Ik heb heel wat topics gelezen over hoe jullie de nachten doen en hoe dat allemaal gaat. Tot op heden zelf nog geen antwoord gevonden op mijn “probleem” dus nu toch maar zelf eentje openen.
Mijn dochter is van 10-4 en krijgt volledig borstvoeding. Ze slaapt nog naast mij in de co sleeper. Ik wil eerdaags echt wel beginnen met het slapen in haar eigen bedje in de nacht.
Overdag doet ze al haar dutjes wel in haar eigen bed op haar eigen kamer. Ze slaapt dan zo’n 1-1,5 uur dus dat gaat goed.
Het ding is dus, ze wordt in de nacht wel 4/5x wakker. Ze wordt dan vrijwel meteen huilend wakker. Er zit geen aanloop in zodat ik haar kan troosten of wiegen bijvoorbeeld. Ik leg haar dan maar aan zodat ze zichzelf even in slaap kan sabbelen en dan leg ik haar weer weg. Ze is een buikslaper maar hoe ik haar ook wegleg, op de buik of rug, ze wordt altijd verdrietig wakker.
Dit is ook de reden dat ik haar in de nacht niet in haar eigen bedje leg. Mijn eigen nachtrust gaat er dan echt aan en ik gun mezelf ook slaap. Nu ze naast mij ligt kan ik haar makkelijk aanleggen en wegleggen.
Iemand dit dit herkent? En wat doen jullie in deze situatie?
Het gaat dus echt alleen om de nacht, niet om de dutjes overdag! Want dat gaat gewoon echt goed. Ook dan wordt ze wel eens huilend wakker hoor maar dat lijkt steeds minder te worden.
Het is trouwens niet dat ik mij stoor aan het feit dat ze nog bij mij ligt. Het is meer dat ik niet wil dat zij straks niet meer zonder mij kan slapen. Want wat er nu wel eens gebeurd: ik leg haar aan voor een klein slokje zodat ze weer in slaap valt, maar ik val ook wel eens weer in slaap. Ze ligt dan bij mij in bed ( wat overigens goed gaat hoor voor mensen negatieve reacties achter laten ) , en dan slapen we samen verder. Maar ook dan wordt ze na 1,5/2 uur weer huilend wakker.
Ik heb geprobeerd haar niet meteen aan te leggen, te wiegen etc maar het helpt gewoon niet. Alleen het aanleggen lijkt nu de oplossing. Als ik haar oppak en dan wat wieg is ze eigenlijk meteen wakker. Voor mij nog een reden om haar nog niet in haar eigen bedje te leggen. Ik moet haar dan uit bed halen en dan ergens zitten voor eventueel een slokje drinken. Ze is dan klaarwakker en dat wil ik niet. Ze sabbelt op haar vingers en dat helpt haar ook.
Maar hoe kan ik dit aanpakken? Ze is straks 7 maanden en er komt een tijd dat ze uit haar co sleeper groeit.
Nogmaals, ik vind het niet erg dat ze nu nog bij mij ligt maar ik wil wel met haar gaan oefenen. Gaat het huilend wakker worden nog stoppen?
Ik kolf de laatste fles voor het slapen gaan zodat ze dan een volle buik heeft. Ik geef haar dan 140ml. Ze is dan lekker rozig maar ook dit heeft nog geen succes….
Met 3,5 maand heeft ze een week lang door geslapen. Ze sliep toen op haar zij want ze kon nog niet rollen dus ze lag in een zij slaap kussen. Na de 4 maanden slaapregressie ( vermoed ik ) , is dit zo begonnen….