38 Reacties

3 maanden geleden

Hoi! Ik heb geen rekensommetje o.i.d. maar als ik je verhaal lees drinkt je dochtertje qua aantal en duur van de voedingen vergelijkbaar met de mijne. Ook pas kort geleden gestart op de opvang en ik vond het ook moeilijk inschatten. Mijn dochter drinkt rond 7.00u nog even thuis bij mij & haal ik rond 17.00u op. Op de opvang drinkt ze dan meestal 3x 150ml. Ze laat daar dan ook langer tussen de voedingen, dus live aan de borst drinkt ze kleinere beetjes waarschijnlijk. Aangezien jouw dochtertje iets langer naar de opvang gaat zou ik voor de zekerheid 4x 150ml meegeven ofzo? Ik had in het begin ook liever te veel mee dan te weinig. Als ik het uit de vriezer heb ontdooid kon ik het niet langer bewaren en ik vond het wel zonde om weg te gooien. Dus dan gaf ik thuis gewoon ook nog fles met gekolfde melk en kolfde ik op dat moment zelf nog. De eerste dagen zullen sowieso even afwachten zijn. Thuis hadden wij geen ritme en nu op de opvang heeft ze dat wel. Ze drinkt en slaapt daar steeds op dezelfde tijden. Als je toch meer zekerheid wil, dan zou je thuis een hele dag alleen maar kunnen kolven en alles uit de fles geven. Dan weet je een beetje wat ze drinkt. Succes!!

3 maanden geleden

Flesjes van 100-150 cc is hij borstvoeding echt heel normaal en voldoende. De voeding zit gewoon bomvol goede vetten, calorieën en antistoffen. Stel ze komt na twee uur opnieuw is dat toch prima? Krijgt ze vier flesjes. Meer voeding geven wil niet zeggen dat ze het opdrinkt en is zonde om te overvoeden. Ik had altijd op de opvang één voeding in de diepvries liggen. Stel het valt om, je hebt autopech oid dan hebben ze altijd voldoende. Waarover ben je precies onzeker? De hoeveelheid? Het is gewoon echt niet te vergelijken met kunstvoeding. Rode appels met groene peren vergelijken. Altijd anders en als je van appels houdt zijn peren nooit goed. Om haar het flesje te laten drinken hoef je niet drie keer per dag een flesje te geven. Een keer per dag of om de dag is echt voldoende. Scheelt misschien qua kolven en is in "vraag en aanbod" vaak beter. Maar... Als dit voor jullie goed is lekker doen! (Ik bedoel het meer als extra zichteijze en is misschien wat meer vrijheid , ik vind kolven en fles geven vaak zelf zo'n gedoe.)

3 maanden geleden

Reactie op 92e

Hoi! Ik heb geen rekensommetje o.i.d. maar als ik je verhaal lees drinkt je ...
Dankje voor je reactie! Ik lees inderdaad dat moeders dan 3/4x een voeding meegeven. Ik heb met een lactatiekundige gekeken hoeveel ze drinkt omdat ze toen de fles nog niet pakte. Ze drinkt echt niet meer dan 130ml. Waarschijnlijk zal dit wel wat meer zijn over een tijdje. Ik vind het zo lastig uit te rekenen en wil haar ook niet te veel in 1x geven. Ik heb ook een beste vriezer vol maar ik kolf nu per dag vaak wat ze dan ongeveer drinkt. Hoe heb jij dat toen de tijd gedaan? Gewoon wat geprobeerd en gekeken of ze daar genoeg aan had?

3 maanden geleden

Eigenlijk is altijd de beste tip: wat je kolft geef je mee. Dat is voldoende. Omdat de fles vaak makkelijker/sneller gaat hebben ze soms nog wat zuigbehoefte. We zijn dan geneigd meer te geven, terwijl ze gewoon even geremd moeten worden. Ik eet ook graag de dropzak leeg en ben daarna misselijk 😂. Tja, hoe deed ik dat en ga ik het doen? Ik reken het uit en hou de max op 150. Dit laatste omdat ze anders echt overvoed worden en je flessen van 3x 180 gewoon niet gekolfd krijgt (en niet natuurlijk is). Dan loopt het hele natuurlijk proces door de war. Is het niet genoeg? Dan echt een half uur wachten, even laten zakken. En dan nog beetje (therapeutisch) bijgeven.

