38 Reacties

3 maanden geleden

Reactie op SiStitch

Zet bij opa en oma en het kdv een paar voedingen in de vriezer, dan hebben ...
Ik heb net inderdaad een dag gepland voor het oefenen en een schema afgesproken met mijn ouders. Als dat werkt dan ga ik dat ook doen op de opvang☺️

3 maanden geleden

Reactie op Rob_in

Ik ga indd ook 100ml meegeven. Dat is wat ik nu veel lees en dat is denk ik ...
O ja, ik snap dat dat dan lastig is. Maar echt, je doet het goed hoor!

3 maanden geleden

Reactie op Rob_in

Worden de voedingen op kdv op verzoek gegeven? Of echt vaste tijdstippen
Op verzoek!

3 maanden geleden

Mijn kleine is nu 15 weken en ik geef ook volledig borstvoeding. Hij krijgt in totaal 5 voedingen als hij bij mij drinkt. Rond 06:30, 11:00, 14:30, 17:00, 20:30. Vaak drinkt hij aan de ene borst +/- 8 min en dan aan de andere borst nog zo’n 3 min. Sinds 3 weken ben ik weer aan het werk en op die dagen krijgt hij dus ook 3 voedingen gekolfde melk via de fles. Om 06:30 voed ik hem nog zelf aan de borst en geef 3 voedingen van 180 ml mee naar de opvang / opa en oma. (Beide hebben wel 2 ‘reserve’ voedingen bij hun in de vriezer liggen mocht hij toch een keer meer willen drinken, er 1 vallen etc.) Zn laatste voeding van 20:30 drinkt hij weer bij mij aan de borst. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niks uitgerekend heb of iets, wij zijn om fles weigering te voorkomen al vanaf week 4 begonnen met elke dag 1 fles te geven. Begonnen met 150 ml maar merkte al snel dat hij dit niet genoeg vond dus zijn toen overgegaan op 180 ml en dat gaat prima. 😊 Zelf kolf ik ook op het werk op de momenten dat ik hem zou voeden, de eerste keer kolven was dit volgens mij maar 60 ml maar dit liep steeds op, kolf nu per keer rond de 300 ml (beide borsten). Deze verdeel ik dan in bewaarzakjes per portie van 180 ml.

3 maanden geleden

In principe hetzelfde aantal keren die je thuis zou voeden zou ik ook daar aanhouden. Met de formule 150xkg in gewicht/ aantal voedingen per 24 uur kom ik redelijk uit met bv. Voor de zekerheid heb ik nog een voeding bij de oppas/ kinderdagverblijf in de vriezer liggen.

3 maanden geleden

Bedankt voor de reacties allemaal! Zo ben ik heel wat wijzer geworden haha

3 maanden geleden

Update: ik heb de afgelopen dagen gekeken hoeveel ze uit een fles drinkt en hoe vaak ze dan komt. Ze drinkt niet meer dan 120ml. Dit is ook prima voor haar gewicht trouwens gezien ze nu zwaarder is. Maar ze komt na 2 uur met een max van 2,5…. Ik moet dan dus zeker 5 voedingen meegeven. Dat is toch niet te doen?!

3 maanden geleden

Reactie op Rob_in

Update: ik heb de afgelopen dagen gekeken hoeveel ze uit een fles drinkt en ...
Hoe vaak kolf je en hoeveel kom je dan "te kort"?

3 maanden geleden

Reactie op Le-tje

Hoe vaak kolf je en hoeveel kom je dan "te kort"?
Ik kolf nu zo’n 3/4x per dag omdat ik ook tussendoor live voedt. Als ik kolf dan heb ik totaal tussen de 80 en 120ml. Ligt aan het moment. Maar de dag dat ik de hele dag flesjes gaf had ik al gekolft de 2 dagen daarvoor. Mijn werkdagen worden tot november woensdag en vrijdag. Dus ik zou de maandag en dinsdag kunnen kolven voor woensdag. En de woensdag en donderdag voor vrijdag. Maar vanaf november ga ik de dinsdag erbij werken. Ik kan dan denk ik niet voor de woensdag alle voedingen bij elkaar kolven op dinsdag…

3 maanden geleden

Reactie op Rob_in

Ik kolf nu zo’n 3/4x per dag omdat ik ook tussendoor live voedt. Als ik kol ...
Maar je kolft dan toch juist de vrijdag voor de woensdag en de woensdag voor de vrijdag. Je moet alleen een eerste startvoorraad hebben voor de eerste dag. Ik werk maandag, woensdag en donderdag. De voedingen die mijn dochter maandag krijgt heb ik donderdag gekolfd. De voeding van woensdag heb ik maandag gekolfd en de voeding van donderdag kolf ik op woensdag.

3 maanden geleden

Klinkt wel pittig dat je zo vaak moet kolven om genoeg voeding bij elkaar te krijgen! Logisch gedacht is mijn redenering altijd dat je baby nodig heeft wat jij kunt kolven, er vanuitgaande dat je een goede kolf hebt, regelmatig kolft op de dag dat je flesjes geeft en de fles therapeutisch gegeven wordt. Ik heb niet direct het antwoord voor je of een oplossing maar zo vaak moeten kolven, kan volgens mij niet de bedoeling zijn. Mijn zoon van 18 weken doet trouwens hetzelfde. Hij komt overdag ook vaak om de 2 uur, of om de 2,5 of zelfs 1,5 uur. Vandaag voor het eerst naar de opvang geweest en daar dronk hij twee flessen van 100 ml (om 11.00 en 15.00 uur), terwijl ik had verwacht dat hij misschien wel 4 voedingen zou willen. Vond ik wel verrassend! Dus misschien dat het bij jou ook ‘meevalt’ als je weer aan het werk gaat (neem even aan dat je nu nog niet aan het werk bent).

