25 Reacties
één maand geleden
Dat kan heel veel redenen hebben. Misschien past de kolf niet goed, kolf je niet vaak genoeg, heb je niet genoeg rust, etc.
Hoe groot zijn de flesjes die je meegeeft?
Als je meer melk wilt, moet je waarschijnlijk vaker kolven. Misschien kun je de rechten wat je hebt met kolven doorlezen en op het werk overleggen vaker te kolven?
Meer vraag is meer productie! Misschien is Power kolven nog een optie?
één maand geleden
Reactie op Le-tje
Dat kan heel veel redenen hebben. Misschien past de kolf niet goed, kolf je ...
Bedankt voor je reactie! Tijdens mijn verlof kolfde ik bijvoorbeeld na de eerste voeding, en dan had ik een flesje van 150cc. Nu lukt dat dus echt niet meer..(ook niet als ik thuis ben helaas).
Ik had erg veel melk aan het begin en mijn dochter groeide ook erg goed. Nu merk ik dat ik ook helemaal niet meer lek tijdens het voeden (wat natuurlijk wel fijn is) maar dit maakt mij nu wel een beetje onzeker en ben dus ook bang dat ze nu niet meer zoveel binnenkrijgt.
Flesjes die ik meegeef zijn 150cc, die drinkt ze snel leeg.. as woensdag heb ik weer een afspraak bij het cb dus ben erg benieuwd hoe het nu gaat met haar groei!
Van de week trouwens geprobeerd om te power kolven (tussen twee voedingen door toen ik thuis was met mijn dochter) en toen had ik 90cc gekolfd
één maand geleden
Wat je kolft zegt niets over je productie als ze live drinkt hè! Dus daar moet je je echt geen zorgen over maken. Als ze voldoende plast en goed groeit is er niets aan de hand. Dat je niet meer lekt is ook niet gek, dat is heel normaal als je al wat langer borstvoeding geeft.
Voeden ze op de opvang al therapeutisch? Want dat ze het snel leeg drinkt betekent niet per se dat ze die hoeveelheid ook nodig heeft. Ik zou met de opvang afstemmen over de grootte van de flesjes. Liever iets vaker een klein flesje dan een paar keer een grote fles. En ik zou aanhouden; zij drinkt wat jij kolft. En is dat echt te weinig? Dan haalt ze dat wel weer in. Maar ik denk niet dat het te weinig is. 100 ml is echt een normale hoeveelheid voor borstvoeding (en eigenlijk ook voor kunstvoeding). Dit is een fijn stuk uitleg van een lactatiekundige om eens te lezen: https://teddyroorda.nl/2024/07/11/moedermelk-in-de-kinderopvang/
Succes!
één maand geleden
Reactie op NathalieA
Wat je kolft zegt niets over je productie als ze live drinkt hè! Dus daar m ...
Ahh wauw, dankjewel!
De eerste week op werk (toen lukte het nog wel om ongeveer 150cc te kolven) merkte ik dus wel dat ik ineens weer begon te lekken en mijn borsten veel voller voelde. Ik kreeg het idee dat ik meer kolfde dan dat zij inderdaad drinkt! Ik dacht echt dat ik al laag zat met flesjes van 150cc. Ik ga me hier even verder in verdiepen! Super bedankt 🥰
één maand geleden
Reactie op Baby love 2024
Bedankt voor je reactie! Tijdens mijn verlof kolfde ik bijvoorbeeld na de e ...
Ik lees een paar hele logische dingen. Als je kindje nog heel klein is, dan heb je vaak veel kolfopbrengst. Je bent dan nog niet zo goed afgestemd op je baby en je maakt snel veel melk aan. Zo heb je ook sneller stuwing en dan lek je ook meer. Het is heel logisch en volkomen normaal dat de kolfopbrengst minder is rond de vijf maanden (en stabiliseert qua opbrengsten als je dezelfde tijden kolft).
Tijdens het Power kolven 90 cc extra kolven, naast de live voedingen, is echt een super opbrengst! Dat lukt mij niet. Niet om te vergelijken, maar om aan te geven dat niemand hetzelfde is en dat het echt een flinke fles is!
Misschien is de fles speen te groot of kunnen ze therapeutisch voeden? Het kan namelijk ook zijn dat de fles stroom te snel gaat. Een speenmaat 1 is normaal. Waarom alles erin gieten? Flesjes van 100-150 cc is volkomen normaal voor bv kindjes!!
Een kindje kan altijd veel meer bij jou live drinken dan een kolf ooit zou kunnen kolven. Kolven kunnen gewoon niet hetzelfde als onze kindjes kunnen 🩷
Ik zou ook echt meegeven wat je kolft. Therapeutisch laten voeden met een kleine speen. Bij ons moeten ze ook meer moeite doen met drinken dan dat het "erin gegoten wordt".
Ik vind de reactie van Nathalie hieronder echt perfect! Geef wat je kolft, staar je niet blind op een ander of kv.
Mijn kinderen (nu de derde) hebben nooit meer gehad dan 120 per fles. Vorige week werd ik gebeld, ze had nog honger (ze had vaccinaties gehad en was onrustig). Ik vroeg hoe ze dat deden bij een kindje met kv. Geven ze die ook nog een fles na? Nee, dat deden ze niet. kv kindjes huilen ook wel eens na de fles. Dat wil niet altijd honger zeggen, ongemak, nabijheid, moe zijn ook goede mogelijkheden. Het bleek bij mijn dochter ook geen honger te zijn.
