3 Reacties

3 maanden geleden

Ik denk onzekerheid je dochter van 2 was jullie eerste dochter? En je april baby nummer 2? Zoja kan dit wel een rede zijn dat ze dit vraagt de aandacht word verdeeld en merk dat jullie misschien wel moe zijn en denken dat dat jullie boos zijn of juist niet maar ik denk dat het haar onzekerheid is.

3 maanden geleden

Ons zoontje (net 3) heeft ook een fase gehad van een maand of 6 waarbij hij de hele dag door vroeg; mama ben je blij? Hij vroeg dat op elke emotie die ik toonde, ik was toen zwanger en snel op mijn tenen getrapt. Ik denk dat hij niet begreep waar mijn emoties vandaan kwamen hij het op die manier probeerde te plaatsen? Het is nu al even over maar hij herkent emoties heel goed en kan zelf ook goed aangeven hoe hij zich voelt en waarom hij bepaalde dingen doet. Hij heeft ook erg goede zelfkennis voor zijn leeftijd Bijv hij begint met speelgoed te gooien en ik vraag. Tobias wat is er aan de hand waarom gooi jij met je speelgoed? Dan zegt hij bijv. Ik ben verdrietig ik wil aandacht van jou. Dan kan ik aangeven dat ik het fijn vind dat hij het zegt en dan vraag ik of hij een knuffel wil of samen wil spelen oid maar geef wel aan dat het niet ok is om met spullen te gooien enz. Lang verhaal kort. Ik denk dus dat ze sprongen aan het maken is in het herkennen van emoties en daar heeft ze natuurlijk wat hulp bij nodig. Bij de bieb heb ik toen wat boekjes gezocht die daar op aansloten. Bijv hoe voel je je kikker en Anna’s grote emotie boek.

3 maanden geleden

Ik herken het wel ja, mijn dochter is 3 sinds 23-4 en vraagt de laatste tijd regelmatig ben je boos? Ik denk de veranderende dynamiek met nog een babyzusje en meer irritaties door de hormonen, vermoeidheid etc dat ze dat feilloos aanvoelt. Kan me voorstellen dat rond de leeftijd van 3 ze zich veel meer bewust worden van emoties. Maar wel zielig soms ja, ze wil heel graag lief en leuk gevonden worden nu ze de aandacht moet delen. Zal wel een fase zijn bij ons maar ook bij jullie.