19 Reacties
3 maanden geleden
Geen tips, helaas enkel herkenning. Dochter van 15w wil overdag ook nooit in bed slapen. Start haar nacht ook nooit vroeger dan 22u want anders is het drama. Overdag slaapt ze enkel in de wipstoel, is nog nooit anders geweest. Ik heb de dutjes in bed overdag opgegeven maar vraag me ook af wanneer ze dit leert. Zeker met de opstart van de opvang in het vooruitzicht…
3 maanden geleden
Heel veel herkenning! Overdag alleen maar in de draagzak. Doorslapen doet onze man niet. Wij hebben gister iemand thuis mee laten kijken van het consultatiebureau en gaan hiermee aan de slag vanaf vandaag. Alle slaapjes in bedje proberen en geen draagzak meer. Ik ben heel benieuwd!
3 maanden geleden
Tot aantal weken geleden was het hier precies ook zo.
Heel zwaar en frustrerend
Hier had hij ineens de smaak te pakken en liet ook ineens goed zien wanneer hij moe was. Ik volg hem. Vervroeg het drinken soms want je moet ze niet onnodig lang op gaan houden. Wakkertijd ongeveer 90 minuten voor die leeftijd. Maar hier is het rond de 5 kwartier. Zodra hij gaat gapen, oogjes wrijven of jengelt om prikkels (bijv boxmobiel) dan weet ik het.
Leg je kindje in de box, daarin kan je goed zien of ze moe worden.
Eerste tekenen met een ritueeltje naar bed brengen. Sltijd hetzelfde zodat ze het gaat herkennen. Uitkleden, verschonen, slaapzak aan, liedje, goordijnen dicht dus het word donker, white noise aan, nog 1liedje in de armen en dan wakker in bed.
3 maanden geleden
En voor de avond doen we altijd zelfde tijdstip. Zelfde ritueel maar na de gordijnen en white noise doen we flesje op de kamer en lees ik een verhaaltje voor. Licht gaat daarna uit, dus hij drinkt verder in het donker. Daarna even opstaan, boeren, liedje (altijd hetzelfde) en in bed.
3 maanden geleden
Hier geen tips. Wel herkenning. Zoontje had aardig geleerd zelf te slapen in bed. Nachten gaan goed, komt voor 1 voeding. Maar sinds paar weken alleen maar drama in bed. Inmiddels ook het eerste slaapje. Kinderwagen en draagzak werkt lang niet altijd en anders voor een hazeslaapje. Als hij in bed eenmaal slaapt maakt hij daar vaak wel een cyclus af. Maar voor hij zover is....😭
Hier avondritueel rond 8 uur (met voeding) zodat we hem 8 uur in bed kunnen hebben liggen. Maargoed ook dan gaat hij niet slapen en eindigt het dat wij hem helpen en hij ongeveer half 9 kwart voor 9 op zn vroegst slaapt. En dan tussen 10 en half 11 krijgt hij nog een droomvoeding. Rond deze leeftijd is tussen 8 en 9 heel normaal.
Enige tip die ik heb voor de avond is proberen het elke paar dagen met 10 minuten proberen te vervroegen. Als je wilt dat ze vroeger gaat slapen. Niet in 1x een stuk vroeger want dat werkt nooit
3 maanden geleden
Reactie op MD25
Op welke manier moeten jullie dit aanpakken volgens het cb?
Vooral goed letten op vermoeidheidsignalen, bij hem blijven, rustig in bed leggen, kort ritueel (gordijnen dicht, slaapzak aan). Eigenlijk niet meer de interactie aangaan die hij blijft zoeken, vooral zelf ook in slaap modus gaan. Dus gapen, niet praten met hoge tonen, probeer veel oogcontact te vermijden. En letten op de huiltjes. Bij vermoeidheid huiltje niet eruit halen, als hij echt gaat huilen wel. Maar dan alleen oppakken en niet wiegen. Als het na ongeveer een half uur niet gelukt is rruit halen en niet in de draagzak doen(dat deden we voorheen wel). Bij nieuwe vermoeidheidsignalen opnieuw proberen! Aangezien inbakeren niet werkt en ook niet meer mag ivm rollen doen we wel een strak lakentje om hem heen. We helpen hem nu in slaap door onze hand op zijn buik te leggen of armen vast te houden . Hierbij is het belangrijk niet te veel tegelijk te proberen.
