21 Reacties

3 maanden geleden

Hoi! Heel begrijpelijk, ik heb dit ook gehad. Je kunt nog domperidon proberen. Dit deed bij mij wel wat met de productie. Ik had mijzelf toen voorgenomen dat als dat niet zou werken, het einde verhaal was en dat ik er dan alles aan had gedaan. Er bestaan tevens zoiets als mommy bars. Nooit gekocht maar hoorde er goede verhalen over :)

3 maanden geleden

Mijn doel was 3 maanden BV. Ondertussen al 4 maanden en we bouwen nog niet af ivm. erg gevoelige darmpjes. En ook het niet willen afgeven van "ons" momentje. Ik krijg ook veel opmerkingen dat het wel heel pittig moet zijn, dat kolven rot is, dat ik het echt alleen doe, dat mensen zelf kv gaan geven, dat ze het lastig vinden. Ik vind het zelf alleen maar heerlijk met hem gezellig, samen lekker chillen en mijn man doet gewoon wat meer luiers en knuffels. Het bijvoeden is hier geen probleem ivm over productie heb ik eerder teveel. Voor je te kort zou ik een lactatiekundige benaderen! Dan krijg je passende tips! Vond ik zelf heel fijn!

3 maanden geleden

Mothers gems hielpen bij mij heel goed voor de productie. Was advies van mijn lactatiekundige

3 maanden geleden

Geen tips voor een hogere productie oid maar wel herkenning in je gevoel. Heb bij allebei mijn kindjes 3 maanden bv gegeven en ben gestopt omdat ik het mentaal erg zwaar vond worden en niet wilde kolven op het werk. Sta helemaal achter dat besluit, toen en nu nog steeds, maar vond de laatste keer heel emotioneel. Dus een berichtje voor herkenning!

3 maanden geleden

Sowieso stoer en goed dat je zo doorzet. Volg vooral je eigen hart, dan heb je later ook minder spijt. Zit je dochter ook in sprong 4? Mijn dochter zit nu in sprong 4, ik ben op vakantie en ik heb ook het gevoel dat ik haar nu niet kan bieden wat ze nodig heeft. Ik denk zelf dat dit echt komt door de sprong. Thuis heb ik al een behoorlijk voorraad melk ingevroren, maar dat heb ik nu niet mee ;). Ik heb zelf besloten dat ik in de ochtend (dan heb ik vaak heel veel melk) een borst geef en nog kolf. Ik heb dan een voorraadje voor in de avond. Daarnaast heb ik een pak kv gekocht. Blijk ik op een dag echt te weinig melk te hebben, dan geef ik haar een fles kv. Mijn zoon heb ik bijna 1,5 jaar borstvoeding gegeven. Dat is best heel lang en ondanks dat het zo lang was, was ik ook heel emotioneel dat ik moest stoppen. Het is toch een soort afscheid nemen, want deze tijd komt niet meer terug. Succes en blijf dicht bij jezelf.

3 maanden geleden

Volg je eigen gevoel! En vraag eens advies bij een lactatiekundige! Soms zijn het net de kleine tips die je een boost geven en verder kunnen laten gaan (als je dat wilt natuurlijk, maar dat leek ik te lezen in je bericht). Hoe dan ook: you care, dus je bent een top moeder ❤️

3 maanden geleden

Allereerst wil ik je adviseren om contact op te nemen met een goeie lactatiekundige. Zij zal je ongetwijfeld het extra zetje geven om toch door te gaan. Anderzijds vanuit eigen ervaring geeft ik mijn dochter al sinds haar geboorte kunstvoeding in combinatie met borstvoeding. Dat was helaas noodzakelijk, mijn dochter is dysmatuur geboren en mijn productie kwam maar niet op gang. Dat duurde echt weken! Ze was zoveel afgevallen dat ik wel moest kiezen voor kunstvoeding want ze heeft ook 2 weken sondevoeding gekregen. Onze start van ons avontuur was een enorme strijd want ik wilde het zo graag. Mijn doorzettingsvermogen werd beloond. Nu is ze 15 weekjes oud en drinkt fantastisch aan de borst. Al weet ik dat mijn productie nooit voldoende is geweest om haar volledig te voeden. We doen het toch en we genieten er enorm van. Nog geen haar op mijn hoofd dat al aan stoppen denkt. Voor mij persoonlijk is de combinatie van beide ook een voordeel. Ik kan altijd fles (laten) geven op verplaatsing, of door mijn partner, oma, opa, ect... want dat heeft ze al vanaf new born geleerd. En ik behoud toch een beetje controle op wat ze zeker wel op een dag drinkt qua hoeveelheid. Verder wil ik je vooral meegeven dat je je eigen gevoel moet volgen. En als je toch de stap neemt richting kunstvoeding, dan kan ik je vooral een variant van geitenmelk aanraden. Opname van vitamines gaat beter en het is ook veel lichter verteerbaar wat weer minder kans op krampjes geeft. Wij hebben de overstap gemaakt toen mijn dochter 7 à 8 weken was en we merkten dag en nacht verschil! 😉

