1307 Reacties

2 maanden geleden

Ooh dames, ik zit met een vraag. Morgen moet ik helaas weer werken🥲 Nou ga ik kolven, maar ik heb nog nooit meerdere keren op een dag gekolfd. Hoe doen jullie dat qua schoonmaken tussendoor? En is het dan wel optijd weer droog voor de volgende sessie? Online zie ik ook dat je de kolf materialen elke dag moet uitkoken, maar dat heb ik dus telkens niet gedaan. Alleen voor het eerste gebruik en daarna steeds met een sopje… Ik stress echt hier, hopelijk kunnen jullie me helpen 💕

2 maanden geleden

Reactie op denavk

Ooh dames, ik zit met een vraag. Morgen moet ik helaas weer werken🥲 Nou ga ...
Ik doe na gebruik goed uitspoelen en erna in de ijskast zetten. Ik ga ook echt niet na ieder gebruik uitkoken 🤣

2 maanden geleden

Reactie op kelly259

Ik heb een droomvoeding geprobeerd. Helaas werkt dit niet. Of het is toeval ...
Ahh wat vervelend om te horen! Het wordt inderdaad allemaal beter, maar voor nu is het gewoon rot. Gelukkig vergeet je straks de meeste ellende. Mijn man vraagt soms: maar hoe zat dat en dat dan ook alweer? En dan moeten we echt goed nadenken en bedenken we opeens weer hoe ellendig iets is geweest haha. Hopelijk helpt dat een heel klein beetje om in je achterhoofd te houden. De meeste fases zijn een kwestie van weken of maanden. Bij de eerste kwam mijn zusje bijvoorbeeld soms hier werken, en dan had ze mijn dochtertje in een draagdoek terwijl ze werkte. Zo kon ik even gaan liggen en sliep mijn dochtertje toch ook even. Vrijdag kwam een vriendin van mijn moeder en liet mij ook even slapen terwijl zij met mijn dochtertje was. Hopelijk heb jij ook iemand die zoiets voor je kan betekenen! 1,5 uur slaap voelt dan al als een enorme traktatie!

2 maanden geleden

Reactie op denavk

Overdag spoel ik het gewoon meteen uit met koud water (is beter dan warm water), of inderdaad even wassen. Als het niet helemaal droog is is dat volgens mij niet erg. In de avond zet ik alles even in een pan en kook ik het 5 minuten. Leg het daarna op een schone theedoek te drogen voor de volgende dag. Maar heel eerlijk gezegd denk ik dat afwassen ook prima is hoor, maak je niet te druk 😁

2 maanden geleden

Reactie op denavk

Ik zet mn kolf niet gespoeld in de koelkast (wel in een toilettasje) en aan het einde van de dag alleen omspoelen met koud water en schoonmaken met een sopje. Dag daarna weer klaar voor gebruik.

2 maanden geleden

Reactie op denavk

Ik neem tussen de kolfbeurten de kolfschelpen af met een papieren handdoekje. De flesjes spoel ik af met koud water, ik heb meerdere flesjes. ‘s Avonds in een warm sopje met dreft. Op een dienblad met hydrofieldoek laten drogen en de volgende dag weer mee. Eerst afspoelen met koud water zorgt ervoor dat je geen eiwit aanslag krijgt. Sopje met dreft zorgt dat je het vet eraf wast. Bij het in elkaar zetten van je kolf vooral op letten dat de delen die in contact komen met de motor niet meer nat zijn. Uitkoken hoeft niet meer, lactatiekundige gaf dat aan, de richtlijnen zijn daar in veranderd.

