16 Reacties

2 jaar geleden
Je zit nu in de ziektewet als het goed is. Je afgesproken verlof na de bevalling blijft. Gaat ook pas in vanaf de uitgerekende datum

2 jaar geleden
Reactie op rola010
Gefeliciteerd!! 🙏🏽 je verlof gaat meteen in op het moment dat de baby is ...
Huh aldus mijn werkgever niet. Die gooit dit op ziektewet

2 jaar geleden
Officieel gezien niet, je kan eventueel met je werk overleggen. Heb ik ook gedaan destijds. Omdat je kindje is geboren heb je bevallingsverlof ipv zwangerschapsverlof. Die komt dan te vervallen. Normaal kan je kiezen tussen de 6, 5 , of 4 weken verlof vooraf maar dan word het als het goed is berekend als 4 weken dus dan krijg je er 2 weken bij , dan heb je nu nog 12 weken verlof.

2 jaar geleden
De regel is dat je verlof verlengt wordt met de tijd dat je kind in het ziekenhuis ligt, hierbij zijn de eerste 7 dagen van uitgesloten en de andere weken krijg je er achteraan.
Info van rijksoverheid(heb dit een paar jaar terug voor een collega uitgezocht:
Extra bevallingsverlof bij ziekenhuisopname kind
Als uw kind langer dan een week in het ziekenhuis heeft gelegen, kunt u recht hebben op extra bevallingsverlof. Zo kunt u uw kind een aantal weken thuis verzorgen. Voor verlenging van het bevallingsverlof geldt dat:
u geen extra verlof krijgt over de 1e week dat uw baby in het ziekenhuis lag. Als uw baby bijvoorbeeld 2 weken in het ziekenhuis moest blijven, kan uw verlof 1 week langer duren;
afhankelijk van de situatie kunt u maximaal 10 weken extra bevallingsverlof krijgen. Er geldt wel een week ‘eigen tijd’, omdat het niet ongebruikelijk is dat een kind na de geboorte een korte periode in het ziekenhuis verblijft. Kijk op de website van het UWV hoe u dit extra bevallingsverlof berekent.

MOD
2 jaar geleden
Gefeliciteerd! Hopelijk gaat alles goed met jullie.
Je verlof gaat in op het moment dat je kindje is geboren. Afhankelijk van allerlei factoren zijn er wel mogelijkheden om het verlof te verlengen. Ondanks ik in hr werkzaam ben, heb ik hier te weinig kaas van gegeten om de precieze regels te kunnen geven. Beste kan je daarvoor uwv contacten.
Veel geluk met elkaar en fijn verlof!

2 jaar geleden
Reactie op Mamameisje
De regel is dat je verlof verlengt wordt met de tijd dat je kind in het zie ...
Dus ja!
Goed inlezen! Veel werkgevers weten het niet en je hebt dit recht!

2 jaar geleden
Reactie op Mamameisje
De regel is dat je verlof verlengt wordt met de tijd dat je kind in het zie ...
Dit is alleen als je optijd bevalt en de baby dan in het ziekenhuis moet blijven. Dan krijg je die extra weken erbij. Als je eerder bevalt gaat het meteen na de bevalling in en heb je je standaard 16 weken verlof. Mijn zusje is ook precies met 32 weken bevallen en baby heeft 29 dagen in ziekenhuis gelegen en zijn nog in bezwaar gegaan. Echt niet goed geregeld helaas 😔

2 jaar geleden
Reactie op rola010
Dit is alleen als je optijd bevalt en de baby dan in het ziekenhuis moet bl ...

Dit klopt helaas. Vanaf de geboorte starten direct de 16 weken verlof.
De regels vanuit het uwv voor extra bevallingsverlof zijn (vind ik) niet ingericht op een te vroege bevalling. Alle weken die boven de 10 weken bevallingsverlof zitten, vaak zijn dat dus 6 weken, moeten al van de periode worden afgehaald. Plus nog de eerste week. Komt er op neer dat het kindje dan minstens 7 weken in het ziekenhuis moet liggen om hier recht op te hebben.
Wel natuurlijk gefeliciteerd met de geboorte van jullie zoontje!!

2 jaar geleden
Reactie op Mamameisje
Dus ja!
Goed inlezen! Veel werkgevers weten het niet en je hebt dit recht!
Nee dat klopt helaas niet hoor. Extra verlof bij vroeggeboorte is echt heel slecht geregeld hier in nederland. Mijn dochter werd 6 weken te vroeg geboren en lag 4 weken in het ziekenhuis, ik heb geen dag extra verlof gehad.
Uiteindelijk komt het er op neer dat heel veel vrouwen zich maar ziekmelden op het werk om zo toch nog langer thuis te blijven met hun te vroeg geboren kindje.

2 jaar geleden
Reactie op rola010
Dit is alleen als je optijd bevalt en de baby dan in het ziekenhuis moet bl ...

Jeetje dat is echt achterlijk. Sorry hoor, waarom wel bij een kindje dat met 40 weken komt en niet een te vroeg geboren kindje. Je kunt toch niet een kind van feitelijk 4 weken oud naar een kdv brengen of verwachten dat ouders al in staat zijn om te werken na al die hectiek.
Mijn collega heeft het dus wel gekregen, dat is dan weer wel vreemd.

2 jaar geleden
In principe gaat je 16 weken verlof in na geboorte. Je hebt altijd recht op 16 weken volgens mij .

2 jaar geleden
Baby te vroeg geboren
Is uw baby te vroeg geboren? Dan telt u de dagen dat uw zwangerschapsverlof korter duurde dan 6 weken, op bij uw bevallingsverlof. De totale verlofperiode is altijd 16 weken.
Rijksoverheid

2 jaar geleden
Reactie op Mamameisje
Jeetje dat is echt achterlijk. Sorry hoor, waarom wel bij een kindje dat me ...
Ze gaan er van uit dat het bevallingsverlof is voor de moeder om lichamelijk te herstellen van de zwangerschap en bevalling. Dat je er emotioneel absoluut nog niet aan toe bent om zo snel weer te gaan werken na een vroeggeboorte doet er blijkbaar niet echt toe🥲