1307 Reacties

4 maanden geleden

Hier avond en nachtvoeding “helemaal”op verzoek. We geven overdag om een om borst/fles met flesvoeding. Dan worden de borsten voor het slapen alletwee nog leeg gedronken. Maar gister avond om 22:20 “wakker” gemaakt om nog 2 te drinken. Maar was nog geen 5 min en toen weer om 3:20. Overdag wel heeeel veel gedronken😅 alszijnde lang, een keer extra en grote flessen

4 maanden geleden

Reactie op kelly259

De kleine meid hier heeft vanaf 17:00 elke uur bij mij gedronken en nog was ...
Laat je niet onzeker maken! Hoe vaker je kindje bij je komt drinken hoe mee melk je lichaam gaat aanmaken! Lekker veel blijven aanleggen op zulke dagen/avonden. Ik zou dus alleen juist geen kv gaan bijgeven want dan werk je dit mechanisme tegen. Je kunt hierover evt overleggen met een lactatiekundige. Succes lieve mama, deze avonden zijn pittig 😘

4 maanden geleden

Reactie op kelly259

Klinkt als een regeldagje of clusteren. Bv of kv bij geven kan op zich geen kwaad (want het is nogal intens voor jou) maar het is beter om het niet te doen. Dit is juist de manier van jouw kleintje ok jouw productie beter te regelen dus hoe meer je dat ‘verstoort’ door voeding van buitenaf te geven hoe minder melk jouw lichaam daadwerkelijk gaat aanmaken.

4 maanden geleden

Reactie op kelly259

Dit klinkt als clusteren of een regeldagje! Maar 2% van de borstvoedende moeders heeft daadwerkelijk onvoldoende melk.

4 maanden geleden

Borstvoedingsproblemen. Ik ga het kort proberen te houden. Zoontje is nu bijna 6 weken. Vanaf dag 1 doet de Borstvoeding veel pijn. Twee keer lactatiekundig consult gehad. Zijn drinktechniek lijkt goed. Hapt ook goed aan. Geen kort tongriempje o.i.d. Maar de pijn blijft.. rechts is altijd het ergst geweest. Gisteren had ik na twee voedingen pijnlijke steken die wel 3 uur aanhielden. En op mijn rechter tepelhof en er net naast zaten allemaal bultjes na het drinken. Dit trok na een uur weg. De rest van de dag gekolfd.. maaaar die rechterborst levert weinig op. Zo'n 60 ml. Ook als ik een half uur kolf. En mijn borst blijft hard en aan de onderkant. Ik heb verder geen koorts. Met kolven of drinken wordt hij niet zacht. Ik maak me echt een beetje zorgen. Nu twee keer deskundige hulp ingeschakeld..best prijzig..en ik kan nog steeds niet pijnvrij voeden.. Ik had eerst overproductie, maar nu? Waarom kolf ik zo weinig? Moet ik twee borsten per keer gaan aanbieden? Wat een ongelooflijke zoektocht. Mijn zoontje is een makkelijke tevreden baby. Daarom lukt het mij al bijna 6 weken om niet op te geven... maar ik had wel gehoopt op verbetering. Meer moeders met aanhoudende pijn? Ik lees overal dat het na 2 weken geen pijn meer mag doen. Wat doe ik nog verkeerd?

4 maanden geleden

Reactie op XooXooX

Borstvoedingsproblemen. Ik ga het kort proberen te houden. Zoontje is nu b ...
- 60ml is niet slecht (zeker niet als je andere borst dit ook of zelfs meer kolft) - wat je kolft zegt niet altijd alles over wat je kindje kan drinken uit je borst - of je 1 of 2 borsten moet aanbieden is puur gebaseerd op de behoefte van je zoontje: wil hij er na de eerste nog eentje? Misschien drinkt hij die ook leeg, of even als toetje of wil hij dit niet. Allemaal goed! - de pijn lijkt me erg vervelend en niet zo horen. Enige wat ik altijd als tip kreeg: na elke voeding even een druppeltje melk uitknijpen en over je tepel smeren. Ook kun je evt lanoline zalf smeren. Als de pijn blijft zou ik toch weer een (telefonisch) consult doen bij een lk. Telefonisch is vaak wel goedkoper en kun je misschien evengoed geholpen worden? Was voor mij altijd voldoende

4 maanden geleden

Reactie op XooXooX

En heel knap dat je het volhoudt! Het is zo goed voor je kindje en dus helemaal jouw verdienste dat hij zo tevreden is 🥰

4 maanden geleden

Reactie op XooXooX

Kleine tip: ik druk wel eens op de harde plekken in mn borst, tijdens het drinken. Ik heb het idee dat de melk daar dan sneller uitstroomd, zodat de harde plek dan weg gaat. Het werkt voor mij in ieder geval 😅 Je zou kunnen proberen, na de voeding, of warmte, of juist kou, de pijn verminderd. Je doet het goed 💪🏼 Veel succes 🍀

4 maanden geleden

Bedankt voor jullie reacties. Ik had al het gevoel dat het clusteren kon zijn. Maar voel me erge onzeker nu ik vanaf woensdag volledig borstvoeding probeer te geven zonder bij te geven. Mijn dochter is nu 6 weken ook weer een piek las ik. Valt nu waarschijnlijk vervelend samen. Dat we het lastig vinden of ze genoeg krijgt. Vind het wel vermoeiend gister elk uur voeden van 17:00 tot 1:00. Nu vanmorgen lijkt ze dit door te zetten en zit er ook soms maar een half uur of uur tussen voor ze honger krijgt.