3 maanden geleden

Hej! Je moet echt alleen stoppen als je daar zelf achter staat. Op een gekke manier adviseren mensen je vaak om allerlei redenen aan om “lekker” over te stappen op kv. Alsof dat in heel veel gevallen de betere oplossing is. Hej natuurlijk, van bv zou de beste oplossing moeten zijn. Natuurlijk, als het echt niet gaat en je zelf ook wilt stoppen mag dat altijd. Als je door wilt gaan, actie ondernemen! Als jij gewoon bv hebt kunnen geven is het nu echt niet het einde. Er kunnen omstandigheden zijn die iets veranderd kunnen zijn. Komt je menstruatie nu bijv weer op gang? Is je kindje om andere redenen onrustig of is ze afgeleid aan de borst. Ik zou dan hulp van een lactatiedeskundige inschakelen. Echt zonde om er mee te stoppen tegen je wens in. Tot die tijd, als je kindje hongersignalen geeft, aanleggen, aanleggen en aanleggen😉 Mijn kindje heb ik in de avond de laatste week ook wel om het half uur/uur aan de borst. Gevolg, mijn borsten staan weer af en toe op springen, dat wat een week geleden nooit meer het geval. Dus ze heeft het weer mooi zelf geregeld💪🏼 Succes!

3 maanden geleden

Ik heb helaas niet genoeg productie voor volledige bv. Daarom ervoor gekozen bv en kv te geven. Werkt voor ons goed. Zo krijgt hij voldoende binnen en hebben wij ons momentje samen. Dit wil ik 6 mnd volhouden omdat ik er echt in geloof da bv echt goed is voor mijn kindje

3 maanden geleden

Heel herkenbaar. M'n eerste dochter 6 maanden volledig en 12 maanden deels borstvoeding gegeven. Dus voelde ook niet "eerlijk" om nu bij de tweede al na 3 maanden te stoppen.Maar productie loopt terug, extra kolven kost mij mentaal zo veel en zeker met een peuter er nog bij. Ons meisje komt al een maand niet genoeg aan, dus krijgt te weinig, extra aanleggen helpt niet. Nu sinds een week doen we deels borst en deels fles en wat een opluchting. Ik weet van mijn eerste ook nog dat ik het eerste flesje kunst heel moeilijk vond alsof ik haar te kort deed. Dat was nu weer zo, maar nu denk ik alleen maar wat heerlijk dat ze dat ook goed drinkt en de druk om haar genoeg te kunnen geven bij mij weg is. Maar ik geef dus nog wel deels borstvoeding, misschien is dat ook wat voor jou?

3 maanden geleden

Reactie op Jootje91

Heel herkenbaar. M'n eerste dochter 6 maanden volledig en 12 maanden deels ...
Dank voor de lieve berichten, heel fijn om een soort herkenning te horen❤️ Mijn eerste ook 11 maanden bv gegeven en wilde nu liefst 6 maanden doen. Ik wil graag proberen het in ieder geval beide te doen. Ben alleen dus bang dat de bv dan helemaal zal afnemen door minder activatie. Hoe doe jij dat als ik vragen mag? Veel liefs

3 maanden geleden

Reactie op MRMB

Sowieso stoer en goed dat je zo doorzet. Volg vooral je eigen hart, dan heb ...
Dank voor het lieve bericht! Ze zit inderdaad in sprong 4. Maar los daarvan zie ik in kolfsessies dat mijn productie echt laag is (sommige momenten maar 70 totaal. Begrijp ik het goed dat je sochtends nog live gaat voeden + 1x kolven en dan verder alleen kv? Het voelt inderdaad echt als afscheid nemen:(

