25 Reacties

vorig jaar
Mijn vader is hertrouwd, noemen haar ook oma voor de kleinkinderen. Je moet doen wat voor jullie goed voelt en als een partner vertrouwd is maar de ander niet dan kan je de ene wel opa of oma noemen als dat goed voelt voor jullie. Bij een nieuwe partner kan je zeggen we gaan naar opa en zijn vriendin

vorig jaar
Hoi! Mijn ouders zijn ook gescheiden en hebben ook beide een nieuwe partner. Ik ga hen zeker niet als opa en oma beschouwen. Net als dat zij niet mijn ‘nieuwe’ ouders zijn. Dus ik ga inderdaad tegen mijn kindje zeggen we gaan naar oma en …(voornaam van mijn moeder haar man)
Maar je moet doen wat jullie fijn vinden natuurlijk!

vorig jaar
Ligt een beetje aan de band met de nieuwe partners denk ik. Mijn stiefmoeder en stiefvader worden gewoon opa en oma genoemd, door al m’n nichtjes en neefjes en straks ook door mijn kindje.
Je kunt het ook aan de partners vragen, hoe willen zij aangesproken worden en voelen zij zichzelf opa/oma van jullie kindje?

vorig jaar
Ik heb zelf meerdere gescheiden opa's en oma's, waarvan er eentje hertrouwd is al toen ik baby was. Ik heb haar nooit oma genoemd, dus we gingen inderdaad altijd op bezoek bij "opa en ...". Het is ook maar net wat je gewend bent als kind - voor mij was (en is) dat gewoon hoe het was! Tegelijkertijd gedroeg zij zich ook niet als oma, dus dat speelde ook absoluut wel mee. Wat hier door anderen ook al genoemd wordt; het is denk ik erg afhankelijk van de relatie die jullie met haar hebben en de rol die zij speelt of gaat spelen straks.
En vooral doen waar jullie je goed bij voelen! Ik zou het in elk geval niet puur doen 'omdat het anders raar is'. Uiteindelijk is 'opa en oma' ook maar gewoon een benaming - het is maar net aan de invulling en waarde die jij en zij er zelf aan hangen.

vorig jaar
Geen ervaring met deze situatie, maar ik noemde als kind heel veel mensen opa en oma. Bijv de opa en oma van mijn vriendin (woonde bij ons in de straat) noemde ik ook opa en oma. Mijn zoontje noemt dan ook weer zijn gastouder oma + voornaam. Dus voor mij voelt het gewoon al prima aanspreekvorm voor oudere. Kennissen van mijn ouders noemde we bijv ook oom en tante.

vorig jaar
Onze dochter heeft 3 paar opa’s en oma’s & ook nog eens oma oma’s en een opa opa / ik moet zeggen, de betekenis van opa en oma zegt eigenlijk niet extreem veel voor mij of onze dochter… de grijze dame die voorbij loopt met een rollator is voor haar namelijk óók een oma. Vooral de eerste twee jaren heb je er weinig mee van doen, nu pas nu ze bijna 3 is moeten we duidelijk maken ‘wie wie is’. Dus ze heeft opa en oma, opa oma R&R (mijn broertjes die nog thuis wonen) én opa en nana. Die laatste vooral omdat de vriendin van mijn vader zelf nooit een kinderwens heeft gehad en zich daarom ook geen oma wil noemen en dat respecteren wij 😊. En wat ook al vaker genoemd wordt, het kind kan zelf ook kiezen hè! 🫶🏼 ik zou me er niet zo’n zorgen over maken 😁

vorig jaar
Mijn kleine heeft gewoon 4paar opa en oma’s! Hoe meer mensen om de kleine heen en dol zijn op hem hoe beter :)

vorig jaar
Reactie op Juliamsterdam
Mijn kleine heeft gewoon 4paar opa en oma’s! Hoe meer mensen om de kleine h ...
hier hetzelfde. zijn gewoon allemaal opa en oma ❤️

vorig jaar
Ik zat hier ook mee tijdens de zwangerschap van ons zoontje. Mijn man wilde eigenlijk niet dat ik zijn stiefmoeder oma zou noemen tegenover ons zoontje. De band met zijn stiefmoeder is ook niet altijd even goed terwijl ze het wel goed bedoeld maar ze is pas een jaar of 6 in zijn leven gekomen.
Zelf ben zelf opgeroeid zonder opa’s en oma’s, ik had het als kind daar heel erg moeilijk mee.
Als kind ben je alleen maar trots als je een extra opa/oma hebt vooral als deze je ook behandelt als een ‘echte opa/oma’ hoort te doen.
Ze is heel lief voor ons zoontje en ze hebben wel een klik. Dat zag mijn man gelukkig ook in en hebben er voor gekozen samen om haar toch oma te noemen.
(Misschien wel iets om over na te denken; niet alle bonus opa’s en oma’s vinden het fijn om opa of oma genoemd te worden.)

