4 Reacties

3 maanden geleden

Dat hoeft echt niet hoor! Het kolfrecht is er niet voor niets. Als je een goede kolf hebt (boek eventueel een kolfconsult) en netjes elke 3 uur kolft op werk en thuis nog live voedt is er niets aan de hand. Je kindje drinkt wat jij kolft op werk (laat de opvang vooral niet bijvoeden met kunstvoeding, want dan gaat de vraag van je kindje verminderen en gaat het feit dat hij/zij live minder drinkt misschien wel voor minder productie zorgen. Maar echt; maak je vooral niet druk! Het kan makkelijk! Ik heb mijn oudste ruim een jaar gevoed en ook gewoon gewerkt. Mijn productie nam pas af toen ik weer zwanger werd

3 maanden geleden

Ik ken meer mensen bij wie het niet terug is gaan lopen dan wel. Je moet op je werk duidelijk zijn dat je iedere x uur moet pompen (max. 25% van je werktijd krijg je hier wettelijk voor tot je kindje 9 maanden is). Als je dat goed doet dan loopt het niet terug :) Belangrijk is dat je niet pas pompt als ze al pijnlijk zijn/vol zitten en je ze 'leeg' pomp. Met 20 minuten zit je veilig over het algemeen. De reden dat het bij mensen terugloopt is de stress van het werken, het niet tijdig kunnen kolven en dat het soms te zwaar is om volledige BV/moedermelk te blijven geven. Als je dat in je hoofd houdt en minimaliseert dan zou het niet of minimaal terug moeten lopen. Tuurlijk kan je pech hebben en is het niet voor iedereen mogelijk strak te pompen, zelfs met de wettelijke mogelijkheid. Succes ermee!

3 maanden geleden

Ik kolf ongeveer 90ml per keer, maar dochter drinkt graag 100/110ml. Ik kolf op niet-kantoordagen ‘s ochtends na de ochtend voeding. Dat gebruik ik om de voeding ‘compleet’ te maken. Ik kolf voldoende als ik relaxed ben, warm genoeg ben, en filmpjes van mijn baby kijken helpt of kleding van haar ruiken. Baby 1 heb ik 9 maanden borstvoeding gegeven met 4 kolfdagen. Baby 2 hoop ik een jaar borstvoeding te geven (3 of 4 kantoordagen).

3 maanden geleden

Hier is het bij mijn 1e ook goed gegaan. Ik werkte 3 dagen en kolfde 3x daags op het werk. De 2e nu pas 3 weken bezig, maar lijkt ook geen probleem :)