18 Reacties

2 jaar geleden

Bij mij bleek bij 10 cm dat hij een sterrenkijker was. Ik was in het ziekenhuis en had een ruggenprik. Maar ben wel vaginaal bevallen zonder knip, vacuüm of wat dan ook! Alleen een klein scheurtje in mijn schaamlip. Nu was het wel mijn geluk dat hij niet zo groot voelde waardoor ze het aan durfden en mocht het een uur proberen anders werd het alsnog een keizersnede. Ik heb iets minder dan 45 minuten geperst. Ik heb dus helaas geen ervaring van thuis voor je. In bevalverhalen staat ook mijn verhaal, dat mijn ontsluiting niet vorderde bleek achteraf te komen door zijn ligging….

2 jaar geleden

Ik ben bevallen van een dochter (4012 gram) als sterrenkijker en aangezichtsligging. Dit hadden ze allemaal even genist op de echo’s. Helaas is mijn bevalling een hel geweest. Of dit vooral lag aan sterrenkijker of aangezichtligging durf ik niet te zeggen. Mijn bevalling duurde 51 uur waarvan 2,5 uur persen. Na 30 minuten persen werd er gezegd “we zien het hoofdje” en toen is ze 2 uur vast blijven liggen. Uiteindelijk met knip geboren en ik zoooo uitgeput dat ik niet eens mijn dochter kon vasthouden. Ze is blauw en opgezwollen geboren en ze ademde niet. Uiteindelijk na een halve minuut kwam d’r ademhaling op gang. De doktoren hebben achteraf gezegd dat het een keizersnede had moeten zijn. Maarja, achteraf is makkelijk lullen natuurlijk. Ik heb de eerste 3 weken niet kunnen zitten, lopen of liggen van de pijn. Was uitgeput en wilde helemaal niks. Vorige week ben ik bevallen van een zoon en heb de keuze gekregen voor een keizersnede omdat de vorige bevalling zo traumatisch was. Heb ik uiteindelijk niet voor gekozen en deze bevalling was echt een fijne ervaring! Maar wat was ik bang! Mijn tip als je vaginaal wil bevallen: maak goede afspraken tot waar je grens ligt. Laat je ook goed voorlichten over de voors en tegens van de thuisbevalling.
Podcast Samen Groeien
Nieuwe aflevering: mijlpalen en we listen and judge - ouderschapseditie

In de laatste aflevering van Samen Groeien delen we tips bij doorkomende tandjes en blikken we terug op het zindelijkheids- en potjesavontuur van Ivana en Ize. Lucy legt uit wat kan je de komende zes maanden nog kan verwachten. En tot slot gaan we samen met jullie met de billen bloot in de “We listen and don’t judge”-ouderschapseditie.

2 jaar geleden

Bij mij was niet bekend dat mijn kleine een sterrenkijker was. Thuis begonnen met persen, na een uur naar het ziekenhuis gegaan, om daar nog een paar uur te persen, enkel morfine pompje tegen de pijn nog kunnen krijgen. Na 3(?) Uur persen gyneacoloog erbij, die vol met haar hand gevoeld heeft en erachter kwam dat de kleine nog een kwartslag gedraaid zat. Kon met geen mogelijkheid langs mijn schaambot komen. Ik heb dus 4+ uur geperst met elke keer aangegeven dat alle pijn etc te hoog zat. Is toen een keizersnede geworden. De uk heeft er niks aan over gehouden, die zat zo hoog achter mijn schaambot klem dat zijn hartslag nooit gedaald is. Ik ben blij dat het een keizersnede werd, alleen duurde het voor mij te lang voor het ziekenhuis die knoop doorhakte

MOD

2 jaar geleden

Mijn eerste lag als een sterrenkijker. Ik heb toen tijdens mn bevalling met volledige ontsluiting (en ruggenprik) nog 1.5-2u op mijn zij op een pindabal gelegen. Dit met de hoop dat hij zou draaien. De draai is gelukt, gelukkig. Door de draai lag ie alleen iets minder diep ingedaald dan ervoor (🤔). Na 50 min persen was de kleine man er. Nou ja kleine, hij woog 4052 gram. Dit alles wel in ziekenhuis - los van ruggenprik al een medische zwangerschap. Alvast veel succes! 🍀

