26 Reacties

2 jaar geleden

In de zwangerschap zelf heel belangrijk. Zal ze alleen wel op een nuchtere maag slikken, bij voorkeur in de nacht, of voor het slapen gaan (dit advies kreeg ik van mijn vk)

2 jaar geleden

Reactie op Gewoonhier

In de zwangerschap zelf heel belangrijk. Zal ze alleen wel op een nuchtere ...
Ook afhankelijk welke ijzertabletten je hebt, maar op natuurlijke basis kun je dit wel doen

2 jaar geleden

Als er geen bloedarmoede of een snelle daling in je hemoglobine (rode bloedcellen) is geconstateerd tijdens je zwangerschap, is er in principe geen indicatie om extra ijzer te slikken einde van je zwangerschap of na je bevalling. Het lichaam pakt dit zelf op. Ijzersupplementen kunnen zorgen voor obstipatie en dat kan je nou echt niet gebruiken na je bevalling 😅. Zou het dan een beetje bij natuurlijk ijzer uit voeding etc houden.

2 jaar geleden

Ik zou het niet uit voorzorg al doen. Een te hoog ijzergehalte is namelijk ook niet goed. Denk dat wanneer je een gevarieerd dieet hebt je dit uit je voeding haalt (o.a. tarweproducten, spinazie, rundvlees). Zou het even overleggen met je VK en alleen extra ijzer nemen als het nodig is.

2 jaar geleden

Ik heb echt ijzertabletten vanuit de huisarts in combinatie met supplementen. Dit omdat mijn ijzer nu te laag is en in mn vorige zwangerschap ook. Na mn eerste bevalling was hij nog veel lager waardoor ik een infuus kreeg. Die kans zit er nu ook weer dik in. Maar als je ijzer gewoon goed is zou ik het even overleggen met de vk. Naar mijn idee kunnen supplementen zoals gentle iron (aanraden vd verloskundige) wel want je lichaam neemt alleen op wat het nodig heeft is mij verteld door de vk. Wel kun je complicaties krijgen zoals obstipatie en dat is ook niet ideaal na de bevalling 🙈

2 jaar geleden

Ik heb het bij mn 1e en 2e zwangerschap niet gedaan. Maar bij beide bevalling gevalletje fluxus, nu ook ijzertekort voor de bevalling, dus mij is sterk geadviseerd om nu al ijzer supplementen te nemen. Ik was bang voor de obstipatie, maar chiapudding doet wonderen. Ik word er wel misselijk van, gelukkig is het maar om de dag. Ik eet nu ook dadels en weet ook dan lavendel ondersteunend kan zijn bij het samentrekken van de baarmoeder. We hopen dat het dit keer meevalt.

2 jaar geleden

Ja, mijn HB was behoorlijk gedaald en had er klachten van. Gemeten met vingerprik door VK. Slik nu goed opneembare ijzersupplementen ‘gentle iron’. Bovenop mijn zwangerschapssupplementen.

2 jaar geleden

Ik drink vooral frambozenbladthee en eet veel dadels om wat ijzer aan te vullen...maar omdat ik van mezelf al bekend ben met tekorten heb ik wel bestoten om van vita kruid (redelijk natuurlijk) de ijzer tabletten bij te slikken

2 jaar geleden

Met een te laag ijzer 6.1 volgens de vk , nu naar 7.5 gegaan vanwege framblozenbladthee, dadels en ijzer supplementen. Dus ik blijf zo doorgaan tot ik bevallen ben.

2 jaar geleden

Reactie op Blondegirl

Met een te laag ijzer 6.1 volgens de vk , nu naar 7.5 gegaan vanwege frambl ...
Alleen ijzer supplementen of ook echt ferro tabletten? Hoelang ben je hier nu mee bezig? Ik ben van 6.3 naar 6.8 gegaan in 3 weken tijd met ferro, floradix, frambozenbladthee en dadels. Hopelijk zit ik rond 7.5 als ik ga bevallen 🤞🏼

2 jaar geleden

Reactie op frummel1985

Ja, mijn HB was behoorlijk gedaald en had er klachten van. Gemeten met ving ...
Ik ben in 6 weken van 6,5 naar 7,5 gegaan. Heb ook minder klachten. Vk zei nog wel dat het ook deels kan liggen aan een andere bloedsamenstelling aangezien die verandert gedurende je zwangerschap.

2 jaar geleden

Ik heb ook last van ijzer tekort, mij is de nano ijzer aangereden om te kopen. Heeft iemand hier ervaring mee ?

2 jaar geleden

Reactie op Simaa1

Ik heb ook last van ijzer tekort, mij is de nano ijzer aangereden om te kop ...
Ja ik! Dit is de allerbest opneembare vorm van ijzer. Fijne is dat het ook alleen uit ijzer en water bestaat, dus geen toevoegingen. Goed op letten dat je het een minuut in je mond houdt voor je het doorslikt. Het wangslijmvlies neemt namelijk 95% op 😊

2 jaar geleden

Reactie op Tessebess

Ja ik! Dit is de allerbest opneembare vorm van ijzer. Fijne is dat het ook ...
Oei en je tanden, worden die er niet geel/bruin van dan?

2 jaar geleden

Worden jullie ook zo misselijk en overgeven na de ferro tabletten?

2 jaar geleden

Reactie op N K

Ja ik ook :(

2 jaar geleden

Reactie op N K

Oh ik niet gelukkig. Neem je ze op een nuchtere maag? Ik weet dat dat het beste is maar als het niet anders gaat zou ik ze wel met iets te eten innemen. Probeer ze iig niet tegelijk met zuivel in te nemen maar bijv met wat verse jus oid. Vitamine c zorgt ervoor dat het beter wordt opgenomen

2 jaar geleden

Reactie op N K

Oei en je tanden, worden die er niet geel/bruin van dan?
Nee hoor! Ik heb zelf een training gehad vanuit de Health Factory en heb hier nog nooit van gehoord...

2 jaar geleden

Reactie op Tessebess

Nee hoor! Ik heb zelf een training gehad vanuit de Health Factory en heb hi ...
Staat zelfs iets over in de bijsluiter die ik kreeg 😅

2 jaar geleden

Reactie op N K

Weet niet of je er nog iets aan hebt, maar ja. Ik werd er echt enorm misselijk van, en inderdaad overgeven. Ik neem ze daarom echt midden in de nacht in nu en dat gaat veel beter. Moet ‘s nachts toch regelmatig plassen, dus plassen, pilletje doorslikken en verder slapen. Dat is meestal rond een uur of 3. Dus netjes op een nuchtere maag. Soms ben ik dan ‘s ochtends nog wel misselijk, maar na wat eten gaat dat al weer weg gelukkig. Voor mij werkt het wel goed zo. En gelukkig maar, want mijn ijzer was bij prikken 5.5