3 maanden geleden

Reactie op Le-tje

Flesjes van 100-150 cc is hij borstvoeding echt heel normaal en voldoende. ...
Dankje voor je reactie! Ik had een discussie met een vriendin. Zij vindt dat ik haar te weinig voeding geef in een fles. Ik raak daar wat onzeker van, alsof ik het niet goed doe. Ik doe nu 3x een fles omdat ze pas net met de fles begonnen is. Lactatiekundige was hier vorige week en gaf het advies om het minimaal 3x te doen zodat ze gaat wennen. Ze pakt hem namelijk nog niet altijd even goed. Ik heb nog vrij tot september dus dat kolven vind ik nu nog niet zo erg haha. Maar jij zegt dus 4x een flesje van 100/120ml meegeven is voldoende?

3 maanden geleden

Reactie op Rob_in

Dankje voor je reactie! Ik lees inderdaad dat moeders dan 3/4x een voeding ...
Ah ja, ieder kindje is natuurlijk net wat anders. Het was bij ons echt een gok, want eigenlijk is het een flesweigeraar. Thuis lukte het een paar keer, maar max. 90ml omdat het echt tweede keus was haha. Op de opvang dronk ze opeens meer. Ik had wat voorraad in de vriezer van de eerste weken na de bevalling, had toen enorme overproductie. En als ze op de opvang is kolf ik 2x op een dag, omdat ik daarmee precies kolf wat zij drinkt in hetzelfde tijdsbestek. Bij mijn zoontje was het weer anders. Die kon z'n rust moeilijk vinden op de opvang en gebruikte voeding echt om comfort te vinden daar. Daar kon ik met 3 of 4x thuis kolven nog niet aan komen.

3 maanden geleden

Reactie op Le-tje

Eigenlijk is altijd de beste tip: wat je kolft geef je mee. Dat is voldoend ...
Dat lees ik inderdaad vaker! Ik kolf zo’n 100/120ml totaal en dat is ook meer dan voldoende vind ik zelf. Met het tabel van LLL kom ik ook uit op flessen van 120ml wat ze zou moeten krijgen per 6/7 voedingen. En ik merk ook dat dat voldoende is voor haar. Alleen heb ik het gevoel dat ze dan misschien te kort komt bij oppas? Maar dat zal wel overbezorgdheid zijn haha

3 maanden geleden

Reactie op 92e

Ah ja, ieder kindje is natuurlijk net wat anders. Het was bij ons echt een ...
Hier ook een flesweigeraar haha. Vandaar dat ik het ook lastig vind die flessen geven en berekenen. Ik weet gewoon dat ze genoeg heeft aan 6/7x live drinken en dat rekenen maakt mij even in de war haha

3 maanden geleden

Reactie op Le-tje

Flesjes van 100-150 cc is hij borstvoeding echt heel normaal en voldoende. ...
Wat een goede tip, die voeding op de opvang in de vriezer extra hebben liggen! Ga ik ook even achteraan. 🙏

3 maanden geleden

Dat is niet overbezorgd hoor! Gewoon zorgen van een moeder. Als je met KV een bepaalde hoeveelheid moet geven en daarna hebben ze nog honger, geef je ook niet meer. Bij BV zijn we altijd geneigd te zeggen "het is niet genoeg", "ze heeft honger", "de voeding is niet goed" etc. Maar dat is natuurlijk niet waar. Mijn dochter neemt ook geen fles, mijn zoontjes allebei wel. De middelste op de opvang ineens niet meer. Hij moest wennen, daarna was het prima. Heb twee keer lang bv mogen geven gelukkig.

3 maanden geleden

Reactie op Rob_in

Hier ook een flesweigeraar haha. Vandaar dat ik het ook lastig vind die fle ...
Ach lastig he! Vergeet niet dat je het écht goed doet. Alleen al dat je hier zo mee bezig bent om je kindje goed bij opvang te laten straks. Laat je niet te onzeker maken door wat anderen zeggen. Jij kent jouw kindje het allerbest!