4 maanden geleden

Reactie op kelly259

Bedankt voor jullie reacties. Ik had al het gevoel dat het clusteren kon zi ...
Met 6 weken hier hetzelfde gehad. Helemaal omdat het je eerste is, pak een grote pot thee, zet je favoriete serie op, shirt uit en lekker laten gaan!

4 maanden geleden

Dag mama’s, Ik ben helaas weer ongesteld sinds 3 dagen en merk sindsdien dat m’n baby meer wilt voeden dan normaal. Iemand hier ervaring mee? Kan het zo zijn dat mijn melk nu minder is? Het put me best wel uit aangezien ik ook vrij heftig menstrueer en eigenlijk gewoon in m’n bed wil liggen..

4 maanden geleden

Reactie op rchvb

Dag mama’s, Ik ben helaas weer ongesteld sinds 3 dagen en merk sindsdien d ...
Hier precies hetzelfde! Vrijdag ongesteld geworden en elke 1,5-2u een voeding

4 maanden geleden

Reactie op rchvb

Dag mama’s, Ik ben helaas weer ongesteld sinds 3 dagen en merk sindsdien d ...
Door je menstruatie kan je bv tijdelijk even achteruit gaan en/of anders smaken, dus dat verklaart misschien. Trekt vanzelf weer bij, maar kan dus zijn dat je kindje daarom wat vaker komt.

4 maanden geleden

Reactie op kelly259

Bedankt voor jullie reacties. Ik had al het gevoel dat het clusteren kon zi ...
Lekker veel aanleggen! Erg vermoeiend, maar het is voor een goed doel: je productie weer op pijl krijgen naar haar behoeften! 😊

4 maanden geleden

Ik ben sinds 3 dagen van fulltime kolven naar live voeden aan het gaan: steeds 1 van de flesvoedingen vervangen door aanleggen. Ik geef nu 3x borst en 3x fles. Na dag 1 was hij +65 qua gewicht, de dag erna -45 en de dag daarna +/- 0. Vanochtend niet gewogen dus spannend morgenochtend. Ik weet dat ik niet iedere dag moet wegen maar het een weekje de tijd moet geven maar twijfel heel sterk of hij wel genoeg binnenkrijgt. Hij dronk voorheen meer dan hij zou moeten (6x150 ml bij 9 weken) en we moesten echt pauzes inlassen + flessenspeen in de wang duwen na een aantal slokken omdat hij anders veel te snel dronk (moeten er van de logopedist minstens 20 minuten over doen maar als het aan hem ligt is de fles binnen 10 min. leeg). En als we hem tussentijds verschonen werd hij heel boos omdat hij nog niet uitgedronken was. Daarom vind ik het nu zo dubbel: hij is afgevallen maar is wel happy na zijn voedingen. Ik leg hem nu aan beide kanten 15 minuten aan waarbij hij veel rustiger drinkt en minder vaak slikt dan bij de fles. Plas- en poepluiers verder prima, alleen iets minder veel dan bij fles. Hoe weten jullie dat jullie baby goed en effectief gedronken heeft? Hoe lang liggen ze aan links/rechts en hoe vaak slikken ze daadwerkelijk?

4 maanden geleden

Reactie op AnneM93

Ik ben sinds 3 dagen van fulltime kolven naar live voeden aan het gaan: ste ...
Op het begin moesten we checken hoeveel de kleine dronk en woog ik voor en na de voeding. Dit zou je kunnen doen om vertrouwen te krijgen dat hij genoeg binnen krijgt.. (zou het niet maar 1x doen omdat ze soms meer drinken en ander keer wat minder) Ieder kindje drinkt namelijk anders, Langer korter etc

4 maanden geleden

Reactie op AnneM93

Ik ben sinds 3 dagen van fulltime kolven naar live voeden aan het gaan: ste ...
Wat goed!! In principe mag je er vanuit gaan dat je kindje goed groeit als hij tevreden is en meerdere plasluiers per dag heeft. Je kindje wordt ook steeds ouder dus hij zal ook niet zo hard blijven aankomen als in het begin. Ik geloof 100-320 gram per week bij bv. Je kunt zien of je kindje effectief drinkt als je zijn kaak ziet bewegen (dus niet alleen de lippen) en je slikgeluiden hoort. Verder verschilt het erg per kind. Het ene kind is in 5 min klaar en de ander drinkt wel 30 minuten. Ligt ook aan jouw borsten. Het is allebei ok!

4 maanden geleden

Sinds gisteren doen mijn tepels ineens ontzettend pijn. Gisteren heeft ze ook serieus 20x aan de borst gelegen, en vandaag zit ik ook al op 7x. Heel leuk, zo'n sprongetje

4 maanden geleden

Reactie op ElineB1994

Sinds gisteren doen mijn tepels ineens ontzettend pijn. Gisteren heeft ze o ...
Misschien kijken naar haar aanhap. In theorie zou je geen pijn moeten krijgen aan je tepels van veel aan de borst, dan ligt het meestal aan de hap.. *heb het ook maar gelezen he, weet natuurlijk niet of dit écht zo is🙈😅 Hier sabbelt ze ook vaak en zelf daarvan nooit pijn, waarschijnlijk omdat ze dan wel een goeie hap in dr mond heeft.

4 maanden geleden

Reactie op ElineB1994

Sinds gisteren doen mijn tepels ineens ontzettend pijn. Gisteren heeft ze o ...
Oei hier ook plotseling. Heb m’n tepel goed bestudeert en bleek toch echt een klein blaartje op m’n tepel te hebben. Blijkbaar heeft ze een keer niet goed aangehapt.