4 Reacties

3 maanden geleden

Je kan altijd een afspraak maken bij de huisarts om het te bespreken. Ook kan een bekkenbodem fysiotherapeut zijn of haar licht erover laten schijnen. Hopelijk kunnen zij je helpen

3 maanden geleden

Hoi! Wat ontzettend naar en vervelend voor jullie! Ik heb hier na mijn eerste bevalling ook last van gehad en ben toen na de bekkenfysio geweest. Ze heeft me toen wat zelf massage technieken aangeleerd om het litteken wat op te rekken en meer te laten wennen weer aan aanraking. Je (huid)zenuwen zijn mogelijk ook wat beschadigd geraakt tijdens het scheuren waardoor alles nog gevoeliger aanvoelt. Door het regelmatig te masseren en aan te raken zorg je ervoor dat je zenuw en hersenen er weer aan wennen dat het oké is (in het begin doet alles extra pijn omdat je lichaam dan nog herstellende is, een soort beschermingsmechanisme van het lichaam. Alleen na een bepaalde tijd kun je je lichaam ook weer laten wennen door het regelmatig aan te raken dat het weer oké is). Bij mij duurde dit zeker een half jaar voordat ik echt niks meer voelde tijdens het vrijen, maar het werd gelukkig steeds minder pijnlijk. Hopelijk geldt dit voor jou ook! Heel veel succes!

3 maanden geleden

Gisteren bij gynaecoloog geweest. En zij vertelde mij dat het een jaar kan duren. En inderdaad het litteken geregeld masseren.

3 maanden geleden

Herkenbaar Na mn eerste bevalling had ik dat ook duurde ongeveer een jaar daarna ging het vanzelf weer over