29 Reacties

één maand geleden

Ik hou zelf nu een schema aan van mama roos (moet je even googlen). Zij laat helemaal zien hoe je in fasen van 60 dagen hapjes vooruit kan maken en om de zoveel dagen van groenten wisselt om je baby overal mee kennis te laten maken, heel chill. Ik geef het zelf vlak voordat we zelf eten, tijdens het koken (zijn toch maar een paar hapjes in het begin)

één maand geleden

Wij maken af en toe zelf wat hapjes als we zelf iets eten wat makkelijk te pureren is (koken bijvoorbeeld een extra aardappel of extra sperziebonen) en vriezen dat in. Fruithapje doen we vaak vers (prakken). We hebben ook wat potjes in de koelkast staan als t net niet handig uitkomt om iets te ontdooien/te maken. We houden een eet-schema aan van t cb als we zelf thuis zijn met in de ochtend (rond 9:00 of voor z’n eerste dutje) 1 fruithapje en in de middag 1 groentehapje (rond 17:00). Als hij naar de opvang gaat doen ze t fruithapje daar, groente doen we dan als ie thuis komt zelf.

één maand geleden

Dit is t schema wat ik noemde in mn vorige bericht en dat lukt aardig. Gaan nu langzaam naar t 6 maanden schema uit de groeigids toewerken

één maand geleden

Reactie op CherRox

Ik hou zelf nu een schema aan van mama roos (moet je even googlen). Zij laa ...
Mijn dochter moest echt niks hebben van pastinaak, ze werd zooo boos en kotste het net niet uit echt zielig dus heb die maar overgeslagen. Hoe ging dat bij jou? 😂

één maand geleden

Reactie op Bloemetje19

Mijn dochter moest echt niks hebben van pastinaak, ze werd zooo boos en kot ...
Wat grappig, hier is pastinaak juist favoriet😆

één maand geleden

Heb zelf de groentenhapjes gemaakt. Broccoli, bloemkool, zoete aardappel, pompoen, wortel, erwten en nu ook sperziebonen. Ook eet mijn ventje al macaronie zelf gemaakt en gepureerd maar ook rijst met groenten en vis. Ik pureer of maak het kleiner. Groenten maak ik pureer ik dan in ijsblokjesmakers en daarna in een zakje. Hij eet alles enorm goed! Fruithapje hebben we de zakjes van de jumbo ( 3 smaken) en voegen en zelf soms nog fruit of een stukje babyliga erin.. ook pindakaas en ei. We doen dit al sinds hij 16 weken is... nu dus 7 weken en hij mag van CB dus al max 200 gram fruit en 200 gram groenten. We geven meestal fles, fruit, fles, groente, fles 😊 maar ik ben altijd thuis dat scheelt

één maand geleden

Reactie op Bloemetje19

Mijn dochter moest echt niks hebben van pastinaak, ze werd zooo boos en kot ...
Deze heb ik ook overgeslagen want we eten zelf ook nooit pastinaak 😂

één maand geleden

Even andere vraag.. Onze zoon van 8 mei vindt de groentehapjes maar niets. Als het lepeltje eraan komt doet hij z’n mond dicht. Heb de hapjes zelf gemaakt, maar gisteren toch eens potje Olvarit gekocht. Niet heel veel verschil. Komt het vanzelf? Moet ik het wel dagelijks blijven aanbieden of even stoppen en later verder gaan?

één maand geleden

Reactie op Meissie1990

Even andere vraag.. Onze zoon van 8 mei vindt de groentehapjes maar niets. ...
Zelfde hier. Heb advies gevraagd bij het CB en zij raadde aan om het hapje bijv. met je eigen vinger aan te bieden en hem zelf met de lepel en zijn handjes met het eten te laten spelen. Ze gaf aan dat het om de smaken en het plezier moet gaan en niet per se om het eten met een lepel, dus dit gaan wij proberen!