3 maanden geleden

Dat klopt. Dat ga ik ook doen. Maar de dinsdag komt er later bij dus werk ik 2 dagen achter elkaar. Maar dat terzijde. Ik bedoel meer dat ik 5/6 voedingen mee moet geven aan kdv terwijl ik hier lees dat de meeste het redden met 3/4 voedingen. Wanneer komt dan het moment dat ze langer tussen een voeding laat

3 maanden geleden

Reactie op LHeleen7122

Klinkt wel pittig dat je zo vaak moet kolven om genoeg voeding bij elkaar t ...
Ja precies! Ze zal om half 8 op de opvang zijn tot ongeveer 6 uur dus dat is best een lange tijd. Ik moet dus echt wel wat voedingen meegeven maar ze gaat nog wel twee dagen wennen dus dan kan ik even horen en peilen hoe de dag is gegaan en wat ze nodig heeft

3 maanden geleden

Reactie op Rob_in

Ja precies! Ze zal om half 8 op de opvang zijn tot ongeveer 6 uur dus dat i ...
Ik zou het dan straks gewoon even aankijken. Je kunt ervoor zorgen dat je voldoende voeding meegeeft, zodat wellicht 1 voeding in de diepvries kan als reserve en dat je de rest weer meeneemt naar huis als het overblijft. Waarschijnlijk ontdek je dan snel genoeg wat het ritme gaat zijn en hoeveel ze dan drinkt op een dag.

3 maanden geleden

Ik zou meegeven wat je kolft. Eventueel als nood een extra fles meegeven, maar te vragen dat echt als nood te doen. Aankijken of ze in vreemde omgeving zoveel blijft vragen. In november is het al heel anders, dan zijn er al vaste hapjes en minder flessen. Misschien even controleren of de kolven goed zijn? Filmpjes kijken van je kindje en echt rustig kolven zorgt voor een betere opbrengst. Laat het op je afkomen. Kijk hoe je kindje het doet en pas op met overvoeden. Kdv is ook veel prikkels. Soms willen ze in het begin meer drinken of juist helemaal niet. Sommigen huilen meer , soms slapen ze meer. Het heeft soms ook even tijd nodig.

3 maanden geleden

Misschien ter geruststelling: Mijn zoontje drinkt live ook om de 2-2,5u, maar op het kdv tussen 8-18 drink hij met moeite 3 flesjes van 100cc. Het is een vrij grote jongen, maar snel afgeleid, gaat steeds lachen en kletsen tegen de leidsters als hij een flesje krijgt. We geven dan ook zelfs een grotere speen los erbij omdat ze anders zo een uur met hem bezig zijn per voeding 😅 Hij sliep voor we met het kdv startten overdag bar weinig,alleen wat meer in draagdoek en wandelwagen. Blijkt daar ook veel beter te gaan. Alles gaat daar toch weer anders. Op de dag dat je flesjes hebt gegeven om te oefenen, heb je die toen zelf gegeven? Het zou namelijk kunnen dat ze toen vaker kwam juist omdat jij ze zelf gaf. Wellicht wat gewenning, of gewoon gezellig en uit geborgenheid. Als je op werk gaat kolven heb je recht op maximaal 1/4 werktijd om dit te doen. In het begin ben je misschien wel 30 min bezig met kolven, later gaat dit waarschijnlijk wat sneller. Ik vermoed dat je met 4x kolven wel al voldoende hebt voor de volgende dag. Zelf kolf ik al een keer vlak voor werktijd, dat is dan toch een keertje 'extra' , sommigen kolven met een handsfree bijvoorbeeld al in de auto. Ik las laatst een stukje over iemand die op de fiets kolfde. (Nou vraag ik me af hoe die dat met dit weer wat subtiel doet 😅) Misschien kun je voor nu in de ochtend een paar keer nakolven, dan vries je dat in en mocht je bij start denken te weinig te hebben, heb je in ieder geval voor de eerste dagen wat achter de hand.

2 maanden geleden

Reactie op SiStitch

Misschien ter geruststelling: Mijn zoontje drinkt live ook om de 2-2,5u, ma ...
Sorry ik reageer een beetje laat!🙈 Ik ben alleenstaand dus ik geef de flesjes inderdaad zelf. Soms een vriendin of oma maar dat gaat ook goed. Ze zit nu in sprong 4 dus ze zit af en toe een beetje te klieren en te mopperen met het flesje drinken. Ik merk met het kolven dat ik nu al 20ml meer kolf dan normaal dus ik denk dat het inderdaad goed gaat komen! Ik hoop dat ze op mijn werk wel een fijne ruimte hebben gemaakt voor het kolven. Ik ben niet zo moeilijk maar ik werk op een soort dagbesteding en er is geen enkele ruimte die leeg staat… Hoop dus niet dat dat de opbrengst gaat beinvloeden.

2 maanden geleden

Ik ben nu 3 weken aan het werk en geef ook bv. Wat bij mij hielp was de laatste weken van mijn verlof een siliconen handkolf te gebruiken. Volgens mij noemen ze dat een Haakaa. Ik voedde haar dan aan de ene kant en de handkolf aan de andere kant. Einde van de dag had ik 1 á 2 voedingen gespaard, die in de vriezer. Zorg dat je de eerste dagen voldoende mee geeft, waar over is kun je invriezen of voor de volgende dag gebruiken? Na een paar keer weet je ongeveer wel wat ze drinkt. En ik kreeg als tip, vries wat voeding in bij de opvang. Dan is er altijd iets achter de hand.