2 jaar geleden

Dochter geboren als sterrenkijker, was niet bekend van te voren. Zonder medische reden in ziekenhuis bevallen. Wel omdat de weeën minder werden even infuus gehad, echter zat ik toen al op 10 cm dus voor niks aangesloten. 2 x persen en ze was er

2 jaar geleden

Bij mij eerste bevalling lag de kleine opeens ook als sterrenkijker. Waarschijnlijk tijdens de weeën gebeurt. Ik moest toen 2 uur op mijn rechter zijde liggen (zover mogelijk doorgedraaid) en de kleine is toen teruggedraaid en lag weer goed. Ik ben gewoon natuurlijk kunnen bevallen toen :)

2 jaar geleden

Ik wist het niet van te voren bij de eerste, blijkbaar vlak van te voren nog gedraaid. Sterrenkijker + hoofd naar achteren geknikt. Nouja die kwam dus niet eens in de buurt van de uitgang 😆 en dan nog na een perssessie naar t ziekenhuis moeten. Ik beveel het niet aan. Ben heel blij dat ik nu direct in het ziekenhuis terecht kan 😊 Ik ken ook nog 4 anderen die een sterrenkijker hadden en allemaal geen fijne ervaringen en/of keizersnede, dus ik zou zelf echt ziekenhuis aanraden. Ik was zelf heel erg anti-ziekenhuis en pro-thuis, maar ben zo goed behandeld in t ziekenhuis en voelde ook zo goed toen ik daar eenmaal was.

2 jaar geleden

Veel verschillende ervaringen hieronder zie ik al! Lastig… hier was niet bekend dat dochter sterrenkijker was, na vijf minuten persen was ze er. Wel tweede kindje!

2 jaar geleden

Reactie op miske

Veel verschillende ervaringen hieronder zie ik al! Lastig… hier was niet be ...
Hier is het inderdaad ook mijn tweede. Hopelijk scheelt dat iets… De eerste was al met een vacuüm omdat mijn stuit in de weg zat. Die is nu ‘ontwricht’ en beweegt soepel mee, dus wie weet scheelt dat ook 🫣

2 jaar geleden

Ik bespaar je mijn bevallingsverhaal maar het was zwaar en we kwamen er pas achter toen ze was geboren en toen was het allemaal wel een beetje logisch😂. Geboren met een knip en vacuüm. Mijn advies na mijn ervaring is zeker in het ziekenhuis bevallen voor eventuele spoed keuzes!
24baby's podcast Samen Groeien

Luister nu naar de nieuwste podcast van 24baby: Samen Groeien. In deze podcast beleven we samen met jou de eerste maanden met je baby. Van de laatste loodjes van je zwangerschap tot alle eerste keren met je baby. Luister de podcast via jouw favoriete podcast-app.

2 jaar geleden

Reactie op jotiada

Ik bespaar je mijn bevallingsverhaal maar het was zwaar en we kwamen er pas ...
Inderdaad. Ik denk als ze nog zo blijkt te liggen ik inderdaad voor het ziekenhuis kies.

2 jaar geleden

Ik zelf was een sterrenkijker. Nu praat ik over 25 jaar terug dat wel. Mijn moeder hebben ze toen 2 uur thuis laten persen wat dus niet ging. Uiteindelijk snel naar het ziekenhuis en daar hebben ze me met hulp van de vacuümpomp gehaald. Voor haar was dit best wel traumatisch, maar toen waren de controles niet zoals nu. Dus thuis tijdens de bevalling wisten ze niet dat ik zo lag.

2 jaar geleden

Reactie op meandbaby

Inderdaad. Ik denk als ze nog zo blijkt te liggen ik inderdaad voor het zie ...
Puur zodat je je wat zekerder voelt en relaxer de bevalling in kan gaan. Hopen dat ze nog draait🤗

2 jaar geleden

Bij mij kwamen ze er met een echo in het ziekenhuis bij 6cm ontsluiting achter dat hij sterrenkijker was. Vanwege ruggeprik kon ik weinig houdingen aannemen om te proberen hem nog te laten draaien. Elk half uur op andere zij gaan liggen, en tijdens het persen bleek gelukkig dat hij toch nog zelf gedraaid was! Persen was in half uurtje gepiept😁 Nou is jouw situatie natuurlijk heel anders dan de mijne, maar ik wens je een fijne en voorspoedige bevalling toe!

