10 Reacties
2 jaar geleden
Wij noemen onszelf wel een beetje minimalisten🙈 je hebt vaak niet zoveel nodig als dat de uitzet lijstjes beweren.
- Wij hebben voor onze dochter altijd 5 tot 6 setjes kleding per maat gehad(romper, truitje & broek of boxpakje). Het is natuurlijk wel afhankelijk van je kindje (reflux, spuitluiers) maar voor ons was het altijd meer dan genoeg. Pas nu ze langer in een maat zit merk ik dat we af en toe wat erbij kopen. Ohh en we kopen 90% tweedehands.
- hydrofiele doeken hadden we redelijk minimaal ingekocht: 6 stuks, maar bleek zelfs nog te veel🙈
- 2 setjes bedden goed is voor ons ook altijd voldoende geweest
- weinig speelgoed, we bieden 5 speeltjes per keer aan. Is ze ergens op uitgekeken dan rouleren we.
- we hebben nooit een box, babynestje of wipstoeltje gemist.
- het badje hebben we 1x gebruikt, voor ons was dit de grootste miskoop. Het kindje kan met je mee onder de douche of mee in bad.
- de draagzak is bij ons wel echt een uitkomst!!
2 jaar geleden
Ja wij leven redelijk minimalistisch en ik heb de uitzetlijst van Kiind gebruikt en alleen de noodzakelijke spullen gekocht en tweedehands.
2 jaar geleden
Het volgende heb je in mijn ogen echt niet nodig (hoewel sommige dingen soms wel handig kunnen zijn).
Luieremmer: gewoon direct buiten in de container doen in een luierzakje.
Flessenwarmer: opwarmen in magnetron of au bain marie.
Sterilisator: steriliseren in een pannetje kokend water.
Badje: samen douchen als jullie dit prettig vinden, ik vond dit alleen zelf niet fijn.
Box: mijn zoontje wou er toch nooit in liggen, wou liever bovenop iemand liggen dan alleen in de box.
Kledingkast: een rekje kan ook of de kleertjes in de commode opbergen.
Hydrofiele doeken of monddoekjes: je hebt echt geen 80 hydrofiele doeken nodig. Monddoekjes ook niet, je kan een hydrofiele doek gebruiken ipv een monddoekje. Ik heb nu voor mijn tweede kindje maar een paar hydrofiele doeken van 60x60 gehaald en een aantal van 110x110 voor na het badderen.
2 jaar geleden
Wij hebben wel veel gekocht maar ik zal even opnoemen wat niet per se had gehoeven.
Stoel om te voeden in de kamer. Wij gaven kunstvoeding en mijn zoontje lag de eerste maanden bij ons op de kamer. Dus die stoel hebben wij amper gebruikt want gaf geen nachtvoedingen op zijnkamer. Maar nu juist wel weer in gebruik veel bij voorlezen van boekjes voor het slapen gaan.
Baby nestje was handig maar zeker niet noodzakelijk.
Niet heel veel kleding nodig (tenzij je kindje veel spuugt natuurlijk) maar dan moet je wel vaker wassen.
Bovenstaande geldt mijns inziens ook voor hydrofiele doeken. Veel kindjes spugen wel wat na de fles, daar vond ik die 60x60 doeken fijn voor. De echt grote doeken echter zelden gebruikt.
Baby badje de eerste maanden veel gebruikt, wij hebben geen bad thuis en daarom vond ik een badje wel fijner/makkelijker dan douchen met een newborn. Sinds hij 4 maanden was ging hij bijna alleen nog maar mee douchen.
Flessenwarmer, nooit gehad, nooit gemist (waarschijnlijk ook vanwege kunstvoeding).
Wipstoel, nooit gehad, nooit gemist.
Knuffels!! Je krijgt er al veel waarschijnlijk en je doet er echt niks mee... Ik ga binnenkort een grote rondje maken door het huis en veel wegdoen...
Mijn must haves waren:
Kinderwagen, wij hadden een nieuwe maar kan prima tweedehands. Daardoor een draagzak ook niet gemist, deze hebben wij pas met 8 maanden aangeschaft voor de vakantie.
Box, heeft mijn zoontje veel in gelegen, geslapen en gespeeld.
Een co-sleeper niet gehad maar wèl gemist! Die hebben wij dus nu bij de tweede toch aangeschaft. Een ledikant was echt onpraktisch..
Als ik nog iets bedenk plaats ik dat hier nog wel.
2 jaar geleden
Zeker geen minimalist, maar ik houd wel van een heel opgeruimd huis en geen onzinnige dingen kopen!
