23 Reacties
2 jaar geleden
Wat goed dat je deze vraagt stelt! Ik heb zelf geen autisme, maar wilde even checken of je deze leidraad al kent: https://www.autisme.nl/over-autisme/doelgroepen/ouders-met-autisme/
Als je hier niemand vindt, kun je altijd kijken of de FANN (Female Autism Network of the Netherlands) je ook kan helpen bij deze vraag😊. Hopelijk vind je snel gelijkgestemden! Fijne zwangerschap gewenst!
2 jaar geleden
Reactie op FionaKT
Wat goed dat je deze vraagt stelt! Ik heb zelf geen autisme, maar wilde eve ...
Thanks voor het compliment en de tips, ik ga de leidraad bekijken!
2 jaar geleden
Ik heb je toegevoegd, ik sta op de wachtlijst voor autisme test
Spannend zeg! Ik heb je geaccepteerd :-)
2 jaar geleden
Hi, ik ben helaas nog niet zwanger (vriend en ik gaan in november/december starten), maar was door de geboorteclub heen aan het scrollen en kwam dit topic tegen. Ik heb ASS en ben net als jij 31. Werk ook in de GGZ. Mocht je het leuk vinden om te kletsen: ik heb je een verzoek gestuurd :)
2 jaar geleden
Hallo!! Jaa autistische mama hier🙈 gediagnosticeerd begin 2021, eerste kindje november 2021 gekregen en nu in verwachting van onze tweede🥰.
Afgelopen half jaar wel weer wat moeite met werken, maar ik heb heel veel aan mijn man. Zonder mijn man zou het gezin mij niet lukken, het is veel. Veel prikkels weinig oplaad tijd. Mijn man ziet en begrijpt dit en zorgt dat ik mijn tijd en begrip krijg❤️
2 jaar geleden
Ik ben 32, getrouwd en vandaag 4+0. Ik herken wat je schrijft! Heel bewust geprobeerd al 2,5 jaar, maar ook heel spannend. Zeker met mijn autistische man ook.
2 jaar geleden
Hallo! Ik kan me ook melden bij club! Weet sinds een maandje ofzo dat ik autisme heb, word bijna 30 jaar! Ook ik heb vermoedelijk 4/5 jaar geleden een burn-out gehad, zo voelde het in ieder geval, maar er is toen een depressie vastgesteld.. ik heb al een kindje van 2,5 en ik ben nu zwanger van mijn tweede kindje (morgen 6 weken).. ik hoop dat alles goed zit want heb wel twee miskramen gehad dus die angst gaat niet weg.. ik functioneer helaas nog lang niet als mijn ‘oude niveau’ en misschien komt dat ook nooit meer.. zit momenteel in therapie en heb al drie keer het advies gekregen niet nu opnieuw zwanger te worden 🙈 dat maakt me ongerust of ik het allemaal wel aan kan..
2 jaar geleden
Hallo! Ik kan me ook melden bij club! Weet sinds een maandje ofzo dat ik au ...
Klinkt pittig. Heb je een partner die je na de bevalling kan ondersteunen in de zorg?
En wat voor werk doen jullie allemaal?
2 jaar geleden
Hi, ik ben helaas nog niet zwanger (vriend en ik gaan in november/december ...
Ik heb je een berichtje gestuurd:-)
2 jaar geleden
Hallo! Ik kan me ook melden bij club! Weet sinds een maandje ofzo dat ik au ...
Dat is dus ook nog vers voor jou! Ik herken de gevoelens, niet weten of ik het aankan. Ben juist blij dat ik eindelijk weer alles op de rit heb. Het stelt mij wel gerust dat je toch ook zelf enige invloed hebt met het inschakelen van een vangnet. Ik weet dat ik inmiddels best wel wat kan hebben, maar slaaptekort heeft mij in het verleden wel erg ontregeld. Geloof dat ik dat op dit moment het spannendste vind.
2 jaar geleden
Klinkt pittig. Heb je een partner die je na de bevalling kan ondersteunen i ...
Ja ik vind het moederschap ook pittiger dan ik had verwacht.. mijn partner heeft ook autisme dus dat is lastig 🤭🙈 hij weet het echter al sinds kinderleeftijd, gelukkig wonen mijn ouders in de buurt en zijn ze altijd bereid te helpen! Ik werk als medisch adviseur en kan sinds de Corona lockdown veel thuiswerken en mijn tijden flexibel indelen, werk ook ‘maar’ 6 uur per dag :)
2 jaar geleden
Reactie op annzonnebloem
Dat is dus ook nog vers voor jou! Ik herken de gevoelens, niet weten of ik ...
