19 Reacties
één maand geleden
Wij kregen advies van het CB om gewoon te beginnen met korsten van een volkoren boterham. En dan het liefst zelfs een dag oud, zodat het niet zo plakt. Wij hebben het nog niet geprobeerd, dus geen ervaring. Maar dit is het advies wat wij kregen en misschien kun je er iets mee!
één maand geleden
Je kunt het brood weken in melk (hard zou ik niet zo snel doen, eerder zachter). En je kunt een stukje brood in zijn wangzak stoppen. Dan leert hij direct kauwbewegingen te maken (advies van CB en kinderfysiotherapeut).
één maand geleden
Hier week ik het in behoorlijk veel flesvoeding, en dan geef ik muizenhapjes. Maar het duurde hier ook even voordat ze snapte wat ze ermee moest doen. Je zoucevt ook kunnen proberen om het in een fruithapje oid te weken? En anders beginnen met wat pap aanbieden ipv een boterham?
één maand geleden
Wij geven een reepje brood, met boter en pindakaas of soms kaal. Dan sabbelt ze erop. Soms als ze er een groot stuk af krijgt dan wil het nog wel eens in haar gehemelte blijven plakken en haal ik het uit haar mondje. Soms kokhalst ze en haal ik het er ook uit 😊
Het kokhals reflex is nog erg aanwezig en dat is een soort natuurlijke bescherming tegen verslikken
één maand geleden
Hier rooster ik het broodje en doe de korstjes er af voor me zoontje van 5 maanden (Heeft wel al tandjes)
één maand geleden
Hoe geef je de groente / fruit die wel goed gaan? Gepureerd? Zo ja dan moet hij ws gewoon leren hoe hij omgaat met andere structuren in zijn mond. Gepureerd voedsel kan hij als het ware naar binnen zuigen. Net zoals de melk uit de fles. Met vast voedsel moet hij op een andere manier omgaan. Hij moet leren een kauw beweging te maken, voedsel met zijn tong te verplaatsen en het naar achterin zijn mond krijgen. Dat zijn echt andere technieken dan iets van een lepel zuigend. Als je alleen gepureerd voedsel geeft probeer dan eerst zijn groente / fruit wat grover (alleen beetje prakken ipv pureren) te maken zodat hij met bekend voedsel / smaken die nieuwe technieken kan leren. Als hij dat onder de knie krijgt zal het brood ws ook makkelijker gaan.
En idd zoals wat gezegd is ouder brood geven. Een korstje. Evt geroosterd brood.
één maand geleden
Reactie op Nienke4ekindje
Hoe geef je de groente / fruit die wel goed gaan? Gepureerd? Zo ja dan moet ...
Dankje! Goede tip. Geven inderdaad de groente- en fruithapjes gepureerd. Af en toe zitten er wel iets grovere stukjes tussen al, maar ook die zuigt hij volgens mij gewoon naar binnen 😅