Wat je moét hebben:
- kinderwagen (tweedehands is prima, gewoon even een nieuw hoeslakentje kopen) óf draagzak
- als je een auto hebt: maxicosi + isofix
- co-sleeper of ledikant (wij vinden drie setjes beddengoed handig, maar twee was genoeg geweest). In het begin kun je een hydrofiel om het kleine matrasje vouwen, dan verschoon je die iets vaker als ze af en toe nog spugen)
- óf lakentjes + dekentje óf slaapzak.
- hydrofiele doeken: lag om het matrasje, op het verschoonkussen, om mee af te drogen, om te boeren na de voeding, om op te liggen tijdens de voeding. Echt all purpose!
- 4 complete setjes (romper + boxpakjes of broekje + vestje)
Wat ik écht niet zou kopen:
- badthermometer
- teveel sokjes (dit wordt zelden vies, dus twee stuks was uiteindelijk genoeg geweest)
- verzorgingsproducten: misschien alleen wat baby olie
- pyjama’s: hebben wij pas gebruikt vanaf maat 68/74 geloof ik, daarvoor slapen ze gewoon in hun kleding.
- spenen: ons eerste kindje heeft hier nooit behoefte aan gehad
2 jaar geleden
Wat ik heb geleerd bij mijn eerste zwangerschap is dat de winkels gewoon open blijven. Zorgen dat je de basis hebt en vooral niet teveel. Wat je tekort komt is zo gehaald of bij je deur afgeleverd.
2 jaar geleden
Dit is zo persoonlijk dat het heel lastig is om hier advies over te geven. De een vindt het onnodig en de ander gebruikt het heel veel. Hangt ook heel erg van de thuissituatie af. Een baby heeft maar weinig nodig, maar er zijn een hoop dingen die het leven makkelijker en leuker maken.
Ik lees hier dingen over dat een badje en box bijvoorbeeld niet veel gebruikt zijn, nou bij ons juist heel erg veel. Ik vond het heerlijk om mijn kindjes 'veilig' weg te kunnen leggen voor de kleine momenten, zoals de was erin doen, naar de wc etc. Ook met ons kleine hondje en later broertje en zusje was het ideaal. Als je echter een andere plek hebt om je kindje makkelijk en veilig weg te leggen, is dat ook prima natuurlijk.
Ook het badje is hier heel vaak gebruikt. Douchen is niet voor iedereen prettig en sommige vinden het eng of lastig om een glibberige baby vast te houden/goed te wassen. Daarnaast vond ik het persoonlijk heel erg genieten om mijn kinderen in bad te doen❤️.
Ik denk dat de beste tip al is gegeven: de winkels zijn gewoon open en je kunt altijd nog dingen kopen.
2 jaar geleden
Fijn topic!
Ik heb het boek 'montesori voor baby's' gekregen, en dat heeft mn minimalisme echt weer aangewakkerd. Zoveel wat je niet nodig hebt of multi-purpose kunt inzetten.
Ik ga voorlopig op de strategie: alleen dat wat je echt nodig hebt, en dingen die multi-inzetbaar. Verder het kopen uitstellen, anders raak ik het overzicht kwijt en haal ik stiekem toch meer in huis dan nodig (want oh zo schattig). Dus ben nu vooral aan het oriënteren wat we écht willen, en dan als het totaalplaatje compleet is pas in huis halen. Dan eerst een rondje zoveel mogelijk tweedehands (duurzaam) en daarna wat nodig is nog bijkopen.
En ik ben zelf met wollen breiprojectjes bezig, ik vind wol zoooo fijn en hoor heel veel goede verhalen met kleintjes. Ik ben nu aan een wollen dekentje bezig, en wordt er nu al zo blij van!
2 jaar geleden
Je hebt echt super weinig echt nodig. En wat je nodig hebt, ligt een beetje aan jezelf en je (woon)situatie.
In een appartement wil je bijvoorbeeld waarschijnlijk wel een luieremmer, hoef je niet per se een babyfoon. Als je in een stad woont met slechte stoepen (centrum Amsterdam) dan is een draagzak veel handiger dan een kinderwagen, etc.
Verder heb je veeeeeel minder kleren nodig dan je op alle lijstjes ziet staan. Ook veel minder hydrofiele doeken. Eigenlijk van alles veel minder. En als je iets toch nodig hebt, is het zo gehaald.
Oh en tip: lekker weinig speelgoed. Ruimt veel sneller op, is goed voor de creativiteit en focus en je kindje speelt toch het liefst met dingen die geen speelgoed zijn (pollepels, pannen, vershoudbakjes).