1307 Reacties
4 maanden geleden
Reactie op MBBB.
Herkent iemand dat het drinken in de nacht vaker wordt? Eigenlijk al vanaf ...
3 uur is echt totaal normaal hè, voor een baby van 9 weken. Misschien dat hij sowieso even in een groeispurt zit?
4 maanden geleden
Reactie op rienjo
Omdat ik voornamelijk voeding geef aan de borst ben ik nog wat zoekende hoe ...
Krijgt ze 150 op? Hoe vaak drinkt ze normaliter 1 dag (nacht mee gerekend) ?
Volgens de rekenmodule biedt ik 90ml aan.
130 (hij zit in maand 3) x 150 : 9 (eigenlijk komt hij 10-12 x per dag, maar ik heb hem al een paar keer boos gemaakt door nét te weinig in het flesje te hebben) = 90ml.
Hoeveelheid borstvoeding in fles:
De hoeveelheid melk die de baby nodig heeft, wordt vervolgens gedeeld door het gemiddeld aantal voedingen dat de baby per 24 uur krijgt. De rekensom is dan:
Maand 1: 150 ml x gewicht in kg / aantal voedingen
Maand 2: 140 ml x gewicht in kg / aantal voedingen
Maand 3: 130 ml x gewicht in kg / aantal voedingen
Maand 4: 120 ml x gewicht in kg / aantal voedingen
Maand 5: 110 ml x gewicht in kg / aantal voedingen
Maand 6: 100 ml x gewicht in kg / aantal voedingen
Ouder dan 6 maanden: 100 ml x gewicht in kg / aantal voedingsmomenten (borstvoeding en vaste voedsel)
https://www.borstvoeding.nl/afkolven-en-bewaren/hoeveel-melk-in-een-fles/
4 maanden geleden
Mijn baby is 4 weken en komt best wel vaak voor Bv. Dus stel ik begin om 13:00 met voeden, om 15:00 wilt hij dan weer. En meestal drinkt hij 30 min lang (niet hele tijd door). Dus hij komt wel snel voor een voeding want je bent dan halfuurtje bezig met voeden, daarna proberen te laten boeren etc etc. En daarna uur later mag je weer gaan voeden.
Heb ik geen genoeg melk dat hij sneller honger heeft, of wilt hij gewoon vaak drinken? Ik geef meestal ook 1 borst omdat ik de “achter melk” wil geven en ik lees als je 2 borsten geeft dat hij dan alleen voormelk krijgt en meer kan zorgen voor krampjes.
Wat kan ik hieraan doen?
(Ik weet dat het een baby is, het is natuurlijk alsnog vervelend om continu te voeden)
4 maanden geleden
Reactie op girift1379
Mijn baby is 4 weken en komt best wel vaak voor Bv. Dus stel ik begin om 13 ...
Ik zou nadat borst 1 leeg gedronken is met compressie altijd een tweede borst aanbieden. 1 borst per keer is voornamelijk om overproductie af te remmen.
Door compressie toe te passen is de borst sneller leeg en krijgt je kindje meer vette melk binnen, misschien dat er zo ook meer tijd tussen blijft🍀
https://moedermelknetwerk.nl/kolven-stap-voor-stap/borstcompressie
4 maanden geleden
Reactie op 𝓛𝓮𝓼𝓵𝓮𝔂
Ik zou nadat borst 1 leeg gedronken is met compressie altijd een tweede bor ...
Hoe weet ik eigenlijk of mijn borst leeg is?
4 maanden geleden
Reactie op girift1379
Hoe weet ik eigenlijk of mijn borst leeg is?
Je borst is nooit helemaal leeg. Zodra er gedronken wordt, wordt er alweer nieuwe melk aangemaakt.
Ik biedt ook altijd twee borsten aan. De tweede borst is bij de volgende voeding de eerste borst.
Als je ziet en hoort dat je kindje niet meer effectief drinkt, kun je borst wisselen. Bij mij zei de kraamzorg ongeveer 10-15 minuten per borst is wel genoeg als ze zelf niet loslaat.
Schijnbaar is “voor” en “achter” melk ook alweer achterhaald.
https://www.borstvoeding.nl/hoe-werkt-borstvoeding/voormelk-en-achtermelk/#:~:text=Er%20zijn%20niet%20twee%20soorten,naarmate%20de%20borst%20leger%20wordt.
4 maanden geleden
Reactie op girift1379
Dat blijkt achterhaald
https://www.borstvoeding.nl/hoe-werkt-borstvoeding/voormelk-en-achtermelk/
4 wkn is nog jong hoor, toen dronk ze hier ook zo kort achter elkaar.. nu nog soms hoor als ik pech heb🤣
4 maanden geleden
Reactie op Mamaof1
Dat blijkt achterhaald
https://www.borstvoeding.nl/hoe-werkt-borstvoeding/ ...
Of je het nou voor en achtermelk noemt maakt niet uit het gaat er om dat de borst voldoende geleegd moet worden om vette melk binnen te krijgen.
De eerst 50 ml die ik kolf is niks als waterige vloeistof stel dat ik twee keer de baby alleen de eerste 50 ml uit beide borsten zou laten drinken kunnen ze er last van krijgen.