3 maanden geleden
Reactie op A Felice
En ze gaf ook aan echt even twee weken minimaal doorzetten want het is een ...
Handige tips! En wat als hij op die manier dagenlang helemaal geen dutjes doet, zeiden ze daar iets over? Bij onze zoon wordt het als hij dutjes mist steeds lastiger door oververmoeidheid/overactiviteit en vind ik het zelf toch fijn om dat te doorbreken.. Ben benieuwd wat het CB bij jullie daarvan vond!
3 maanden geleden
Reactie op lisanne9424
Handige tips! En wat als hij op die manier dagenlang helemaal geen dutjes d ...
Dat was ook mijn angst en vandaar dat ik voorheen dan toch overging op de draagzak. Maar ze zei dat we moeten blijven proberen en dat hij echt wel een keer in slaap valt. Maar dit was wel gebaseerd op wat ze bij onze zoon zag. Ze zag namelijk dat hij elke keer bijna in slaap viel, herkende het huiltje en had er dus vertrouwen in dat hij uiteindelijk zou gaan slapen.
Gister heeft hij inderdaad minder geslapen dan normaal in de de draagzak maar toch al 3 keer in zijn bedje!
3 maanden geleden
Reactie op A Felice
Dat was ook mijn angst en vandaar dat ik voorheen dan toch overging op de d ...
Dankje voor je reactie! Wat handig dat ze mee hebben gekeken en dat zagen, dat geeft wel vertrouwen. Super goed dat hij 3 keer in zijn bedje heeft geslapen 🙌
3 maanden geleden
Ik lees even mee want wij lopen tegen hetzelfde aan. Ook een baby van 16 weken. Slaapt heerlijk in de kinderwagen als we gaan wandelen maar hij wil niet in slaap vallen in z’n eigen bedje overdag.
3 maanden geleden
Reactie op Knuffeldoekje
Tot aantal weken geleden was het hier precies ook zo.
Heel zwaar en frustre ...
Hoe oud is jullie kindje? Hoe lang duurt het ongeveer van ritueel tot slapen (overdag)? Als ik alle reacties lees is het vooral volhouden en elke dag opnieuw proberen..
3 maanden geleden
Reactie op roozroderooz
Hoe oud is jullie kindje? Hoe lang duurt het ongeveer van ritueel tot slape ...
Nu 18 weken
Ja echt doorzetten en echt goed op de tijd letten. Stel hij komt 7 uur uit bed. Dan kijk ik naar zijn wakkertijd. Zou hij tussen 8.15 en 8.30 naar bed moeten. Maar boven alles kijk ik naar hem of hij moe is. Gapen staren oogjes wrijven
Als hij dan 45 min zou slapen. Gaat hij voor de voeding van 11 ur nog een keer naar bed. En dan is het weer goed kijken wanneer hij signalen laat zien. Zodra je over de wakkertijd heen gaat word het heel lastig voor je kindje om te gaan slapen
Ik denk dat ons ritueel van uitkleden tot in bed een minuut of 8 is. Ik neem er de tijd voor.
Probeer het ook met vertrouwen en volle aandacht te doen. Dus gewoon echt voor gaan.
3 maanden geleden
Reactie op Knuffeldoekje
Nu 18 weken
Ja echt doorzetten en echt goed op de tijd letten. Stel hij kom ...
Thanks voor het delen!
3 maanden geleden
Reactie op lisanne9424
Handige tips! En wat als hij op die manier dagenlang helemaal geen dutjes d ...
Het heeft overeenkomsten met wat Bureau van slaap (even Googlen/instagram) als aanpak adviseert. Zij geven daarbij als tip als een slaapje niet is gelukt je dan de wakkertijd iets inkort en het volgende slaapje op een plek met grotere succeskans doet (dus bijv direct in de draagzak) en dan volgende keer/dag opnieuw proberen. Zij geven aan dat je eigenlijk echt moet voorkomen dat er oververmoeidheid ontstaat.