2 maanden geleden

Afspoelen met koud water en alles in een grote hydrofiel doek. Bij de volgende kolfbeurt de onderdelen die in aanraking komen met de motor even goed droog maken. De rest zet ik gewoon zo in elkaar. Einde van de dag thuis ff met een sopje

2 maanden geleden

Gewoon even mega verdrietig en opzoek naar herkenning. Ik geef mijn zoontje nu al 4 maanden op verzoek borstvoeding maar hij kan mijn melkstroom niet bijhouden. (Verslikken, hoesten, 100x loslaten, veel lucht dus veel krampen en onrustige slapen). Nu geef ik vandaag als test telkens gekolfde melk in een flesje en dit drinkt hij super rustig 😭😭 heeft iemand een tip? Of herkenning? Gaat hij het ooit wel kunnen bijbenen? Fulltime kolven deed ik bij m’n eerste zoontje maar daar ging ik echt aan onderdoor en vind ik veel te pittig. Zeker nu met een rondrennende peuter….

2 maanden geleden

Reactie op LittleWish

Gewoon even mega verdrietig en opzoek naar herkenning. Ik geef mijn zoontje ...
Wat vervelend zeg! De tips die ik kreeg zijn: eerst met de hand de druk er een beetje afkolven (kun je ook evt bewaren voor reservevoeding, voor in het badje, in de hapjes). Wanneer het kan zo veel mogelijk naar achteren leunen zodat je kindje tegen de zwaartekracht in moet drinken. Volgens mij wordt het voor kindjes wel steeds makkelijker om het bij te houden, hopelijk wordt het iets makkelijker voor jullie!

2 maanden geleden

Reactie op LittleWish

Herkenbaar, hier ook regelmatig voorgekomen. Ik ben al vrij snel liggend gaan voeden, dit werkt super en veel minder last van verslikken, etc. En anders deed ik even met mn hand de druk eraf kolven, nu ook weleens met een handkolf. Dit hielp ook wel wat. Moet zeggen dat onze zoon een te strakke tongriem had wat niet hielp. Hij is hieraan geholpen en daardoor is het ook echt beter geworden. Dit was bij ons dus ook gedeeltelijk de oorzaak.

2 maanden geleden

Reactie op LittleWish

Oooh wat super vervelend! Ja dit gaat 100% goed komen! Hoe ouder het wordt, hoe makkelijker ze het kunnen bijhouden. Mij lijkt fulltime kolven ook super heftig, wat knap dat je dat hebt gedaan!!! Geen idee, waarschijnlijk heb je al veel geprobeerd. Hier wat tips, misschien zit er wat tussen: - Blokvoeden! Drie uur lang dezelfde borst aanbieden. Even opletten dat de druk op de andere borst niet te hoog wordt en er een borstontsteking ontstaat. - Tsr opwekken, afkoppelen en de melkstroom eerst opvangen in een doek. Oppassen met haakaa of zo (zorgt voor overproductie, dus teveel/snelle melk) - Tegen de zwaartekracht in laten drinken. Echt op je laten liggen. - Echt zoveel mogelijk voeden op verzoek. Flesje, kolf niet meer dan hij drinkt. - lactatiekundige IBCLC! Maar die heb je misschien al geraadpleegd. Je hebt ook een fb groep " vraag een lactatiekundige ibclc". Het klinkt als overproductie en daardoor snelle melk. En verdrietig zijn mag! Mama zijn is niet altijd makkelijk! Heel veel succes!

2 maanden geleden

Onze zoon van 4 maanden is afgelopen week een dag bij m’n moeder geweest, hier weigerde hij een fles gekolfde melk te drinken. Thuis drinkt hij dit al met grote regelmaat sinds de kraamweek, nooit problemen mee gehad. Mn moeder heeft hem uiteindelijk een fles kv gegeven, hij bleef maar huilen en had echt honger. Wij blij dat ze het zo heeft opgelost. Wel ben ik bang dat dit nog een keer gebeurd en mogelijk ook bij de opvang, dat hij de fles met gekolfde melk gaat weigeren. Herkent iemand dit? Of heeft er iemand tips?