vorig jaar
Mijn schoonmoeder heeft al 15 of 20 jaar ofzo een vriend, wij noemden hem dan ook gewoon opa *naam*. Toen hij eigenlijk nauwelijks naar baby omkeek, of betrokkenheid toonde, ben ik daarmee gestopt en werd het enkel voornaam. Je niet gedragen als opa, is ook geen titel als opa.
Of het daardoor komt of omdat zoontje nu wat ouder is, maar nu toont hij wel meer interesse en vroeg hij hem laatst op schoot. (de allereerste keer in bijna 2jaar). Nu noem ik hem weer opa 😅
Ik weet nog dat op onze bruiloft mijn beste vriendin hem wilde feliciteren en vroeg wie de stiefvader was, nou zijn moeder ging tekeer dat hij niet de stiefvader was maar haar vriend 😅 Die reactie heb ik nooit gesnapt.

vorig jaar
Mijn ouders zijn gescheiden en mijn vader is inmiddels hertrouwd, wij zeggen nu tegen mijn dochter ook 'we gaan naar opa (voornaam opa) en (voornaam van zijn vrouw)'. De vrouw van m'n vader noemt zichzelf soms in gesprek naar m'n dochter toe wel 'tante (voornaam)', een beetje als een soort suikertante ofzo, vinden we ook prima. Zou mijn dochter (en de aankomende baby) haar later wel oma willen noemen en zij vindt dit zelf ook oké, vinden wij het ook prima. Maar voor nu voelden we die drang niet eigenlijk.

vorig jaar
Het kan allemaal! Ik heb mijn oma altijd oma genoemd en haar partner bij de voornaam. Ik zie bij mijn neefjes en nichtjes dat ze altijd "opa " en "oma "
Je kan ook nig even wachten en kijken hoe de band met de opa's en oma's en je kindje zich ontwikkelt

vorig jaar
Mijn vader is hertrouwd en zijn vrouw noemen we oma *voornaam*
Mijn vader is gewoon opa en mijn moeder is gewoon oma. Nu hebben wij wel het voordeel dat mijn schoonmoeder Koreaans is en zij wordt dus niet “oma” in het Nederlands genoemd, maar in het Koreaans. Er is dus een duidelijk onderscheid tussen hoe ze allemaal genoemd worden.
Mijn vader is al meer dan 10 jaar geleden hertrouwd dus die keuze was niet heel moeilijk en ik heb er eigenlijk niet eens echt over nagedacht. Als mijn moeder nu een nieuwe partner zou krijgen zou ik die niet gelijk opa van mijn zoontje noemen eerlijk gezegd. Als mijn zoontje het uit zichzelf doet en het voelt ok (als in hij gedraagt zich als opa naar mijn zoontje toe) dan is het prima, maar zo zou ik hem dan niet introduceren.

vorig jaar
Mijn ouders zijn gescheiden. Mijn dochter noemt de partners van mijn ouders ook opa en oma.
Eigenlijk noemt ze iedereen: opa voornaam / oma voornaam.
Ze zijn allemaal ongelooflijk gek op mijn dochter en lief voor dr.
Mijn vader was pas een jaar samen met zijn huidige partner toen ik zwanger raakte. We zijn nu 7 jaar verder (dochter is 6) en ze is helemaal in dr oma rol gegroeid hoor.
Ik heb het in het begin wel even overlegd met haar. Of zij het erg zou vinden om oma 'voornaam' genoemd zou worden. Vond ze niet.
De man van mijn moeder zien wij ook echt als opa van mijn dochter. Misschien wel meer dan mijn eigen vader. Mijn stiefvader is zo gek op dr. En zij op hem.
Inmiddels weet mijn dochter wie mijn ouders zijn en wie niet en ze is daar helemaal oke mee. Ze boft gewoon extra want zij heeft een opa en oma extra.
Hoe meer mensen van mijn kind houden hoe beter... zo sta ik er in.
Ik kan me wel voorstellen dat het in sommige situaties anders voelt... en dat is ook oke.

vorig jaar
ik zou doen wat voor jullie goed voelt! ik vind iemand zelf "mama" noemen wel heeeel anders dan ern kind die diegene "oma" noemt (je kan natuurlijk ook een buurvrouw/kennis/wie dan ook al snel oma noemen maar mama is meestal echt 1 persoon)
maar als iets voor jullie niet fijn voelt, zeker niet doen! als kind maakt het ook allemaal niet uit, wij noemden mijn opa altijd "pa" uit gewoonte, en de ene tante gewoon bij haar naam omdat ze nog heel jong was. het lijkt verwarrend maar dat valt harstikke mee