11 Reacties

3 maanden geleden

Wij volgen het programma van koken met Mama Roos. Dat bevalt tot nu toe. Je pureert een aantal groenten en volgt een volgorde. Na een paar weken komt er een fruithapje bij. Het is in het begin alleen om te proeven en wij doen dit aan het eind van de middag. Melk blijft de hoofdvoeding.

3 maanden geleden

Ik had dit bij ons 1e zoontje in zo'n ijsblokjes vorm. En dan maakte ik bijv bloemkool en broccoli in 1x. Toen was het nog zo dat ze 5 dagen aan een smaak moesten wennen. (Geen idee of dat nos steeds word geadviseerd) Dus met 2 soorten kon ik al 10 dagen vooruit. En toen werd ook geadviseerd niet met de zoete dingen te beginnen. Omdat ze anders het minder zoete niet meer willen. Dus eerst verschillende soorten groente dan pas fruit.

3 maanden geleden

Aanvullend: van die puree maak je ijsblokjes. Je begint met 1 ijsblokje per keer. Dat staat gelijk aan een paar theelepels.

3 maanden geleden

Niet te ingewikkeld maken juist. Doe wat voor jullie werkt. Hoe ik het doe: ik kook/stoom wortels en pureer deze en bewaar deze in een bak met bakjes, elke dag 1 ontdooien en paar hapjes proberen. Week erna doe ik bloemkool ofzo. Niet teveel afwisselen. Fruit kan je ook doen of eerst alleen groenten. Het is gewoon proberen he. Niks moet. Grote kans dat je kleine eerst niks eet😅

3 maanden geleden

Wij zijn twee dagen geleden begonnen met gepureerde wortel. Dit heb ik gewoon in 1 keer klaargemaakt en ligt nu ingevroren in kleine porties in de vriezer. De eerste weken zijn echt maar een paar hapjes per keer. Advies van het cb bij onze eerste was beginnen met groente omdat ze dat over het algemeen minder lekker vinden dan fruit en daar dan beter eerst aan kunnen wennen. En dezelfde groente een aantal dagen achter elkaar aanbieden. Heeft bij onze eerste goed gewerkt , dus pakken het nu op dezelfde manier aan.

3 maanden geleden

Bedankt voor jullie reacties. Echt duidelijk voor nu ik ga morgen aan de slag ☺️

3 maanden geleden

Reactie op Simone2205

Wij zijn twee dagen geleden begonnen met gepureerde wortel. Dit heb ik gewo ...
Maak je deze dan nog warm in de magnetron?

3 maanden geleden

Reactie op Lincy29

Ik reageer even: ja opgewarmd eten gaat er waarschijnlijk beter in dan koud, maar als jouw kindje ook koude flessen prefereert kan koud eten natuurlijk ook😬

3 maanden geleden

Ik begin met wortel, erwtjes etc. Dan indd koken/pureren en in ijsblokjesvorm invriezen. Met 1 ijsblokje kon ik bij de eerste 2 dagen vooruit. Bloemkool zou ik iets langer mee wachten. Maar dat is puur omdat mn eerste hier enorm veel krampen van kreeg. Als ik merk dat de oefenhapjes goed gaan (groente) ga ik dit op 2 momenten op de dag geven. En na 2 weken oid ga ik ook fruit geven. Alles 2/3 dagen achter elkaar geven om te kijken hoe de darmpjes reageren

3 maanden geleden

Reactie op Lincy29

Ja dat warm ik gewoon een klein beetje op in de magnetron inderdaad. Wel even goed kijken, want het is heel snel te heet!

3 maanden geleden

Hoi! Dit is een handig hulpmiddel, dan heb je een beetje houvast: https://acrobat.adobe.com/id/urn:aaid:sc:EU:250d3781-82bc-4506-8942-1efef151e450 Verder is op de website van het Voedingscentrum ook veel nuttige info te vinden. Ook hebben ze wat korte filmpjes op Youtube staan. Ik zou je in elk geval willen aanraden om je eerst rustig in te lezen voordat je echt gaat starten - het heeft geen haast en het is fijn voor jezelf (en je kindje) als jij je er ook comfortabel bij voelt! Het moet voor jullie beiden iets leuks worden 😊