Ja erg vers inderdaad! Heb ook echt een ontkenningsfase gehad en een soort identiteitscrisis.. dat ik me afvroeg hoe het kon dat het zo lang niet gezien is.. ik kan ook echt niet tegen slaaptekort.. dat vind ik ook heel erg spannend en mijn zoontje slaap nu zo goed en ben daar heeel dankbaar voor dus ik hoop deze baby later ook !
2 jaar geleden
Hebben meer autistische dames gehad dat je het echt METEEN voelde dat je zwanger was? Ik ben erg prikkel gevoelig, dus ik echt binnen een paar dagen 😅 Wat helemaal niet zou moeten kunnen volgens Google, maarja...
2 jaar geleden
Reactie op Rosalie_en_fam
Hebben meer autistische dames gehad dat je het echt METEEN voelde dat je zw ...
Dat niet per se maar heb wel twee keer gehad dat ik wist wanneer ik positief zou testen omdat ik het gevoel van innestelen herkende, maar zat er ook wel naast bepaalde maanden xD
2 jaar geleden
Reactie op Rosalie_en_fam
Hebben meer autistische dames gehad dat je het echt METEEN voelde dat je zw ...
Ja ik ook! Maar vooral dat ik uit het niets veel hoofdpijn kreeg en duizelig werd. Dat was echt al 3/4 dagen na bevruchting. Op vakantie dus het was ook niet stress o.i.d. Voor mij wel een prachtige bevestiging van hoe goed ik in tune ben met mijn lijf (:
2 jaar geleden
Reactie op annzonnebloem
Ja ik ook! Maar vooral dat ik uit het niets veel hoofdpijn kreeg en duizeli ...
Heeft het toch een paar voordelen, dat autisme 🙂
2 jaar geleden
Heey wat leuk! Ik ben niet de enige ;) er is zo weinig te vinden over autisme en zwangerschap! De meeste site gaan over autisme bij het kind, maar niet over als de moeder autisme heeft.. (en dat mijn kind autisme krijgt, dat weet ik toch allang :P)
Ik weet al heel lang dat ik autisme heb, maar destijds was er schokkend weinig bekend over autisme bij vrouwen, dus hoe het precies werkt bij mij, daar kom ik eigenlijk nu ook pas achter (20 jaar na diagnose..)
Ik merk nog niet dat ik meer prikkels binnen krijg, maar wel dat ik er veel sneller moe van wordt. Waar ik tot nu toe meer last van heb is mijn neiging tot doemdenken. Mijn kunde om binnen een halve seconde van 0 tot 100 te gaan op de paniekschaal is nooit fijn geweest, maar nu heb ik het echt niet meer.
Ik weet nu 2,5 week dat ik zwanger ben (nu bijna 7 weken zwanger), en mijn eerste echo is over een kleine 2 weken. Maar dat duurt me veel en veel te lang...
2 jaar geleden
Reactie op Caroladgd
Heey wat leuk! Ik ben niet de enige ;) er is zo weinig te vinden over autis ...
Doemdenken is lastig he. Zeker na mijn 2 miskramen eerder dit jaar erg last van. Maar ik dacht gister bij mezelf, hoe lang ga je dit volhouden dan? 9 maanden lang? En er zo geen seconde van kunnen genieten? ... Ik ga proberen het tegenovergestelde te doen denk ik.
2 jaar geleden
Reactie op Caroladgd
Heey wat leuk! Ik ben niet de enige ;) er is zo weinig te vinden over autis ...
Allereerst, ook gefeliciteerd 🎉! Dat doemdenken he. Toch een beetje de manier om grip te krijgen op de veranderingen en alle onbekende scenarios. Ik ben heel benieuwd ook naar hoe de verloskundige met deze diagnose oppakt/mee omgaat. Fijne Instagram pagina die ik je kan aanbevelen is: ann_autimam
Zelf ben ik juist even niet op zoek naar info want dat triggert mij op dit moment erg, maar wel heel fijn om ervaringen te delen en te weten dat er meer van ons zijn ❤️