2 jaar geleden

Bij mijn eerste bleef ik 3 uur lang op 7 cm zitten met echt pijnlijke weeen. Toen zeiden ze dus ook dat het een sterrenkijker was. Ik moest toen op mijn zij gaan liggen, en heb toen ook pijnstilling gekregen (Petadine) en kon ik even bijkomen. Na een paar uur wee opwekkers gekregen en heb toen gewoon kunnen bevallen. Maar thuis bevallen… ik zou het risico niet durven nemen. In het ziekenhuis staat alles paraat om snel in te kunnen grijpen als dat nodig mocht zijn. Sterkte!

2 jaar geleden

Hier ons 3e kindje een sterrenkijker, ze lag goed maar tijdens de bevalling is ze gaan draaien en daardoor in de sterrenkijker positie terecht gekomen. Kwamen erachter omdat ik met 6 cm ontsluiting al enorme persdrang kreeg. Ik werd ingeleid dus was al in het ziekenhuis. Zou bij de wetenschap dat het een sterrenkijker is, liever niet thuis bevallen.

2 jaar geleden

Vorige week donderdag bevallen van een sterrenkijker kindje. Hier kwamen ze pas na volledige ontsluiting en 3h persen (zonder vordering; inclusief additionele weeën versterkers) achter. Ik had helaas de pech dat zijn hoofdje ook nog scheef lag waardoor het onmogelijk was om onder mijn schaambot door te passen. Bij mij is het uiteindelijk een keizersnede geworden (vacuüm pomp zou niet lukken). Het was een uitputtingsslag (18h weeën+3h persweeën, niets binnenhouden tussentijds) en was enorm blij dat ik in het ziekenhuis was dus redelijk snel geholpen werd nadat de knoop was doorgehakt. Heel veel succes met de keuze die je maakt, er zijn ook heel veel succesvolle bevallingen van sterrenkijkers 🙌

2 jaar geleden

Mijn eerste was een sterrenkijker. Ik beviel sowieso in het ziekenhuis. Ontsluiting vorderde heeeeeeeel traag, ondanks vanaf het begin goede stevige ontsluitingsweeën met mooi eerst 5 en daarna 3 min. ertussen. Na 10u weeën heb ik om een ruggenprik gevraagd. De duur en het trage vorderen maakte dat het me niet meer lukte om te ontspannen tussenin en ik mezelf dus tegen werkte. Stel dat ik was thuis geweest, was ik op dat moment dus naar het ziekenhuis gegaan. Dan ben ik uiteindelijk met weeënopwekkers wel op volledige ontsluiting geraakt. Vervolgens verschillende houdingen aangenomen, maar baby bleef sterrenkijker liggen én niet ingedaald. Waardoor het uiteindelijk een keizersnede werd. Baby bleek achteraf verkeerd vast te liggen in mijn bekken. Was dus nooit zo gelukt. Officieel dus een 'spoedkeizersnede', maar omdat de baby het goed bleef doen, voelde het wel niet als spoed. Stel dat ik dan nog thuis was geweest, hadden we dus ook nog 'rustig' naar het ziekenhuis kunnen gaan. (Maar het is twijfelachtig of ik op volledige ontsluiting geraakt was zonder weeënopwekkers) Mijn verhaal is dus niet zo positief als je graag wil horen over een natuurlijke sterrenkijker-bevalling. Maar als je écht graag thuis wil bevallen, zou ik dat niet per se op voorhand afraden. Ten eerste heeft die nog tijd om anders te gaan liggen. Veel sterrenkijkers gaan ook tijdens de ontsluiting (of bij volledige ontsluiting!) toch nog goed liggen. Ten tweede, als die toch sterrenkijker blijft liggen, zal je ontsluiting trager gaan vorderen. Misschien wil je dan op een bepaald moment toch pijnstilling en dan ga je nog steeds voordat het 'cruciaal' wordt naar het ziekenhuis. Enkel als het tijdens het persen pas kritiek wordt, heb je natuurlijk wel risico op een spoedje naar het ziekenhuis. Zou dus voor jezelf bepalen of jij dat het risico waard vindt als ze zo blijft liggen: de kans is effectief groter dat je vroeg of laat naar het ziekenhuis zal moeten. In het slechtste geval met grote spoed en pas in de persfase, maar je kan zeker ook met je vk afspreken om preventief toch wat sneller naar het ziekenhuis te gaan als de ontsluiting moeilijk zou vorderen en zo dat risico te verkleinen.