ik heb iets minder dan 45 minuten geperst. Ik heb dus helaas geen ervaring van thuis voor je. In bevalverhalen staat ook mijn verhaal, dat mijn ontsluiting niet vorderde bleek achteraf te komen door zijn ligging….

2 jaar geleden

Ik ben bevallen van een dochter (4012 gram) als sterrenkijker en aangezichtsligging. Dit hadden ze allemaal even genist op de echo’s. Helaas is mijn bevalling een hel geweest. Of dit vooral lag aan sterrenkijker of aangezichtligging durf ik niet te zeggen. Mijn bevalling duurde 51 uur waarvan 2,5 uur persen. Na 30 minuten persen werd er gezegd “we zien het hoofdje” en toen is ze 2 uur vast blijven liggen. Uiteindelijk met knip geboren en ik zoooo uitgeput dat ik niet eens mijn dochter kon vasthouden. Ze is blauw en opgezwollen geboren en ze ademde niet. Uiteindelijk na een halve minuut kwam d’r ademhaling op gang. De doktoren hebben achteraf gezegd dat het een keizersnede had moeten zijn. Maarja, achteraf is makkelijk lullen natuurlijk. Ik heb de eerste 3 weken niet kunnen zitten, lopen of liggen van de pijn. Was uitgeput en wilde helemaal niks. Vorige week ben ik bevallen van een zoon en heb de keuze gekregen voor een keizersnede omdat de vorige bevalling zo traumatisch was. Heb ik uiteindelijk niet voor gekozen en deze bevalling was echt een fijne ervaring! Maar wat was ik bang! Mijn tip als je vaginaal wil bevallen: maak goede afspraken tot waar je grens ligt. Laat je ook goed voorlichten over de voors en tegens van de thuisbevalling.
Podcast Samen Groeien
Nieuwe aflevering: mijlpalen en we listen and judge - ouderschapseditie