1307 Reacties
één maand geleden
Reactie op RobinCeline
Heeft iemand hier ervaring mee? Dat wanneer je schild wel paste je meer kol ...
Ja, dit wordt altijd ook verteld door kolfexperts en lactatiekundigen. Als je kolf niet goed werkt (bijv. Door veelvuldig gebruikt) of het schild niet past kun je niet goed kolven. Onbewust bouw je dan ook af. Vraag en aanbod klopt dan ook niet
één maand geleden
Reactie op RobinCeline
Zeker. Ik had bij mijn vorige kolf periode een te klein schild.
Gevolg de huid van mijn tepel schuurde langs de opening. En gevoelige tepels en pijnlijk kolven als gevolg.
Nu wel passend en kolven is pijnloos.
Nog steeds kolf ik net genoeg of net niet genoeg voor de week. 4 dagen per week kolf ik.
één maand geleden
Reactie op RobinCeline
Ja en ook hoe die op je borst staat. Ik heb zowel een elektrische als een handkolf en bij die handkolf merk ik echt een verschil in stroming afhankelijk hoe het schild geplaatst is (bij de elektrische let ik er niet zo op 😅)
één maand geleden
Reactie op Framboosje89
Niet een heel serieuze vraag, maar lopen jullie er thuis ook veel te gemakk ...
Jaaa duh! Ik heb alleen nog maar topjes en pyjama broekjes aan thuis, haar in een knot. Ook buiten draag ik nu vaak een sport bh of voedingstop ipv normale bh🤣 gister de fout gemaakt om een body aan te trekken want dat stond echt beter bij mn outfit, nou dat was leuk met voeden in het openbaar🤣🤣🤣🤣
één maand geleden
Reactie op Framboosje89
Niet een heel serieuze vraag, maar lopen jullie er thuis ook veel te gemakk ...
Ik draag vaak geen BH of voedingstopje. Een strapkess jurkje of een stevig hemdje vind ik genoeg en lekker van die flodder broeken. Ik bedoel, de koning komt heus niet op bezoek en de mensen die ik ken nemen me maar zoals ik ben.
Momenteel alleen een BH aan voor werk, feestjes en sporten
één maand geleden
Iemand misschien tips voor mij? Ik heb gisteren volgens mij verkeerd gekolfd. M'n linkertepel doet zo ontzettend veel pijn. Aanleggen is echt op de tanden bijten en ik durf nu bijna niet te gaan kolven (kleine is op kdv). Er lijkt geen scheurtje in te zitten oid, maar de tepel is wat gezwollen en een lichte aanraking is al pijnlijk.
één maand geleden
Reactie op Kadeviv
Iemand misschien tips voor mij? Ik heb gisteren volgens mij verkeerd gekolf ...
Wat vervelend! Denk dat je er echt even doorheen moet, en goed moet opletten met kolven (en aanhappen bij het voeden) omdat je natuurlijk wel de druk van je borst af moet krijgen. Je zou ook je linker borst een (paar)keer met je hand kunnen kolven. Dit duurt wel langer, maar je komt dan niet aan je tepel dus dat kan misschien helpen! Je kunt even opzoeken hoe dat moet. Het is even wennen, maar als je 'm eenmaal door hebt gaat dat prima. Sterkte in ieder geval!
één maand geleden
Reactie op Mamavan2lievemeisjes
Wat vervelend! Denk dat je er echt even doorheen moet, en goed moet oplette ...
Oh dat is inderdaad een goede! Ik heb zojuist gekolfd, dat ging op zich wel okay. Maar het live voeden zal wel pittig worden. Hij is sinds kort maar snel afgeleid en kijkt snel eens om zich heen of pakt even pauze van het drinken tussendoor en laat los.
Misschien nog tips hoe ik mn tepel het beste kan laten helen? Ik heb wat Lansinoh erop gesmeerd, maar geen idee of zoiets nu echt werkt.
één maand geleden
Wij zitten denk ik in een slaapregressie. Onze dochter is erg onrustig met slapen, zowel overdag als snachts. Voor rust en troost leg ik haar vaker aan. Ze drinkt dan altijd wel even, maar ongetwijfeld geen hele voeding. Ik ben bang dat ik associaties in de hand werk. Hoe gaat jullie hiermee om?
één maand geleden
Reactie op Kadeviv
Iemand misschien tips voor mij? Ik heb gisteren volgens mij verkeerd gekolf ...
Gelpads misschien een idee? Had mij in het begin snel verlichting, bijv: https://www.123kleintje.nl/product/rite-aid-hydrogel/?gad_source=1&gbraid=0AAAAABSoOh6aFMLUiZ1FtzLrElaYgg6f1&gclid=EAIaIQobChMIn9uvzdm1iAMV9JmDBx3KJBQmEAQYASABEgIOjvD_BwE
één maand geleden
Reactie op mariamartini
Gelpads misschien een idee? Had mij in het begin snel verlichting, bijv: ht ...
Ik zou dit ook proberen. Zeker omdat je aangeeft dat het zoveel pijn doet dat je (liever) niet wilt aanleggen of weer kolven.
één maand geleden
Reactie op Kadeviv
Oh dat is inderdaad een goede! Ik heb zojuist gekolfd, dat ging op zich wel ...
Ik heb dit ook gehad 3 weken terug, verkeerd gekolfd en ondertussen een dochter die de wereld interessanter vind en begint met rondkijken voordat ze m'n tepel loslaat (au). Heeft zich uiteindelijk doorontwikkeld in een lichte borstontsteking (gevolgd door griep).
Wat hier gewerkt heeft: consequent na elke voeding en kolfsessie lanoline smeren (ik heb purelan van medela), zorgen dat die borst echt goed geleegd wordt, dat kan baby beter dan een kolf. Dus de laatste voeding voor en de eerste na het lange nachtblok altijd die borst eerst, en rest vd dag om en om.
En verder houd ik haar hoofdje nu tegen voor het wegkijken. Vind ze niet leuk, maar dan protesteert ze en laat ze los (en dan mag ze prima wegkijken van mij)
Als live voeden echt te pijnlijk is: kijk of je kan kolven terwijl je baby aan de andere borst drinkt, dan leegt ie het best (bij mij in elk geval)
één maand geleden
Reactie op Kadeviv
Volgens mij heb ik de dader van de pijn gevonden. Ik zie een kleine melkbla ...
Staat uitgebreid op la leche league (borstvoeding.nl of.com volgens mjn). Volgens mij: vochtig maken voordat je gaat voeden, goed smeren. Als echt nodig kun je doorprikken, maar risico daarbij is dat het dan juist eerder gaat ontsteken
één maand geleden
Reactie op mariamartini
Wij zitten denk ik in een slaapregressie. Onze dochter is erg onrustig met ...
Ik lees mee…
één maand geleden
Reactie op Kadeviv
Volgens mij heb ik de dader van de pijn gevonden. Ik zie een kleine melkbla ...
Ik heb dit meerdere keren gehad. Zoooooo pijnlijk! Mijn tip: gewoon doorprikken. Dat geeft zoveel verlichting. Zorgen dat alles goed steriel is... tanden op elkaar.. en voorzichtig doorprikken. Daarna de baby laten drinken. En geloof me dan doet het echt al veeeel minder pijn