9 Reacties
3 maanden geleden
Lekker doen wat voor jullie werkt! Ik heb 3 maanden fulltime gekolfd en nu kunstvoeding en we hebben geen vast schema. Ik kijk gewoon wanneer mijn dochter komt, maar probeer wel 3,5-4u tussen de flessen te laten. Dan komt ze meestal op 6x 150+5schepjes. Soms 7x met onrustige nacht. Maar geen vaste tijden voor flessen en dutjes.
3 maanden geleden
Ik kolf 5x per dag, om de 4 uur. Dan kolf ik ongeveer 150ml, behalve sochtends na een hele nacht. Dan komt er 250ml uit.
Mijn dochter van 4 maanden drinkt dat dan ook 5x per dag en meestal 170ml. Dat komt dus precies uit met wat ik kolf op een dat.
We voeden nog op verzoek, maar vaak is het een ritme dat in de buurt komt van 8u - 11u - 14u - 17u - 21u. Soms zit er iets langer tussen, want de laatste fles krijgt ze vaak rond 21u en slaapt daarna de hele nacht.
3 maanden geleden
Ik heb een andere moeder hier ook mee geholpen, kolf al vanaf het begin.
Doordat BV zich aanpast aan je kindje en je BV minder vult zal je wat vaker een flesje aanbieden. Van BV kan je baby ook bijna niet teveel krijgen. Ik voed dus volledig op verzoek.
https://community.24baby.nl/forum/geboorteclub-april-2024/baby-weigert-borst-Peg0M1v
3 maanden geleden
Zelf doen wat werkt. Hier een bijna vast schema, dochter is nu 4 maanden. Ik kolf 5 a 6x per dag, tijden zijn daarin wisselend maar heb wel richtlijn.
Qua voeding is het als volgt. 3u 120, 7u 140cc 11u 140cc 14u30 140cc en 17u30 140cc. Met in bed gaan om 19u krijgt ze nog wat voeding aangeboden. Ze slaapt dan van 19u tot 3u.
3 maanden geleden
Wij hebben ook geen schema en ik heb geen idee hoeveel ze precies drinkt! Ze geeft zelf aan als ze honger heeft en wanneer ze genoeg heeft. Net als met live bv geven dus. Het voordeel is dat ze de melk op kamertemperatuur drinkt en het dus direct klaar is, echt een verademing. Ook hoef ik dan eigenlijk nooit wat weg te gooien. Ik zorg dat er zo鈥檔 150ml klaarstaat voor dr nadat ik gekolft heb, eventueel een restje oudere melk aangevuld met nieuw. Wat over is gaat wel in de koelkast en zodra het 150ml is gaat het in de vriezer.
In de nacht kolf ik als ze wakker wordt en overdag inmiddels om de 3:15-3:30 uur, beetje afhankelijk van hoe het uitkomt in mijn planning.
Met kunstvoeding kan je inderdaad veel makkelijker een ritme opbouwen omdat het elke keer dezelfde samenstelling heeft en net zoveel verzadigd. Bij bv hebben ze de ene keer veel sneller weer honger dan de andere keer.
3 maanden geleden
Ik ben van 6 naar 5 naar 4 keer kolven gegaan, nu ongeveer 06.00-12.00-18.00-00.00. Baby inmiddels 16 weken. Door minder vaak te kolven een iets lagere productie in totaal (tussen 900-1000 ml) maar wel meer per keer en nog steeds voldoende voor baby die sinds kort 5x180 ml drinkt.