Mijn zoontje kreeg er groene schuimige ontlasting van en was ook minder verzadigd.
4 maanden geleden
Reactie op girift1379
Wat hier werkt is 1 borst aanbieden, deze laten drinken tot ze loslaat of het sabbelen wordt, dan verschonen + wakker-activiteit (zoals tummytijd, contrastenboekje etc) en dan de tweede borst aanbieden als een soort toetje. Daardoor slaapt ze daarna met gemak 2 uur. Hopelijk heb je er iets aan!
4 maanden geleden
Na de eerste twee kinderen ruim een jaar borstvoeding te hebben gegeven moet ik helaas concluderen dat het me bij de derde niet lukt 😢 Ze is nu 5,5 week en groeit er goed op, maar ik ben oververmoeid en voedingen van 1,5 uur in combinatie met een peuter en een kleuter (en een huishouden) is eigenlijk geen doen.. 🙁
Vind het wel spannend om kunstvoeding te gaan geven en had onze jongste ook graag haar eerste jaar borstvoeding gegeven.. bitter, hoor..
4 maanden geleden
Reactie op Steffie 83
Na de eerste twee kinderen ruim een jaar borstvoeding te hebben gegeven moe ...
Denk je niet dat het beter gaat worden? (Wil je niet een slecht gevoel geven maar misschien toch een steuntje in de rug om door te gaan)
Hier duurde voedingen ook mega lang op het begin.. nu is ze 12 weken en drinkt soms maar 10 min..
je hebt ervaring genoeg dus je weet het zelf denk ik ook het beste.
Je moet vooral doen wat het beste voelt op dit moment en in deze situatie!
(Zelf was ik bij de eerste nu ook over op kunstvoeding)
4 maanden geleden
Reactie op 𝓛𝓮𝓼𝓵𝓮𝔂
Of je het nou voor en achtermelk noemt maakt niet uit het gaat er om dat de ...
Hoelang moet ik hem dan laten drinken dat hij de vettere melk zal krijgen?
4 maanden geleden
Reactie op 𝓛𝓮𝓼𝓵𝓮𝔂
Nee klopt idd, denk dat wanneer de productie goed is afgestemd het niet uit ...
Heb geen overproductie ofzo, ik bied steeds een borst omdat ik had gehoord over achtermelk en dat ze dan beter vol zullen zitten. En als je twee borsten aanbied, heb je 2 x voormelk wat voor krampjes kan zorgen ofzo..
4 maanden geleden
Reactie op girift1379
Ik denk dat je je niet vast moet pinnen aan de tijd, het ene kindje drinkt nou eenmaal sneller als het andere. Wanneer mijn dochter weer tril bewegingen gaat maken om melk te krijgen of veel moet zuigen voor ze een keer slikt, pas ik compressie toe. Dan komt er weer een stroompje melk. Als ze dan weer drinkt dan is dat voor mij een teken om de andere borst nog aan te bieden. Als ze loslaat wanneer ik compressie toepas weet ik dat ze genoeg heeft gehad. Als ze een beetje gaat liggen tutten aan de borst begint het ook pijn te doen bij mij.
Belangrijkste is dat je borst soepeler aanvoelt dan voor het voeden, en je kindje te vreden is en goed aankomt.
Mij gaf het veel rust om een keer een Lactatiekundige mee te laten kijken, misschien is dat een optie? Verder vind ik dit account op socials fijn om te volgen. Zij geeft veel fijne info.
https://www.instagram.com/the.mama.coach?igsh=MTRscTFhZTJxbDJycg==
4 maanden geleden
Reactie op girift1379
Dit is niet te zeggen. Het gaat om het totaal wat je kind die dag binnen krijgt aan bv. Hier een mooi stuk daarover https://www.borstvoeding.nl/hoe-werkt-borstvoeding/voormelk-en-achtermelk/
4 maanden geleden
Mijn zoontje van 8 weken klemt met de kaken om mijn tepel als ik hem wil loskoppelen. Hij is dan allang uitgedronken en verzadigd. Mijn tepel komt dan vervormd uit zijn mondje en ik heb nu ook tepelkloven ontwikkeld. Pijnlijk! Iemand tips voor mij? De baby klemt trouwens ook met de kaken om de tepel bij een hevige melkstroom, maar dit probeer ik op te lossen door zoveel mogelijk achterover te leunen tijdens het voeden of liggend te voeden.
4 maanden geleden
Reactie op Denise_808
Mijn zoontje van 8 weken klemt met de kaken om mijn tepel als ik hem wil lo ...
Je zou nog magnesium kunnen slikken als je dit nog niet deed. Volgens mijn lk is dit een natuurlijke spierontspanner waardoor de melk minder hard toeschiet.
Hoe koppel je af? Altijd het vacuüm verbreken voor je afkoppelt. Voor snelle genezing van je kloofjes zou ik hydrogel pads van Rite-Aid adviseren. Hierdoor gaat het snel “over”.
Toch lijkt het uit je verhaal wellicht nog steeds een verkeerde aanhap te zijn.