19 Reacties

één maand geleden

Ook al geroosterd geprobeerd? Of het korstje?

één maand geleden

Reactie op MamaDemi

Ook al geroosterd geprobeerd? Of het korstje?
Hmm nee… 🤔. Eigenlijk niet eens aan gedacht omdat ik verwacht dat dat nog moeilijker is. Dan geef je iets echt harders en hij heeft nog geen tandjes…

één maand geleden

Wij kregen advies van het CB om gewoon te beginnen met korsten van een volkoren boterham. En dan het liefst zelfs een dag oud, zodat het niet zo plakt. Wij hebben het nog niet geprobeerd, dus geen ervaring. Maar dit is het advies wat wij kregen en misschien kun je er iets mee!

één maand geleden

Reactie op CaliR

Wij kregen advies van het CB om gewoon te beginnen met korsten van een volk ...
Ja toch ook de korst. Klinkt idd wel logisch dat het dan niet blijft plakken. Goede tips van jullie, ga het eens proberen!

één maand geleden

Reactie op NomiK

Ja toch ook de korst. Klinkt idd wel logisch dat het dan niet blijft plakke ...
Succes. Lijkt mij echt super eng!

één maand geleden

Wij kregen het advies de boterham even te laten staan, zodat hij wat droog wordt. Dit is makkelijker weg te krijgen voor ze.

één maand geleden

Je kunt het brood weken in melk (hard zou ik niet zo snel doen, eerder zachter). En je kunt een stukje brood in zijn wangzak stoppen. Dan leert hij direct kauwbewegingen te maken (advies van CB en kinderfysiotherapeut).

één maand geleden

Reactie op NomiK

Hmm nee… 🤔. Eigenlijk niet eens aan gedacht omdat ik verwacht dat dat nog ...
Zo raden ze het a la rapley aan, omdat het in de mond wel zacht wordt dan, maar niet kleverig

één maand geleden

Wij gaven een korst in de hand. Het wordt door het sabbelen zacht en klein. Het zachte gedeelte vond ik altijd doodeng. Het werd een prop in het gehemelte en "schoot" naar binnen. Zonder boter, alleen de korst. Ze vonden het heerlijk en waren er lang zoet mee 😂

één maand geleden

Hier week ik het in behoorlijk veel flesvoeding, en dan geef ik muizenhapjes. Maar het duurde hier ook even voordat ze snapte wat ze ermee moest doen. Je zoucevt ook kunnen proberen om het in een fruithapje oid te weken? En anders beginnen met wat pap aanbieden ipv een boterham?

één maand geleden

Je kan eventueel wat ouder brood geven. (Brood uit de vriezer) dat plakt minder dan vers brood. Hebben wij als tip gekregen. En in de wang stoppen!

één maand geleden

Wij geven een reepje brood, met boter en pindakaas of soms kaal. Dan sabbelt ze erop. Soms als ze er een groot stuk af krijgt dan wil het nog wel eens in haar gehemelte blijven plakken en haal ik het uit haar mondje. Soms kokhalst ze en haal ik het er ook uit 😊 Het kokhals reflex is nog erg aanwezig en dat is een soort natuurlijke bescherming tegen verslikken

één maand geleden

Hier rooster ik het broodje en doe de korstjes er af voor me zoontje van 5 maanden (Heeft wel al tandjes)

één maand geleden

Reactie op Steffie 83

Je kunt het brood weken in melk (hard zou ik niet zo snel doen, eerder zach ...
Ja dit doe ik al langere tijd maar krijgt hij dus moeilijk doorgeslikt.

één maand geleden

Thanx voor de ideeën. Ik ga toch eens proberen ouder brood / korstje of geroosterd brood te geven in de hoop dat het minder plakt en in zijn gehemelte gaat ophopen 🤞🏼

één maand geleden

Probeer eens het stukje brood richting je kindje zijn wang te duwen. Vaak gaan ze dan vanzelf een kauwbeweging maken!

één maand geleden

Reactie op MaraDinne

Probeer eens het stukje brood richting je kindje zijn wang te duwen. Vaak g ...
Yes dat doe ik ook al een tijd! Maar dan nog wordt het op een gegeven moment zompig en kleverig en krijgt hij het niet doorgeslikt…

één maand geleden

Hoe geef je de groente / fruit die wel goed gaan? Gepureerd? Zo ja dan moet hij ws gewoon leren hoe hij omgaat met andere structuren in zijn mond. Gepureerd voedsel kan hij als het ware naar binnen zuigen. Net zoals de melk uit de fles. Met vast voedsel moet hij op een andere manier omgaan. Hij moet leren een kauw beweging te maken, voedsel met zijn tong te verplaatsen en het naar achterin zijn mond krijgen. Dat zijn echt andere technieken dan iets van een lepel zuigend. Als je alleen gepureerd voedsel geeft probeer dan eerst zijn groente / fruit wat grover (alleen beetje prakken ipv pureren) te maken zodat hij met bekend voedsel / smaken die nieuwe technieken kan leren. Als hij dat onder de knie krijgt zal het brood ws ook makkelijker gaan. En idd zoals wat gezegd is ouder brood geven. Een korstje. Evt geroosterd brood.

één maand geleden

Reactie op Nienke4ekindje

Hoe geef je de groente / fruit die wel goed gaan? Gepureerd? Zo ja dan moet ...
Dankje! Goede tip. Geven inderdaad de groente- en fruithapjes gepureerd. Af en toe zitten er wel iets grovere stukjes tussen al, maar ook die zuigt hij volgens mij gewoon naar binnen 😅