9 Reacties
2 weken geleden
Hier ook een zoontje van 21 maanden. Zegt alleen: papa, mama, poes en dag.
Ik heb mij er bij m’n oudste zoon vreselijk druk om gemaakt. Is nu 4,5 en kletst de oren van m’n hoofd. Dus ik probeer het los te laten.
Zo te lezen doe je al heel veel. Heb je wel het idee dat hij je begrijpt als je (simpele) dingen vraagt?
2 weken geleden
Reactie op Noeeeee89
Hier ook een zoontje van 21 maanden. Zegt alleen: papa, mama, poes en dag.
...
Hij begrijpt heel veel. Als ik vraag wil je dat aan mama geven? Dan doet hij dat. Als ik vraag: waar is de bal. Gaat hij echt zoeken. Zelfde met andere voorwerpen. Als ik vraag waar is de poes in een boekje ofzo dan wijst hij dat direct aan. Woordenschat zit er wel in. Maar het papa en mama doet hij niet. Alleen als ik zeg zeg maar papa. Dan dit hij dat. En met mama weer niet. Maar indd de woorden poes, da da (dag dag), boe (koe), ba (bal), die (heeeeel veel!), ja en nee.
2 weken geleden
Reactie op Emily210995
Hij begrijpt heel veel. Als ik vraag wil je dat aan mama geven? Dan doet hi ...
Ik zou me er niet te druk over maken. Zoals je zelf zegt is z’n begrip heel goed.
Je kunt het de eerstvolgende x bij het CB aankaarten, maar bij mij was de mededeling ‘komt vanzelf goed’. En dat klopte ook zeker!
2 weken geleden
Reactie op Noeeeee89
Ik zou me er niet te druk over maken. Zoals je zelf zegt is z’n begrip heel ...
Dankjewel ☺️ dat stelt wel een beetje gerust ☺️
2 weken geleden
Reactie op nsierrax
Herkenbaar! Ook 20 maand. Niet veel zeggen maar wel veel begrijpen. 2 maand ...
Ja dat 😂 zo van jij zegt het al, waarom moet ik het nog een keer zeggen.
2 weken geleden
Met deze leeftijd hoef je je echt nog geen zorgen te maken. Het kan zijn dat ze zich eerst focussen op iets anders, fijne motoriek, grove motoriek en begrip van taal. En dat ze opeens straks grote sprongen maken met praten.
En zoals ik lees is je zoontje verder actief in de ontwikkelingen zoals bijvoorbeeld begrip en zijn jullie gewoon lekker met hem bezig met taal. Dat is het belangrijkste.
Er wordt rond deze leeftijd veel vergeleken, maar ieder kind ontwikkelt zich zo anders. Erg lastig als ouder want je wilt je best doen dat je kind geen ontwikkelingsachterstand heeft. Sommige kinderen praten opeens de oren van je hoofd haha laten het pas horen als ze het 'echt kunnen' . Er moet zoveel geleerd worden in deze periode.
Bij echte twijfel kun je inderdaad het cb vragen of als hij naar de opvang gaat de pedagogisch medewerkers.
2 weken geleden
Reactie op karinkaatje
Met deze leeftijd hoef je je echt nog geen zorgen te maken. Het kan zijn da ...
Zo had hij dat ook met lopen indd. Hij liep heel veel aan de hand maar alleen wilde hij niet. En ineens, van het een op andere moment, ging hij zelf lopen. En stabiel. Maar het is m’n eerste kindje en willen indd het beste voor hem. Het is echt fijn om te horen dat we het nog niet zo verkeerd doen haha.