20 Reacties

één maand geleden

Geen ervaring mee maar vanuit lichamelijk punt is het niet heel wenselijk/verstandig. Het is 9 maanden op, 9 maanden af. Er zitten best nadelen aan zo kort op elkaar zwanger zijn, je neemt dan meer risico's op complicaties. Zoek het maar eens op. Als de keuze er is kun je het beter nog heel even uitstellen 🤣

één maand geleden

Ik heb 18 maand tussen mijn twee jongens. Dus was zwanger toen de oudste ~10 maand was. Mijn voordelen: - oudste slaapt van 12-15.30 dus ik heb dan even “rust” en slaap dan vaak ook samen met de mini - ze gaan tegelijk naar bed (~19.30) - ze passen samen in een kinderwagen, dus geen angst dat de oudste wegrent ofzo - tijdens 2e zwangerschap was oudste nog niet zo actief met (weg)lopen dus dat was wel handig - je kan al je spullen perfect hergebruiken Nadelen: - met pech slaapt de oudste soms niet door wat nachten heel heftig maakt - je moet goed oppassen bij samen spelen - je lichaam wordt geleefd ten top - je slaapt amper 3 jaar lang 😂 - je moet sommige dingen dubbel kopen (autostoel, ledikant, kinderstoel en kinderwagen) aangezien de oudste hem ook nog nodig heeft - ze zijn beiden nog exteeem afhankelijk van jou

één maand geleden

Reactie op jolijnma

Ik heb 18 maand tussen mijn twee jongens. Dus was zwanger toen de oudste ~1 ...
Hier sluit ik mij bij aan, al zitten tussen die van mij 2 jaar en loopt mij dochter meer en heb ik vaak alleen de kinderwagen mee. Vooral dat tegelijk slapen in de middag en in de avond ia chill als pluspunt. Ook als plus -ze zitten samen nog even in de luiers en hoef je niet als een langer tussenzit je helemaal weer opnieuw in de luiers zit -je zit nog in een kinder ritme met slaapjes en eten als wanneer je kind veel ouder is Nadeel -je leven is met 1 kind best overzichtelijk, kan je best makkelijk uit handen geven/uit logeren doen of oppas vragen. Met twee jonkies is het meer organiseren als je ergens heen gaat maar ook minder makkelijk iets regelen als je weg bent/wilt/moet. - mijn oudste slaapt perfect en ik hoef er voor haar in de nacht echt nooit uit. Ik hoor vaak andere dingen bij dreumes of peuter kids, dan moet je er dus voor 2 in de nacht uit - wij eten met onze peuter vroeg, baby moet aan tafel mee maar herft daar niet vaak zin in, peuter eet ook niet snel, baby wil geen half uur stil zitten -je kan ze amper alleen laten, m'n dochter klimt doet van alles of steekt zn oog uit, gaat op hem zitten, gooit hard speelgoed lief bedoeld op z'n hoofd -zindelijk maken en een baby tegelijk is lastig omdat als je alleen bent baby huilt en peuter op d'r dooie gemak op t potje moet zitten en dat niet naast de baby altijd kan -2 is nee fase van een peuter en een baby is ook best vermoeiend -peuters kunnen nog niet alles zelf, of eigenlijk veel nog niet, dus je moet er altijd twee helpen. Met twee al een uitdaging maar alleen soms helemaal - mijn peuter was een hele makkelijke baby en had een mega roze wolk, m'n baby zoon van 6 maanden heeft 3x onder de blauwe lamp gelegen, had een darmopstopping en ook nog een reflux. Ben door de hele medische malle molen gegaan, met een peuter thuis erbij waren de eerste 4 maanden extreem pittig. Wil niet zeggen dat jouw kindje wat krijgt maar als er iets is dan valt het met een jonkie thuis erbij echt nog zwaarder zeker als de baby daardoor niet slaapt en de peuter jou aandacht ook wilt. Maar je krijgt er cliché heel veel voor terug. M'n dochter is super lief voor haar kleine broertje en beschermt hem met haar leven, elke dag kusjes en knuffels. Echt heel cute.

één maand geleden

Herkenbaar.. dochter 5,5 maand en het begint alweer te kriebelen. Ben benieuwd. Ik lees mee

één maand geleden

Hier 2 kindjes die 18 maanden schelen. Het is zo gelopen en we hebben het overleefd, maar wat was dat een heftige periode.. kind 1 veel huidhonger en kind 2 voedselintolerantie. Ze waren allebei nog zo klein en hadden me allebei nog zo nodig, maar ik kon ze op dat moment niet 100% geven waar ze om vroegen. Die periode was super stressvol, ook icm slaaptekort. Er zijn ouders die ervoor tekenen, kindjes zo dicht op elkaar en het heeft voors. Het nadeel wat ik heel zwaar vind wegen, is dat ik achteraf graag meer eerst van de oudste had willen genieten toen ze nog zo jong was. Nu was het standje overleven en dat is eigenlijk zonde geweest.