3 maanden geleden

Reactie op Simone2205

Geen tips voor een hogere productie oid maar wel herkenning in je gevoel. H ...
Lief! Dank💜

3 maanden geleden

Reactie op Antoinette4

Dank voor de lieve berichten, heel fijn om een soort herkenning te horen❤️ ...
Dat schijnt erg wisselend te zijn per persoon. Bij mij was ze 's ochtends wel tevreden, maar 's middags niet. Ik voed op verzoek maar meestal rond deze tijden 7-10-13-16-19-22- 3 Ik ben nu de 1600 gaan vervangen door kv. Hierdoor is ze nu de 19.00 ook weer tevreden. Soms is ze die van 22.00 niet tevreden, dan geef ik nog een klein flesje kunst na. Ik wil eigenlijk die van 10.00 ook gaan vervangen door kunst omdat ik liever maar 1x kolf als ik aan t week weer ga.

3 maanden geleden

Reactie op Antoinette4

Dank voor het lieve bericht! Ze zit inderdaad in sprong 4. Maar los daarvan ...
Je kindje krijgt vaak meer uit je borst dan een kolf, dus het zegt niet altijd alles als je met kolven ‘maar’ 70 ml krijgt. Misschien helpt een paar keer powerkolven je productie wel weer omhoog. Een keertje contact opnemen met een lactatiekundige is altijd verstandig. Wat niet gaat, dat gaat niet, maar ik zou wel je eigen gevoel volgen wat betreft kv of bv. Stoppen met bv kan maar 1x 😘

3 maanden geleden

Hier ook herkenning. 4 maanden 100% borstvoeding, maar sinds onze vakantie het gevoel dat het steeds lastiger wordt. Gisteravond een (half) flesje kv gegeven. Ik kijk het even aan, maar misschien willen wij de laatste voeding voor de nacht wel kv gaan geven in de hoop zo de bv ook nog wat te rekken.

3 maanden geleden

Ik kan me het helemaal voorstellen. Een tijdje terug heb ik dit ook gehad, moest toen ook kiezen om of bij te voeden of om productie op te krikken. Ik heb toen toch nog een poging gedaan voor het laatste en ben begonnen met fenegriek en mariadistel pillen op advies van lactatiekundige. Dat gaf zo een boost! Nu loopt het weer en heb ik de pillen niet meer nodig. Mijn lactatiekundige zei dat ik ze zolang als nodig kon gebruiken. Het schijnt niet wetenschappelijk aangetoond te zijn, maar bij mij hielp het echt. En kostte me veel minder moeite dan meer kolven/powerkolven, dat zag ik namelijk niet zitten. Wie weet helpt het jou ook?

3 maanden geleden

Reactie op Antoinette4

Maar 70ml in totaal is helemaal niet gek hoor!? Mijn dochter van 22 april krijgt maar 90-100 ml in een fles. Ik kolfde gisteren op mijn werk (3 uur na een voeding) ook maar 65ml. Dan kolf ik vandaag nog een keer vlak na een voeding om de fles compleet te maken.

3 maanden geleden

Thee van fenegriek en anijs?

3 maanden geleden

Reactie op Antoinette4

Ik kolf dan in de ochtend extra voor de avond. Ik probeer haar zoveel mogelijk aan te leggen en dan eventueel in de avond de afgekolfde melk van de morgen in de fles te geven. Ik geef (in geval van nood) 1 fles kv en de rest borst. Ik heb ook gehoord dat als ze te vaak de fles krijgen, de borst kunnen gaan weigeren. Ze moeten voor een borst veel harder werken. Ook heb ik fenegriek en gezegende distel geslikt. Deed bij mij echt wonderen. Daarnaast spaar ik ook melk bij elkaar. Dat mag volgens mij. Dus 50ml (afgekoeld) gooi ik bij een andere 50ml (afgekoeld) die ik op een ander moment heb afgekolfd. Ik heb nooit een volledig maaltijd in 1x kunnen kolven. Zoals je vast begrijpt en nu leest... Ik ben ook aan het rommelen en hoop dat je hierdoor wat zekerder wordt over wat jij doet. Ik ben heel benieuwd hoe het vandaag ging. En wat je ook doet of gekozen hebt, het is goed....wees lief voor jezelf.