3 maanden geleden

Reactie op 92e

Ach lastig he! Vergeet niet dat je het écht goed doet. Alleen al dat je hie ...
Lief! Dankjewel🥰

3 maanden geleden

Mijn dochter is 3 maanden en gaat 3 dagen per week van 8 tot 17 uur naar het kdv. Ze drinkt bij mij voordat ik haar wegbreng (vaak om 6 uur en dan om half 8 nog weer een beetje). Vervolgens krijgt ze op het kdv 3 flessen van 100 ml. Ik geef er standaard 4 mee en er ligt daar een zakje bv in de vriezer. Mijn dochter dronk trouwens de eerste paar dagen kdv amper uit de fles (max 50 ml per keer), terwijl ze thuis wel haar (oefen)flessen leeg dronk. Dit haalde ze dan in de avond bij mij in door mega te clusteren . Dit heeft ongeveer 1.5 a 2 weken geduurd. Daarna dronk ze prima op het kdv. Schrik dus niet als het in het begin wat stroef loopt.

3 maanden geleden

Reactie op Alissa2104

Mijn dochter is 3 maanden en gaat 3 dagen per week van 8 tot 17 uur naar he ...
Worden de voedingen op kdv op verzoek gegeven? Of echt vaste tijdstippen

3 maanden geleden

Ik geef mee wat ik denk dat ie drinkt. Nu 2x 180ml (ben over naar 5 voedingen op een dag, dus grotere hoeveelheden) en dan geef ik nog 100ml ofzo extra mee. Zolang t gekoelt staat hoeft t niet weggegooit te worden en gaat het thuis gwn weer in de koelkast. Vandaag dronk hij sochtens slecht bij mij en kreeg net al een appje dat het extra flesje was aangebroken. Mijn ervaring is dat ze ergens anders meer drinken dan thuis, dus zou gwn wat extra meegeven als je zelf genoeg productie hiervoor hebt.

3 maanden geleden

Ik gaf mijn zoontje altijd 110-120ml mee. Dit is tot hij een jaar was niet meer geworden. Echt een hele normale hoeveelheid voor bv. Mijn dochtertje krijgt vanaf volgende week ook weer de fles als ik aan het werk ga. Ik geef dan ong 100ml. Ze is nu net 3 maanden. Ik kolf maar 100ml en thuis komt ze 2-3 uur na een fles. Ophogen kan altijd nog. Te veel geven brengt je in de problemen. Ze raken daar aan gewend. Het kan zijn dat ze dan niet meer tevreden zijn aan de borst omdat ze dat niet meer genoeg vinden. Ook krijg je grotere hoeveelheden ook niet bij elkaar gekolfd. Geeft je vriendin ook borstvoeding of kunstvoeding? Want dat kan je echt niet vergelijken. Dan vaak groter hoeveelheden en minder vaak een fles. Maar dat is niet echt natuurlijk🫣 Ik drink ook liever meerder keren per dag een beetje ipv een halve liter in 1x en pas uren later weer wat.

3 maanden geleden

Zet bij opa en oma en het kdv een paar voedingen in de vriezer, dan hebben ze altijd nog reserve mocht het nodig zijn. Je kunt misschien een paar (halve) dagen proef draaien, dochter naar opa en oma brengen, voorgevulde flesjes van 110cc meegeven, evt wat extra als dat lukt . Kijken hoe het gaat met het drinken en de hoeveelheden. Voor iedereen even wennen, voor je dochter, voor opa en oma, en niet te vergeten voor jou. Dan zit je straks misschien wat relaxter als je uiteindelijk naar werk gaat. 😊

3 maanden geleden

Het kdv waar mijn zoontje naartoe gaat voedt op verzoek (op mijn verzoek 😉). Bij mijn oudere zoontje kwam er op het kdv wel redelijk gauw een ritme in de flessen. Mijn zoontje drinkt nu ongeveer 100ml per flesje, om de 3u. Zo ga ik het ook meegeven. En idd een extra voeding in de vriezer/bij de oppas voor het geval dat hij meer honger heeft.

3 maanden geleden

Reactie op Dees60

Ik geef mee wat ik denk dat ie drinkt. Nu 2x 180ml (ben over naar 5 voeding ...
Duidelijk! Dankjewel☺️

3 maanden geleden

Reactie op Mama.saspro

Ik gaf mijn zoontje altijd 110-120ml mee. Dit is tot hij een jaar was niet ...
Ik ga indd ook 100ml meegeven. Dat is wat ik nu veel lees en dat is denk ik ook prima te doen. Ik gok dat ze dan wel na 2,5 uur komt dus dan 3x een voeding meegeven en een flesje extra. Vriendin geeft ook bv, dus vandaar ook de flinke discussie dat zij vind dat ik het niet goed doe.