Ik vraag me af wat er precies wordt bedoeld met 'zelfstandig slapen'. Wij doen het volgende voor dutjes overdag:
Als het tijd is voor een dutje (en hij heeft slaapsignalen laten zien) neem ik ons zoontje mee naar z'n kamertje. We doen samen de gordijnen dicht en het nachtlampje aan. Hij krijgt z'n slaapzak aan en ik ga even met hem op de stoel zitten. Niet wiegen of iets dergelijks. Hij huilt dan vaak een beetje, dus dan geef ik hem zijn speen. Als hij slaperig is, maar nog niet écht slaapt, leg ik hem in zijn ledikant. Ik doe zijn nachtlampje uit en ga zijn kamer uit.
Voor de avond/nacht doen we dit: voordat hij de nacht in gaat, krijgt hij zijn een na laatste fles. Vaak valt hij al tijdens de fles half in slaap. Na de fles huilt hij een beetje en geef ik zn speen. Hij ontspant dan bijna direct. Daarna leg ik hem dus ook slaperig, bijna slapend, in zijn ledikant.
Ik leg hem overdag dus niet helemaal wakker in bed, want hij is al slaperig met ogen die een beetje dichtvallen. In de avond slaapt hij al bijna terwijl we nog op de stoel zitten.
Mag ik dit zelfstandig slapen noemen of moet je je baby echt bijna klaarwakker in bed leggen wil je het uiteindelijk zelfstandig slapen kunnen noemen?🤷♀️ Ik wil het hem graag goed leren, maar weet dus niet zeker of dit wel de juiste manier is.