17 Reacties
3 maanden geleden
Hi, ik volg even mee want ik maak momenteel hetzelfde mee! Ik ben maandag terug gekomen van vakantie en heb mijn zoontje meteen op zijn eigen kamer in zijn ledikant laten slapen. Dag 1 ging goed, ik denk meer omdt hij gewoon moe was van het reizen.. dag 2 duurde 3,5 uur voordat hij in slaap is gevallen met mij aan de zijkant..
3 maanden geleden
Ik volg... Mijn dochtertje is al vanaf de geboorte een ramp met in slaap te krijgen..
3 maanden geleden
Ik volg want hier is het ook een ramp om d’r in slaap te krijgen ik moet blijven wiegen
3 maanden geleden
Ik volg ook, herken alles in je berichtje! Mijn dochter is ook 15 weken oud!
3 maanden geleden
Slaapt ze in een cosleeper bij jullie? Wij hebben namelijk eerst met de cosleeper op zijn kamer gezet en daarna overgegaan naar zijn bedje. Misschien zo minder de grote overgang? Dan wennen ze alvast aan de kamer en dan het bedje. Het zelfstandig slapen ging hier gewoon ineens, ook altijd moeten wiegen en een keer proberen en het lukte. Een vast ritueel helpt hier wel: slaapzak aan, speen in en knuffeltje bij leggen dan white noise aan, kus op zn hoofd, leg hem op zijn zij en ik kan weglopen
3 maanden geleden
Rond deze tijd is ook de 4 maanden slaapregressie:
https://www.slaaptipsvoorbabys.nl/slapen/slaapregressie-4-maanden/
Nu duurt deze bij de ene baby langer dan bij de andere, en de één heeft er meer last van dan de andere, maar onthoud dat deze ook weer vanzelf overgaat.
Het hoopvolle hieraan is, is dat je baby een biologische klok ontwikkeld en een diepere slaap krijgt (🥳)
Hoef je niets voor te doen, dit gaat vanzelf. Of zoals ik eerder van iemand las: je kunt gaan slaaptrainen, dan duurt deze periode 28 dagen.
Of je blijft doen zoals je nu doet, maakt het jezelf zo comfortabel mogelijk, en over 4 weken heeft je baby weer grote stappen gemaakt in de ontwikkeling van slaap.
Als je je dochtertje in eigen kamer wilt laten slapen kun je dit misschien eerst oefenen met de slaapjes overdag, en dan toewerken naar de slaapjes in de nacht.
Veel baby's slapen beter met wat omgevings geluiden, dus dan kun je wellicht wat blijven rommelen in de buurt van haar (wasje opruimen oid).
Dit helpt hier wel, dan begint hij niet direct te jengelen (/stress opbouwen) als hij wakker wordt, maar gaat hij eerst gewoon wat brabbelen.
3 maanden geleden
Hier bij de eerste slaaptraining met 4,5 maand toegepast omdat we de speen cold turkey weg namen. De pick up put down methode toegepast. 3/4 hele pittige dagen/nachten gehad, maar daarna werd het echt super. Hou voor ogen dat het uiteindelijk goed komt
3 maanden geleden
Reactie op shauny1ebaby
Hier bij de eerste slaaptraining met 4,5 maand toegepast omdat we de speen ...
Mag ik vragen hoe dit verlopen is qua weghalen van de speen? Onze zoon van inmiddels 2 jaar had er nooit behoefte aan (dus gemakkelijk weggenomen bij 4 maanden). Onze dochter lijkt er bij het inslapen wel direct rustig van te worden, maar zou hem ook graag wegnemen.
3 maanden geleden
Heb je al wel geprobeerd haar wakker, maar moe, weg te leggen? Hier huilt ze wel altijd, maar valt uiteindelijk wel in slaap. Tussendoor troost ik haar in bedje (als ze echt huilt en na ongeveer 2 minuutjes niet rustiger wordt). Volgens mij komt slaaptrainen daarop neer.
Onze dochter sliep de eerste 7 weken enkel in de draagzak omdat in bed overdag niet lukte. Inmiddels lukt ieder slaapje in bed, variërend van 45 min tot 2,5 uur. Probeer hier een slaapschema voor aan te houden en dat lijkt ongeveer te lukken.
In mijn ervaring lukt het dus wel met oefenen! Alleen dus nog wel met huilen voor het in slaap vallen. Ben zelf nog wel zoekend waarom het huilen blijft bij het naar bed gaan.
3 maanden geleden
Reactie op shauny1ebaby
Hier bij de eerste slaaptraining met 4,5 maand toegepast omdat we de speen ...
Welke slaapassociatie gaf je daarvoor in de plaats? Bijv white noise of niks? En liet je m huilen? Zo ja hoelang
3 maanden geleden
Hier is het zelfs krijsen als we haar wiegen of met haar wandelen. Zelfs dan valt ze pas altijd na 15/20min in slaap. Zo vermoeiend. Haar wakker wegleggen lukt al helemaal niet.
3 maanden geleden
Reactie op girift1379
Welke slaapassociatie gaf je daarvoor in de plaats? Bijv white noise of nik ...
Een knuffeltutje!
3 maanden geleden
Reactie op Marlou132
Mag ik vragen hoe dit verlopen is qua weghalen van de speen? Onze zoon van ...
Cold turkey stoppen. De eerste dutjes/nacht waren drama. Wiegencwiegen wiegen totdat ze zo kapot was dat ze in slaap viel. Mn vriend schreeuwde nog ‘ik geef haar die fiep ben er klaar mee’. Maar na 2/3 dagen ging het al zoveel beter en na een kleine week sliep ze fantastisch
3 maanden geleden
Wij zijn begonnen met proberen. Wakker, maar moe in haar bedje leggen (op haar eigen kamer. Even laten brabbelen (niet voor elk dingetje heengaan) en toen viel ze gewoon in slaap.
Als ze echt heel hard huilt dan is er wat (vieze luier bijvoorbeeld) en dan gaan we er pas heen.
Het is het proberen waard! Kijk eens wat er gebeurt…☺️
3 maanden geleden
Reactie op Marlou132
Heb je al wel geprobeerd haar wakker, maar moe, weg te leggen? Hier huilt z ...
Dit klinkt precies als ons zoontje. Het is gewoon altijd huilen met naar bed gaan. Deels ook gewoon zijn temperament, zijn we achtergekomen. Ik kon alleen maar met hem in de draagzak lopen, totdat ik er aan onderdoor ging. Toen zijn we echt actief gaan oefenen in het bedje omdat hij echt aan mij vastgeplakt zat. De eerste paar dagen waren zwaar, veel huilen (inclusief mijn moederhart), maar nu gaat het zo goed. Hij doet al zijn dutjes in zijn bedje, ook variërend van 45 min tot 2,5 uur. Huilt bij het naar bed brengen steeds wat korter. We houden 5 min aan en dat haalt hij nu soms niet eens meer. Na 30 seconden huilen valt hij dan zelf in slaap.
Ik ben er ook nog niet achter waarom hij altijd huilt met naar bed gaan, maar ik denk dus dat het gewoon ook zijn karaktertje is. Hij wil even laten weten dat hij het er niet mee eens is ofzo 🤣