één maand geleden

Hier schelen ze 1 jaar en 9 maanden. Alle voor- en nadelen zijn wel genoemd. Ik vind het top met dit leeftijdsverschil! Maar zou er op zijn minst echt wel 9-12 maanden tussen laten met weer zwanger raken voor je eigen gezondheid.

één maand geleden

Oudste was 16 maanden toen onze tweede werd geboren, was dus met 7 maanden weer zwanger. Het is pittig dat zeg ik eerlijk,en heel anders dan bij de eerste. Maar ik denk maar zo met elk leeftijdsverschil heb je voor een nadelen. Ik vind het heel leuk dat ze straks zo weinig schelen, nu is dat verschil nog groot naar straks zie je dat niet meer. Hopelijk hebben ze iets aan elkaar later 🩷 Voordeel vond ik ook dat ze nog zo klein was dat ik ze niet voor hoefde/kon bereiden op de zwangerschap, bevalling, geboorte. Want dat snapte ze toch allemaal niet. Daar kwam dus ook geen enkele spanning bij haar bij kijken. Mensen zeiden wel steeds ahh word je grote zus!!? En dan keek ze ze aan van waar heb jij het over 🤣

één maand geleden

Reactie op MelanieVerhaeven

Geen ervaring mee maar vanuit lichamelijk punt is het niet heel wenselijk/v ...
Hier totaal geen last van gehad 👍🏼🌸

één maand geleden

Hier 3 kinderen waarbij tussen de eerste en 2e 2,5 jaar verschil zit en tussen de 2e en 3e 1,5 (nu dus 4; 1 en 0). Die 2,5 jaar verschil ervaar ik als way makkelijker dan de 1,5, vooral omdat de middelste nu een peuterpuber is en ik tegen de 2 jongste niet kan zeggen, ‘wacht even’, ‘het komt zo’, ‘mama komt eraan’, ze snappen het gewoon niet en als ze dus alle 2 huilen is het stress, dit was bij de eerste 2 anders die 2,5 is een leeftijd waar ze net wel wat gaan begrijpen. Vanuit mijn ervaring zou ik 2 jaar als ideaal ervaren voor nu, ik denk als ze iets ouder zijn dat de 1,5 verschil heel leuk gaat zijn. Lichamelijk heb ik niet veel verschil gemerkt maar dit is ook heel persoonlijk denk ik, altijd vlotte bevallingen gehad nu wel iets langer herstel achteraf (maar mag ook vind ik na 3 kids in 4 jaar).

één maand geleden

Hier ook 3 kids, de eerste 2 schelen 1 jaar en 7 maanden en de laatste 2 schelen 2 jaar 9 maanden. Het was zeker pittig omdat een dreumes niet kan wachten of echt helpen . Ik heb vele gebroken nachten gehad en avonden waarbij ik ze niet op bed kreeg. In het begin waren ze nog te klein om echt wat met elkaar te hebben. Maar vanaf dat mijn dochter 1 is zijn ze echt een soort tweeling. Ze kunnen als de beste samen spelen. Ik zie bij hun een interactie die ik bij anderen niet zie. Zij zijn heel gelijkwaardig aan elkaar. Met de derde nu is het echt een 'klein' broertje. Mijn dochter is helemaal in de moederrol en mijn oudste vindt het gewoon oke. Maar er zit echt meer afstand tussen. Ik wel heel leuk dat zij dingen nu heel bewust mee maken, kunnen helpen en het is fijn dat je nu kunt uitleggen dat je de baby gaat voeden. Allebei heel leuk en voordelen en nadelen 😍