2 maanden geleden

Reactie op Annieke18

Onze zoon van 4 maanden is afgelopen week een dag bij m’n moeder geweest, h ...
Ik herken het, tijdens vakantie geprobeerd ddoor te gaan met flesjes oefenen. Hij weigerde hem direct! Ik was in de buurt, dus borstvoeding kunnen geven en daarna accepteerde hij wel de afgekolfde melk. Ik heb tips gelezen als melk warmer of juist kouder maken. En wat bij ons hielp was even lopen, wiegend de fles starten en daarna rustig zitten

2 maanden geleden

Wie heeft tips om de productie tijdens het kolven op een werkdag hoog te houden? 🤓m’n productie daaaaalt 🙁, wss ook vanwege menstruatie. Maar in t algemeen, wie heeft tips naast foto’s en filmpjes kijken van de baby?

2 maanden geleden

Reactie op cestlavie

Wie heeft tips om de productie tijdens het kolven op een werkdag hoog te ho ...
Heb je de podcast kolven op het werk geluisterd? Daar krijg je ook tips over mindset etc. Verder kolf ik overdag ook niet genoeg. Ik kolf in de ochtend en in het weekend na. Voor de rest blijven vertrouwen dat je kind op de niet kolf-dagen genoeg van je blijft drinken. Als ik nakolven/bij kolven zat ben, dan komt er kv bij.

2 maanden geleden

Reactie op bubble2024

Heb je de podcast kolven op het werk geluisterd? Daar krijg je ook tips ove ...
Nee, kende ik niet! Bedankt voor de tip. Ik ga hem luisteren.

2 maanden geleden

Reactie op cestlavie

Wie heeft tips om de productie tijdens het kolven op een werkdag hoog te ho ...
Ik denk dat het ook heel persoonlijk is. Paar open deuren: echt de tijd ervoor nemen, rustig gaan zitten en niet meer met werk bezig zijn en erop letten dat je voldoende drinkt, vlak voor het kolven drink ik nog wat extra (wel ruim 4 liter op een dag in totaal). Wat voor mij denk ik het meeste werkt is volledig loslaten hoeveel ik kolf en mezelf geen druk opleggen. Ik let er tijdens het kolven niet op en ieder beetje dat ik kolf is goed en geeft mijn kindje de voordelen van borstvoeding. Ik kolf 20 minuten per keer en wat het dan ook is, vind ik oké. Mocht het nodig zijn kunnen we altijd kunstvoeding bijgeven, maar goed dat is iets wat je moet kunnen accepteren. Ik denk deels doordat ik er zo insta het kolven juist goed gaat op werk, ik heb soms het plan B nodig in m’n hoofd om plan A te laten slagen

2 maanden geleden

Iemand ervaring met afvallen en borstvoeding? Ik ben ongeveer 3 kilo meer kwijt dan mijn gewicht wat ik had vóór de zwangerschap. Ik was ook nauwelijks aangekomen in de zwangerschap en zat na 2 week weer op oude gewicht. Inmiddels dus oude gewicht gepasseerd, maar ik wil niet verder afvallen..

2 maanden geleden

Reactie op Framboosje89

Ik denk dat het ook heel persoonlijk is. Paar open deuren: echt de tijd erv ...
Goese tips allemaal, maaaar:: Geen éxtra water drinken! 😅

2 maanden geleden

Reactie op malouna

Iemand ervaring met afvallen en borstvoeding? Ik ben ongeveer 3 kilo meer k ...
Ja herkenbaar! Ik werd ook "opgevreten" bij de eerste, woog ook een paar weken na de bevalling een aantal kilo minder dan voor de zwangerschap. Ze raden aan "volle" producten zoals volle yogurt te eten en goed de calorieën aan te vullen, ik denk dat het op een gegeven moment wel stabieler werd. Denk dat het normaal na 6 maanden beter wordt omdat de voedingen dan een voor een worden vervangen door vaste maaltijden. Maar ben wel altijd slanker gebleven dan daarvoor. Voor zover het lukt in ieder geval goed voor jezelf proberen te zorgen, of iemand je laten dwingen goed te eten hahaha. Schiet er toch snel bij in. Succes in ieder geval!