één maand geleden

Ik heb vandaag pompoen, zoete aardappel, broccoli en courgette gekookt (groentes net onder water) en vervolgens gepureerd met een beetje olijfolie en kookvocht zodat het lekker zacht is om mee te beginnen. Dit vries ik dat in ijsblokvormpjes in en wij doen na de middagvoeding nu een oefenhapje. Zo gaan we het langzaam opbouwen. Wortel vind hij vreselijk🙈😂

één maand geleden

Eten jullie kleintjes echt al 200gram groente of fruit per keer? Ons mannetje (geboren op 8 april) krijgt echt nog maar een paar lepeltjes op…?

één maand geleden

Reactie op Mamaaa12

Eten jullie kleintjes echt al 200gram groente of fruit per keer? Ons mannet ...
Die van ons ook.

één maand geleden

Reactie op Mamaaa12

Nee hoor. Onze dochter leek aan 1 ijsblokje niet genoeg te hebben, dus een paar keer 2 gegeven maar dat gaat ook niet altijd op. Echt nog oefenen :)

één maand geleden

Reactie op Mamaaa12

Hier ook maar paar happen hoor😊 echt geen 200 gram. Mijn eerste at pas met 7-8 maanden echt wat

één maand geleden

Reactie op Mamaaa12

Verschild denk ik per kindje. Ons zoontje ook van 8 April en wilt echt met de dag meer. Gewoon beetje boos als het op is haha..

één maand geleden

Reactie op Mamaaa12

Volgens mij is hier de maaginhoud ook nog niet zó groot 😅 Het zijn 'oefen-' hapjes. Het gaat de eerste tijd puur om de ervaring van smaak, en (later) de structuur en mond motoriek (happen, kauwen, slikken) Hier houdt hij soms ook na een paar mini hapjes zn mond dicht. Dan is t voor dat moment even klaar. Al kan ik dan 4 minuten later soms wel weer het lepeltje pakken omdat hij dan weer ineens interesse heeft 😅 Ik geef eerst de borst, zodat hij wel alvast iets in zn maag heeft en hij niet hongerig gaat starten. Uiteindelijk willen we de Rapley methode doen, maar hij kan nog niet stevig genoeg zitten en ik vind het gewoonweg ontzettend spannend.

één maand geleden

Reactie op Mamaaa12

Hier 1 ijsblokje ontdooit maar ze neemt echt maar 2/3 kleine hapjes. Dus ijsblokje is nog te veel. Dus no worries, hier ook nog weinig

één maand geleden

Ik ben anderhalf week geleden denk ik gestart maar mijn dochtertje wordt echtt booos als het op is. Mijn man was gister alleen thuis met haar dus hij heeft haar ook echt veel gegeven, weet niet of dat kwaad kan maar ze heeft een halve courgette op en nog wou ze meer terwijl ze een halfuur daarvoor ookal een flesje had gehad 🤯

één maand geleden

Hier eet mn dochtertje 100/120gram fruit en 150gram avondeten. Ook krijgt ze als tussendoortje 1/2 van die maissticks en sinds een week als lunch begonnen met wat pap. Vandaag voor het eerst een half boterhammetje op. Bij het avondeten ben ik sinds 1,5 week aardappelen etc aan het geven en ik ga volgende week vlees/vis toevoegen. Als dat goed gaat + de boterham als lunch valt de fles van 15.00u weg en wordt dat gewoon een tussendoortje

één maand geleden

Reactie op Meissie1990

Even andere vraag.. Onze zoon van 8 mei vindt de groentehapjes maar niets. ...
Wij geven onze dochter zelf de lepen in haar hand, misschien kan je dat proberen? Zoals gezegd door anderen is het op deze leeftijd echt ontdekken. Melk is immers nog de hoofdvoeding! Ze weet hier de weg naar haar mond aardig te vinden met de lepen;) het duurt allemaal maar wat langer, er komt uiteindelijk minder in haar mond en een mooie kliederboel maar daar zijn de oefenhapjes ook voor bedoeld :)