één maand geleden

Mijn kinderen schelen 17 mnd. De oudste was 8 maanden toen ik zwanger werd van de tweede. Hier een beetje het ‘geluk’ dat de oudste echt een hele moeilijke baby was met heel veel ongemakken en slapeloze nachten en de jongste echt easy peasy is. De oudste sliep net door toen de jongste geboren werd, dus in bijna 2 jaar heb ik amper een nacht doorgeslapen laat staan een nacht langer dan 6 uur gehad. Wat ik echt heftig vind is als ze beide snachts onrustig en wakker zijn. Dan ligt de een net en wordt de ander weer wakker en zo door. Gelukkig zijn die nachten er niet iedere nacht denk ik dan maar. Ik vond verder de kraamtijd wel lastig. De oudste was 17 mnd toen de baby kwam. Ik ben bevallen middels een ks dus kon geen zorg dragen voor de oudste. Wel fijn en goed geregeld met verlof van mijn man maar de oudste snapte het niet. Wilde graag knuffelen met me, wilde dat ik haar verzorgde. En dat ging niet. Dat brak mijn hart wel toen. Maar sinds ik weer alles kan hebben we ook weer de band van voordat de baby er was ☺️ Omdat ze beide nog niet veel besef hebben probeer ik de tijd die ik 1 op 1 heb wel echt een ‘feestje ervan te maken’. Dus dan ff niet met het huishouden bezig maar even de tijd voor de kindjes. Daarnaast probeer ik veel te combineren. Gaat de jongste slapen, dan gaan de oudste en ik ons aankleden (op onze vrije dagen natuurlijk), het middagdutje probeer ik wat samen te trekken zodat ze dan beide ff plat gaan en het laatste slaapje van de dag is veelal in de buggy zodat de oudste ff lekker kan ravotten in de speeltuin. Alle leeftijdsverschillen hebben voor en nadelen. Ik denk altijd maar: wij hebben nu in korte tijd echt de tropenjaren maar zodadelijk zijn ze ook samen uit die lastigere periodes. Maar soms is het zeker makkelijk als de oudste al wat meer zou begrijpen etc. Maar als ik dan zie hoe leuk ze het samen hebben,’op deze leeftijd al! Dan ben ik ontzettend dankbaar dat het zo heeft mogen zijn 🙏🏻

één maand geleden

Mijn kindjes schelen 22 maanden. En ik vind dit een fijn leeftijdsverschil. Je kunt ze niet langer dan een minuut alleen laten want dan is er altijd kans dat de oudste de jongste per ongeluk pijn doet en ze zijn beide moeilijke slapers maar wat een liefde tussen die twee! Iedere dag smelt mijn hart daar weer van en word ik er daardoor weer even aan herinnerd waar ik het allemaal voor doe! Het grootste nadeel vond ik dat ik op het eind van de zwangerschap eigenlijk niks meer kon ik kon niet lopen, niet bukken niet tillen en niet op de grond zitten en daarbij was ik bloedchagrijnig en de hele dag overprikkeld door alle hormonen. Kind was geboren en ik voelde me weer top! Nu dus alleen nog enorm slaapgebrek maar ik vind dat het het zeker waard is! Als er nog een derde mag komen dan wil ik weer (ong) dit leeftijdsverschil

één maand geleden

Hier alleen ervaring met wat langer de tijd er tussen, zus was bijna 3 toen broertje geboren werd. Bij ons ging alles niet vanzelf en toen onze eerste er was hebben we bewust van de tijd met haar alleen genoten. Daarnaast duurde het lang voor ze goed sliep en de dagen een beetje leuk werden. Daarom ook bewust gewacht. Nu heel fijn, want onze tweede is ook wel zo, en omdat onze eerste nu best zelfstandig is is het fijn dat we dan handen vrij hebben voor haar broertje. Dus denk dat het er ook heel erg aan ligt hoe je 1e is 😉

één maand geleden

Hier 21 maanden tussen de kleintjes. Zwanger geraakt op de verjaardag van onze 1e die 1 werd. Het heeft echt voor en nadelen, de band tussen de kleintjes is nu al echt heel erg goed. Ze reageren heel sterk op elkaar! Een groot nadeel is dat de oudste nog helemaal niet zo heel zelfstandig is (en we hebben een dochter die onwijs goed kan praten). Kleine dingetjes kan ze zelf en ze wil dolgraag helpen, maar ze is ook nog maar net 2. Ze zei in het begin regelmatig dingen als ''Ik heb jou ook nodig mama''. '' Ik wil ook een kleine baby zijn''. En vaak heb ik haar moeten zeggen dat ze even moest wachten tot ik klaar was met de baby en echt, mijn hart brak elke keer. Persoonlijk zou ik er wellicht een halfjaartje meer tussen hebben gelaten. Nu was mijn dochter dus nog geen 2 toen de 2e geboren werd en dit vond ik echt wel pittig. Nu we bijna een halfjaar verder zijn pluk ik er de vruchten van, maar de eerste maanden vond ik zelf vrij intens.

