14 Reacties

2 jaar geleden

Ik zou sowieso minderen in het werk als dat kan, probeer nu je weer zwanger bent toch ook de rust op te zoeken en de enige oplossing is daarvoor het werk wat je kunt minderen/stoppen, tenminste dat is wat er tegen mij gezegd werd door de bedrijfsarts en verloskundige. Je thuis situatie kun je niet veranderen en je werk even wel en wordt door uwv betaald. Je bent maar een paar keer zwanger in je leven… en als je klachten hebt moet je daar zeker even naar kijken.

2 jaar geleden

Reactie op Anlang

Ik zou sowieso minderen in het werk als dat kan, probeer nu je weer zwanger ...
Ook hoort je werk je genoeg pauzes te geven nu je zwanger bent!

2 jaar geleden

Reactie op Anlang

Ook hoort je werk je genoeg pauzes te geven nu je zwanger bent!
Tsja dat kan ik niet echt veranderen… ik vraag me ook wel af waarom anderen dit dan geadviseerd krijgen en mijn verloskundige dit niet zegt..

2 jaar geleden

Reactie op Monique.86

Tsja dat kan ik niet echt veranderen… ik vraag me ook wel af waarom andere ...
Heb je het er wel met haar over gehad? Hoe je het moet doen met je werk? Dat het misschien voor jou even teveel is zo? Geef het vooral aan bij haar en hoe je dit moet aanpakken. Je hebt er niks aan als je straks tote los je bevalling in gaat..

2 jaar geleden

Ik had dit bij de eerste ook. Ze vroeg me ineens (28 of 30 wkn gok ik) huh? Werk je nog steeds fulltime?? Ik zei toen uhm ja want ik wist niet beter.. toen kreeg ik het advies direct te stoppen maar ze wist dat ik veel stress zou krijgen als ik volledig zou stoppen dus gingen we eerst 50% proberen om te kijken of deze rust positief zou werken op de kleine.. dit was uiteindelijk goed te doen en ze groeide wat beter.. ze dachten alsnog dat ze klein zou zijn maar ze werd met 39+2 geboren 3240gr, perfect dus😉 Ik zou gewoon even vragen of ze denken dat dit een positief effect zou gaan hebben op de groei of wat zij anders aanraden.. iedere situatie en zwangere is natuurlijk ook anders

2 jaar geleden

Druk en daardoor geen tijd om te eten en drinken vind ik trouwens echt een no-go. Normaal al niet okay maar voor zwangere medewerksters echt onacceptabel. Hier zou ik een gesprek over aangaan, mocht je niet deels of volledig de ziektewet in gaan🙂

2 jaar geleden

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsomstandigheden/vraag-en-antwoord/rechten-op-aangepast-werk-aangepaste-werktijden-en-verlof-tijdens-en-na-mijn-zwangerschap#:~:text=Recht%20op%20aangepast%20werk%20tijdens,uw%20werkzaamheden%20zoveel%20mogelijk%20beperken. Buiten dat je al recht hebt op pauzes etc op je werk en ik zie dat je redelijk lichamelijk werk hebt (zie kopje ook over tillen etc), heb je recht op meer pauzes. En daar kan je naar vragen om je werktijden op aan te passen. Hoe voel je jezelf verder onder de zwangerschap? Heb je ook klachten? Mijn schoonzusje had idd ook P6 kind en werd ook doorgestuurd voor echo’s in ziekenhuis (groei echo’s), misschien navragen of er wat mee moet met deze waardes en of er aanpassingen moeten zijn qua werk etc…

2 jaar geleden

Niet dezelfde ervaring, maar vroeg me een aantal dingen af: Weten ze al of er een reden is dat je dochtertje nu een stuk kleiner is? Wat heb je bij de verloskundige verteld over je werk? Merk je zelf dat je het (te) zwaar vindt en zo ja, heb je dat besproken? Wellicht is er sprake van miscommunicatie of verwacht je verloskundige dat je zelf al wel weet wat voor jou en je kindje het beste is wat betreft de zwangerschap aangezien het je 3e kindje wordt? Zou vooral voor jezelf nagaan wat je wil. Vind je het nodig om minder te werken omdat het te zwaar wordt? Merk je bijvoorbeeld dat je thuis niks meer kan omdat je nog zoveel werkt? Bespreek het vooral! Heb je dit al gedaan, vraag dan waarom ze niet geadviseerd hebben dat je minder gaat werken. Zij zijn de enigen die daar een antwoord op hebben.

2 jaar geleden

Niet dezelfde ervaring, maar vroeg me een aantal dingen af: Weten ze al of ...
Ik heb zelf niet zoveel last behalve vermoeidheid. Ben ook niet zo goed in rust nemen:). Ik heb wel gevraagd aan mijn verloskundige of ik het moest proberen rustiger aan te doen maar ze zei dat daar geen bewijs voor is. Ik denk dat ik haar nog even ga bellen na al deze verhalen van collega’s.

2 jaar geleden

Tijdens de zwangerschap van mijn eerste zat de baby op de p5. Nooit het advies gehad te stoppen met werken of minder te werken. Vooral goed naar m’n eigen lijf luisteren was het advies. Het is niet waarschijnlijk dat de baby sneller gaat groeien als je minder gaat werken maar als jij denkt dat je het nodig hebt dan kan je dat misschien bespreken met je werkgever?

2 jaar geleden

Zelf ben ik nu 29 weken en vanaf volgende week ga ik voor 50% werken (2,5 dag). Na een uitgebreide groeiecho kwam eruit dat ons kindje best klein is. Beentjes zelfs p0.2. Ik loop volledig onder controle in t ziekenhuis en heb gevraagd of het verstandig is om minder te gaan werken. Een advies geven ze niet snel, maar ze zeiden dat het sws niet onverstandig is. Ik heb geen zwaar beroep, maar wel hectisch en lange dagen. Ik herken t geen tijd hebben voor eten en drinken. Ik vind het super lastig, want ergens vind ik t ook onzin om minder te gaan werken. Aan de andere kant wil je niet achteraf denken: had ik maar... Je hebt toch een verantwoordelijkheid voor je groeiende kindje. Enja het is maar voor kort. Dus lang verhaal kort, ik zou gaan minderen. Je werk krijgt gwn je ziekte uren vergoed. Let er wel op dat je dan verplicht 6 weken van te voren met verlof moet. Zelf hoop ik resultaat te zien van het meer rust nemen over 3 weken tijdens een nieuwe groeiecho.

2 jaar geleden

Reactie op Anne..91

Tijdens de zwangerschap van mijn eerste zat de baby op de p5. Nooit het adv ...
Hier zei de vk dus dat het wel effect zou hebben op de groei van de baby, omdat ik meer tot rust zou komen en er dus meer energie voor de groei van de baby zou zijn.. Hier groeide ze daarna ook beter maargoed of dat daar van kwam dat weten we natuurlijk nooit zeker🙈

2 jaar geleden

Onze eerste was te klein. We hebben het toen niet gesproken over minder werken. Heb je extra groeiechos? Dan houden ze het goed in de gaten. Maar als het voor jou goed voelt dan zegt dat misschien wel genoeg. Je kan het altijd bespreekbaar maken.

2 jaar geleden

Om hier nog op terug te komen, nu 2 weken met verlof en de groei is weer goed! Een causaal verband toon je hiermee natuurlijk niet aan maar ik ben blij met mijn keuze!