18 Reacties
3 weken geleden
Internet:
Ja, het is heel normaal als een kindje van 19 maanden nog niet de nacht doorslaapt. Veel peuters worden in deze leeftijd nog 1–3 keer per nacht wakker. Het hoort écht bij hun ontwikkeling.
Waarom peuters van 19 maanden vaak wakker worden
Slaapregressie rond 18–20 maanden → veel kinderen slapen plots slechter door nieuwe fases (sprong, meer willen oefenen met praten/rennen, verlatingsangst).
Tanden/kiezen → de tweede kiezen komen vaak door en kunnen een paar nachten/ weken rommelig maken.
Verlatingsangst → rond deze leeftijd willen ze meer nabijheid ‘s nachts.
Meer prikkels overdag → ze verwerken veel en worden daardoor ’s nachts wakker.
Gewoontes & slaapassociaties (bijv. in slaap vallen met fles of bij jou slapen) → dit is niet “fout”, maar betekent wel dat ze je soms even nodig hebben bij een wakker moment. Helemaal oké.
Belangrijk: dit zegt niks over jou
Het betekent niet dat jij iets fout doet. Sommige kinderen zijn gevoeliger, actiever of hebben meer nabijheid nodig — en dat is precies zoals je al merkte met je zoontje én je dochtertje.
Veel kinderen slapen pas door rond 2–3 jaar
Het gemiddelde is veel later dan mensen vaak denken. En zeker als je kindje temperamentvol is of veel energie heeft, leven ze alles intens — dus ook slaap.
3 weken geleden
Hier is slapen ook nog steeds een ding. Gelukkig hoef ik er geen 3/4 keer per nacht meer heen en zitten we nu op vaak een onrustige avond (soms wel met uitschieters tot 01:00) en ‘s nachts 1 soms nog 2 keer erheen. Of meerdere keren tijdens een zelfde moment.
En dan slaapt ze wel 2 nachten opeens door tot het weer niet zo is. Radeloos wordt ik ervan, maar zoals de anderen hierboven al zeggen helaas dus normaal..
Ook inslapen, doet ze tegenwoordig alleen rustig op mij en als ze dan eenmaal slaapt kan ik haar overleggen.
Omdat ik de nachten doe , ‘mag’ ik vaak uitslapen in de weekenden.
Of doet mijn man de avonden, zodat ik (ja) rond 20uur op bed kan..
2 weken geleden
Reactie op SylvanaK88
Samen slapen al geprobeerd?
Ja zeker
Ze ligt bij ons in bed
zelfs dan nog
2 weken geleden
Reactie op GIRLS MOM ××
Ja zeker
Ze ligt bij ons in bed
zelfs dan nog
Jeetje wat pittig voor je. Hopelijk gaat ze binnenkort eindelijk doorslapen.
2 weken geleden
Fijn om ook eens te lezen van andere kindjes die vaak wakker worden! Bij ons zoontje is het vanaf toen hij 4 maanden was slecht geworden, paar maanden 12x per persoon eruit, dat gelukkig nu niet meer 😂😂 Nu 1 of 2 keer pp op een goede nacht en af en toe ook weer slechte week ertussen met 4x pp eruit. Anders dan er zijn voor je kind en zelf op tijd naar bed gaan is er niet denk ik (los van slaaptraining natuurlijk). Wij slapen consequent om max 22:00 zodat we (meestal) genoeg rust krijgen. Sterkte, je bent zeker niet alleen hierin 💪
2 weken geleden
Onze jongste is ook een slechte slaper. In ene bij 4 maanden was het doorslapen voorbij. Tot heden geen oplossing. Wanneer hij wakker wordt in de nacht leggen wij hem tussen ons in zodat we nog iets kunnen slapen maar vaak is hij dan ook erg onrustig.
Ik zeg elke dag maar weet tegen mijzelf; als die 18 is krijg ik hem zn bed niet meer uit.
Merk wel dat de maanden ons nu wel echt gaat opbreken.
Ik heb er last van op me werk, thuis, in me relatie. Wordt er Soms geen leuke moeder of partner van helaas.
2 weken geleden
Reactie op Eef2791
Onze jongste is ook een slechte slaper. In ene bij 4 maanden was het doorsl ...
Hier vanaf 4 tot 8 maanden doorgeslapen en daarna af en toe een keer. Neem haar inderdaad ook in bed als ze wakker wordt om zelf rust te krijgen. Hoop dat het snel anders wordt,maar is pittig zo.
vorige week
Nog even een tip voor iedereen die hiermee worstelt, wij hebben recent ChatGPT zich laten opstellen als slaapcoach en meegegeven dat ie ons uitgebreid moest uitvragen, daar is een op maat gemaakt plan uitgekomen en lijkt hier vooralsnog eindelijk iets van verschil te maken! Het is gratis dus de moeite waard om eens te proberen! Succes momma’s 💪
4 dagen geleden
Reactie op CarineW
Nog even een tip voor iedereen die hiermee worstelt, wij hebben recent Chat ...
Omg DANKJE voor deze tip!!! Wat fantastisch! We hebben het net gebruikt en binnen een uurtje sliep ze weer verder nadat ze wakker werd! En met uitleg erbij wat haar protest betekent met haar temperament wat ik had beschreven
4 dagen geleden
Reactie op ninasophiaaa
Omg DANKJE voor deze tip!!! Wat fantastisch! We hebben het net gebruikt en ...
Ik had van tevoren een plan gevraagd en tijdens het wakker worden ben ik blijven vragen wat we moesten doen en wat zij voor gedrag liet zien trouwens, live coaching haha!