één maand geleden

Hier de eerste 2 jongens dicht op elkaar (14 maanden leeftijdsverschil). Heb me er echt op verkeken hoe ontzettend zwaar de eerste jaren zouden zijn. Zwanger zijn met een baby van 5-14 maanden is echt stukken heftiger dan de eerste zwangerschap, deels door de aanwezige baby (minder slaap, minder rustmomenten, aanwezige verplichtingen, tillen/dragen/lopen/bukken/hurken) maar ook deels omdat je echt nog niet volledig hersteld bent van je eerste zwangerschap. Zo dicht op elkaar is qua spullen juist onhandig. Ledikant, commode, autostoel, loopfiets, step, wij hebben alles dubbel in huis omdat de eerste er nog niet uit of klaar mee was.. Voordeel is dat wij geen jaloezie kennen, de oudste en tweede weten niet beter dan dat ze er allebei zijn. Maar echt voordelen van zo dicht op elkaar zitten beginnen eigenlijk nu pas te komen, nu de jongste ruim 2,5jr is. Verwacht dat dat alleen maar meer gaat worden. Maar wilde dus echt even reageren dat die eerste jaren bizar pittig zijn/waren. En dat merk ik nu eigenlijk pas omdat ik nu dus de derde heb gekregen, en het hebben van 1 baby en 2 redelijk zelfstandige kinderen is zoveel chiller dan 2 baby’s 😅.. Verschil zit m denk ik vooral in kunnen uitleggen dat ze even moeten wachten zonder daarop volgende huilbui.

één maand geleden

Hier 5 jaar verschil tussen 1 en 2. Wij vinden dit heerlijk. De oudste gaat naar school en kan veel begrijpen. En we hebben weer tijd voor de baby bubbel. ☺️

één maand geleden

Hier 1 jaar en 9mnd verschil. Vind het heeeeeel leuk!!! De oudste begrijpt al best veel en houdt zelfs al rekening ermee als baby slaapt. Met een beetje geluk zijn de dutjes ook nog samen, ideaal! Bedtijd is hetzelfde voor beiden, heerlijk! Speelmaatjes voor het leven (hopelijk, nu kunnen ze nog goed met elkaar haha.) Nadelen Driftbuien van peuter tijdens babydutjes zijn verschrikkelijk 😅 (Hoog)zwanger met een kleintje dat nog niet veel zelfstandig kan is een flinke uitdaging. Koken wanneer je met een baby en een rondrennende peuter alleen thuis bent is next level 🤣 lang leve mealpreps en de magnetron. Sommige spullen moet je dubbel kopen (kinderwagen, kinderstoel, ledikant bijv) Het is drukkkkkkkkkkkkkk! Maar 'al' die nadelen wegen voor mij niet op tegen de voordelen. Ik had niet anders gewild❤️

één maand geleden

Hier 20 maanden tussen de oudste en de tweeling. Ik vind het pittig moet ik eerlijk zijn. Maar ik denk dat de verzwarende factor de tweeling is ook. Onze oudste is een schat en als de babies huilen vermaakt hij zich gelukkig zelf, maar wil daarna wel alle aandacht, wat logisch is. Hopelijk wordt het allemaal wat makkelijker als de babies boven de 1 jaar zijn en alles wat elkaar kan gaan vermaken. Plus alle slaapjes wat aansluiten, want wij hebben bijna noooit een moment zonder kinderen…

één maand geleden

Hier 3 jaar verschil. We wilden eigenlijk korter, maar helaas duurde het wat langer bij ons. Had zelf niet voor dit leeftijdsverschil gekozen, maar ik vindt het fantastisch. Voordelen: - geen spullen dubbel nodig, ledikant, wandelwagen etc - de oudste vermaakt zich ook al deels zelf, kan zelfstandig dingen en zelfs helpen (als ik bv alleen ben en pak net het laatste billendoekje, dan haalt zij enthousiast een nieuw pak. - ze zijn echt dol op elkaar Nadeel: Oudste stopte net toen ik verlof kreeg met middagdutje (was toen net 3 jaar). Dus geen rust moment samen. Voordeel daarvan de kleine slaapt overal in de wandelwagen en we hoeven dus niet thuis te zijn om een bepaalde tijd voor dutje van de oudste.

één maand geleden

Hier exact 2 jaar verschil! Vind zelf dit leeftijdsverschil perfect (maar heb natuurlijk geen ander vergelijkingsmateriaal). Het voordeel is dat de oudste tussen de middag nog slaapt en ze dan tegelijk slapen. Dus 2 uurtjes voor jezelf! Ook liggen ze er allebei om 19.00 uur in. Onze oudste is net oud genoeg om zichzelf duidelijk te kunnen maken en zoekt de interactie op met de jongste. Ook is hij niet jaloers (misschien omdat hij daar net de jong voor is). Het enige dat we dubbel gekocht hebben is een ledikant. Dus vind het helemaal super zo 🫶