26 Reacties

2 jaar geleden

Ik vind de betekenis van de naam erg mooi, echter denk ik wel dat bijna iedere Nederlander die dit leest het als Likke of Lijke uit gaat spreken. Misschien wel iets om over na te denken dat jijzelf maar ook je dochter in de toekomst mensen dan continu zal moeten corrigeren.

2 jaar geleden

Ik zou als ik deze schrijfwijze zie ook geen Lieke zeg. Ik zou denk ik iets als ‘Likke’ zeggen… ik zou persoonlijk dan ook niet voor deze schrijfwijze kiezen. Maar bij het kiezen van de naam is het vooral belangrijk dat jullie het zelf mooi vinden natuurlijk!

2 jaar geleden

Ik denk dat Nederlanders dit wel heel veel verkeerd gaan uitspreken 🙈 Misschien is ‘Lyke’ met één k nog een optie? Dat vind ik al wat minder verwarrend. Al denk ik dat er nog steeds mensen Laaike gaan zeggen.

2 jaar geleden

Als ik zelf de naam zou zien op een geboorte kaartje ofzo zou ik zelf persoonlijk denken dat er dan "Likke" staat ipv zoals als jullie het bedoelen.

2 jaar geleden

Misschien ben ik heel raar, maar in mijn hoofd werd dit wel meteen “Lieke”. Ik ben geen Fries, maar volgens mij kan in het Fries de Y als ‘IJ’ fungeren, maar ook als ‘ie’.

2 jaar geleden

Ik zou zelf meteen als ‘Lieke’ uitspreken. Maar ik heb zelf ook een Y in mijn naam die als ‘ie’ klinkt. Veel mensen spreken mijn naam eerst uit met “ij”, dus moet altijd dan even corrigeren. Hoe noordelijker je woont in NL hoe minder problemen met uitspraak, denk ik. In de basis is het niet een moeilijke naam, dus mensen zullen de naam snel leren. Gewoon doen 👍

2 jaar geleden

Als mensen hem als een ij uitspreken heb je gelijk een vreemd begin 'lijk..'

2 jaar geleden

Volgensmij wordt dit gewoon door alle niet Scandinavische mensen uitgesproken als Lieke. Kan er zelf niks anders van maken 😊

2 jaar geleden

Ik zou het uitspreken als Lieke, omdat ik toevallig een kindje ken die Lykke heet en Lieke qua uitspraak. Maar haar ouders moeten het onwijs vaak corrigeren de eerste keer dat mensen haar zien. Anderzijds: als je mensen eenmaal hebt verteld hoe je het graag uitgesproken wil hebben, dan weten ze het voortaan. Gewoon kiezen wat voor jullie de naam is!

2 jaar geleden

Inmijn hoofd werd dit lik-ke, maar zoals anderen zeggen dat zou je moeten corrigeren. Vraag is of je daar op zit te wachten en je dochter ook dat het vaak uitgelegd moet worden hoe je het uitspreekt. Ik persoonlijk zou dan niet voor deze schrijfwijze kiezen.

2 jaar geleden

Ik zou het gewoon was Lieke uitspreken denk ik, maar zou wel twijfelen of ik 't goed zeg. Misschien ook nog een goede om de andere kant te overdenken, of je dat een probleem zou vinden: wat als je dochter zich voorstelt als Lykke (uitspraak dus Lieke), en mensen het verkeerd schrijven? Zou dat een ding zijn wat jullie vervelend vinden? Gebeurt natuurlijk sowieso met veel namen, maar is wel iets wat wij overwegen bij het kiezen van de naam.

2 jaar geleden

Als ik 'Lykke' lees, hoor ik het automatisch als 'Luukke', maar dat komt omdat ik Deens kan en het woord zo geleerd heb. Probeer te denken dat heel veel namen door iedereen anders gelezen kan worden, dat voorkom je niet. Als je dit een mooie naam vindt, doen! 🙂

2 jaar geleden

Ik zou de naam uitspreken als Likke als ik hem zo zou zien. Persoonlijk ben ik geen voorstander van een naam die uitgelegd moet worden, maar dat komt voort uit het feit dat ik zelf mijn naam altijd heb moeten uitleggen en dat erg vervelend vind.

2 jaar geleden

Bedankt voor de reacties 🥰 Wisselend inderdaad, grappig en bijzonder! Ik kom inderdaad uit het Noorden wat hierboven al ergens gezegd wordt zal dat zijn dat je het makkelijker als 'ie' uitspreekt. Ik zag de naam en deed dit zelf ook... Plus het feit dat ik het inderdaad ook eens ben met dat je jezelf op latere leeftijd en in baby leeftijd als moeder eerst uitspreekt zal het vooral gaan om de manier hoe je het schrijft. We gaan nog even brainstormen!

2 jaar geleden

Het is ook maar net wat je er zelf van maakt toch? Maar je moet je wel realiseren dat mensen fouten gaan maken 😊 Ik heet Melanie en dat spreek je uit als Mélanie ipv Mellanie. En ik ken iemand die heet Eoin, uitspraak Owen. Belangrijkste is dat jullie de naam mooi vinden 😊 Ik vind het iig een hele toffe schrijfwijze!

2 jaar geleden

Ik zou deze naam ook uitspreken als lijkke. Ik kom uit brabant en hier wordt de y eigenlijk nooit als ie uitgesproken, maar als ij. Dus ik denk dat dit inderdaad erg afhankelijk is van waar je woont.😊

2 jaar geleden

Ik kom uit Twente en zou deze naam ook als Lijkke uitspreken… vind dit persoonlijk ook een gevalletje van; als je wilt dat je Lieke zegt, noem haar dan ook gewoon Lieke, andere kant snap ik je Zweedse insteek ook wel… tja.. lastig

2 jaar geleden

Ik zou persoonlijk voor Lieke gaan. Lykke zou ik uitspreken als 'Likke', kom uit omgeving Rotterdam. Ik denk dat het ook slim is om vooruit te denken voor je kind, is het fijn voor je kind om een naam te dragen die je altijd uit moet leggen, spellen, waar grapjes over gemaakt gaan worden?

2 jaar geleden

Ik vind het een hele leuke naam en spreek het uit als Lieke :) Ken je de zangeres Lykke Li? ;)

2 jaar geleden

Reactie op mbw90

Ik vind het een hele leuke naam en spreek het uit als Lieke :) Ken je de za ...
Ik kom uit Friesland btw