Vaak is wat je aanbiedt ook opgaat. Bied je 100 aan gaat het leeg, maar 200 ook.
Ik heb veel gehad aan een bv groep op fb en het volgen op insta van lactatiekundige of LLL Vlaanderen (zij zijn erg actief). Een beter perspectief van het normaal bij baby's.
één maand geleden
Oooh ik herken zo je struggle en gedachten.
Ik kolfde eerst ook makkelijk 140ml en toen ging ik werken en toen werd het 120, 100 en nu 90, 70, 60…
Ik had steeds in mijn gedachten: ‘ik moet meer kolven, heb ik wel genoeg melk? Etc etc’
En nul voorraad.
Wat mij mentaal heeft geholpen en het nu ook voelt dat ik het op deze manier goed kan volhouden is:
- ik kolf zodat borsten een voedingsmoment registreren (de hoeveelheid melk hoeft niet genoeg te zijn)
- als ik te weinig heb gekolfd, mag dochter kunstvoeding bij. Afgelopen 3 weken paar keer 60cc bijgevoed.
Via de formule van borstvoeding.nl zou mijn dochter (5m) 110x5,7kg=630 ml per dag drinken. Verdeeld over 7 of 8 voedingen is dat 80-90ml per keer. Ze hoeft dus ook maar weinig per keer.
Ik heb nog steeds geen voorraad in de vriezer.
Succes!
één maand geleden
Hej! Ik zou proberen gewoon mee te geven wat jij kolft. 80-100 ml is prima voor een fles bv. Mijn dochtertje van 5 maanden krijgt ook 90ml. (Zoontje tot een jaar bv gevecht, max 120ml per fles gekregen). Fles met zo klein mogelijke speen, dan moeten ze er wel voor werken en zijn ze sneller tevreden. Een fles gaat snel te makkelijk, daardoor drinken ze meer, is niet altijd honger. Als het wel te weinig is komen ze vanzelf in de avond/nacht een keer extra om het in te halen😉
één maand geleden
Reactie op Mama.saspro
Hej! Ik zou proberen gewoon mee te geven wat jij kolft. 80-100 ml is prima ...
Bedankt voor je reactie! Hoeveel voedingen geef jij per dag? Mijn dochter om de 4 uur dus dan kom ik uit op 5 voedingen. Krijgt ze dan niet te weinig binnen als ik flesjes van 80-100ml geef?
één maand geleden
Reactie op bubble2024
Oooh ik herken zo je struggle en gedachten.
Ik kolfde eerst ook makkelijk ...
Dankjewel!! Mijn dochtertje is al (bijna) 8 kilo.. en drinkt nu om de 4 uur dus dan krijgt ze 5 voedingen per dag. Volgens de berekening zou ik dan wel hoger moeten zitten ☹️
Jij ook succes mama 💕
één maand geleden
Reactie op Baby love 2024
Dankjewel!! Mijn dochtertje is al (bijna) 8 kilo.. en drinkt nu om de 4 uur ...
Ik zou de berekening iets minder strikt nemen. Als ze tekort komen regelen ze dat echt zelf in de avond en nacht wel weer.
Tijdens een nachtvoeding drinkt een kindje vaak ook (veel) meer dan bijvoorbeeld in de avond. Zelf drink je ook niet altijd een heel glas water. Soms een paar slokjes. Soms 2 glazen achter elkaar. Het is niet zo zwart wit. Probeer je kindje en je lichaam te vertrouwen (en dit is veel makkelijker gezegd dan gedaan, dat weet ik, want ook ik ben nog vaak onzeker, zelfs nadat ik mijn oudste ruim een jaar borstvoeding heb gegeven)
één maand geleden
Slaapt je kindje door? Dan zou je snachts een voeding kunnen afkolven.
één maand geleden
Ik kolf in de ochtend vaak extra. Ik geef dan rechfs borstvoeding en kolf links (10 min ongeveer). Daarna drinkt onze dochter nog links als toetje. Ik kolf wisselend dan tussen de 40-70 ml. maar dat is dan wel net genoeg als aanvulling op het kolven (zeker met ook het weekend erbij)
één maand geleden
Reactie op Ella321
Ik heb er aantoe gegeven en onze dochter krijgt nu een flesje kunstvoeding ...
Ik doe dit ook. Kom eigenlijk halve voeding te kort per dag dus ze heeft maar 2 of 3 flesjes kv per week.
Haalt voor mij de druk eraf om genoeg te moeten produceren
één maand geleden
Reactie op knoekie85
Ik kolf in de ochtend vaak extra. Ik geef dan rechfs borstvoeding en kolf l ...
Oh slim! Met wat voor kolf doe je dat?
één maand geleden
Reactie op S&J
Ik zou een lactatiekundige inschakelen. Ze heeft mij ook geholpen. En je pr ...
Ook wel heel logisch eigenlijk he :). Ik ga denk ik inderdaad weer even de lactatiekundige bellen!
één maand geleden
Reactie op Dindin004
Hoi! Sinds werk is mijn productie ook sterk achteruit gegaan. Heb nu de mot ...
Oehh ik ben benieuwd of het werkt! Let me know :)