6 Reacties
2 maanden geleden
Clusteren is veel vaker drinken/aanleggen, zodat je productie verhoogd wordt.
Hoe je het omschrijft klinkt dit meer als vragen om nabijheid.
Je hoeft overigens niet je borst als speen laten gebruiken, als je dit niet fijn vindt of wilt. Je kunt niet vroeg genoeg beginnen met grenzen aangeven. 😉
2 maanden geleden
Reactie op bubble2024
Clusteren is veel vaker drinken/aanleggen, zodat je productie verhoogd word ...
Hmm ik denk dat mijn productie goed zit, dus dan is het toch geen clusteren?
En als het nabijheid is, ik twijfel dus hoe ik dat dan moet regelen. Ik wil bijvoorbeeld dat hij leert in zijn eigen bed in slaap te vallen zodat hij geen negatieve slaapassociaties krijgt. Maar in de avond huilt hij dan continu terwijl hij soms overdag wel zelf alleen in bed in slaap kan vallen. Dan vraag ik me af waarom hij precies avonden begint met hard huilen. Ik dacht zelfs misschien ligt het aan dat het donker is, maar soms gebeurd dit ook wanneer het laat is terwijl er licht buiten is.
Hoe kan ik hem nabijheid geven zonder hem op te pakken?
2 maanden geleden
Misschien een hydrofiel een middag onder je shirt bij je dragen, dan gaat jouw geur aan de doek. Handje vasthouden terwijl hij in zijn bedje ligt. Misschien naast elkaar op bed liggen?
Wat ik altijd doe als ik merk dat mijn kleintje erg op zoek is naar nabijheid is huid op huid voeden in de avond. Meestal de laatste voeding.
2 maanden geleden
Reactie op girift1379
Hmm ik denk dat mijn productie goed zit, dus dan is het toch geen clusteren ...
Ik denk niet dat het erg is als je hem nog oppakt... onze dochter kan ook echt nog niet elke dag zelfstandig in slaap vallen. Dit is echt heel normaal! Ze zijn immers echt nog zo jong. Wat je omschrijft klinkt als nabijheid (ik geef zelf ook fulltime bv). Clusteren is veel aanleggen en drinken achter elkaar voor een aantal uur. Als je kindje nabijheid aangeeft, waarom zou je willen dat hij zonder nabijheid zou moeten slapen? :). Hard huilen in de avonden gebeurt bij heel veel baby's. De prikkels van de dag komen er dan uit. Je kindje kan zich echt nog niet zelf reguleren. Ik zou zeggen: lekker knuffelen en nabijheid bieden. Doen wij hier ook en werkt top! Scheelt veel huilen en frustratie. Het zelfstandig in slaap vallen komt echt wel met de tijd 😊
2 maanden geleden
Reactie op S&J
Ik denk niet dat het erg is als je hem nog oppakt... onze dochter kan ook e ...
Het feit dat hij aan je borst sabbelt, geeft aan dat hij JOU nabijheid nodig heeft. Op deze leeftijd koppelen ze ons nog aan borst. Borst ben jij, borst=mamma. Samen knuffelen met speen kan ook helpen misschien!
2 maanden geleden
Reactie op girift1379
Hmm ik denk dat mijn productie goed zit, dus dan is het toch geen clusteren ...
Er gewoon zijn.
Hier is even naast haar gaan liggen op het bed voldoende (ze ligt in haar co-sleeper).
Ik zeg dan zachtjes: mama is hier, en ik sus.
Als ze rustig is, dan ga ik bijvoorbeeld even op dit forum scrollen. Als ze (bijna) slaapt dan verlaat ik de kamer.
Als oppakken niet hoeft, dan zou ik dat ook niet doen!
Experimenteren met licht aan of uit, muziekje aan of uit, knuffeltje weer geven of toch een speentje aanbieden, werkt hier averechts.
Hopelijk heb je wat aan mijn ervaring… elk kind werkt weer anders 😉