32 Reacties

5 maanden geleden

Ik snap de beredenering van je partner aan de ene kant. Ik wil ook graag borstvoeding geven omdat ik denk dat dit het beste is voor mijn kindje. kindje. Aan de andere kant ben ik zelf groot gebracht met de fles, zie ik vriendinnen die ook flesvoeding geven en die kindjes doen het ook goed. Wij hebben afgesproken, vooraf al, dat ik het niet ten koste van alles ga doen. Als ik jouw verhaal hoor, dan zou dat voor mij een reden zijn om te stoppen. Je moet ook kunnen genieten en voor je partner is het 'makkelijk' praten. Jij hebt al 9 maanden al het beste voor je kindje gedaan en nu voelt het als genoeg. Jouw lichaam en jouw band met het kindje zijn net zo belangrijk. Uiteindelijk moet het voor alle partijen goed voelen en niet alleen voor je partner. Tegenwoordig is flesvoeding ook van goede kwaliteit natuurlijk!

5 maanden geleden

Ik kolf zelf ook bijna fulltime vanwege een premature geboren baby. Ik ben als snel naar 7 sessies per dag gegaan ipv 8, dus door er in de nacht een langer stuk van 5 uur tussen laten zitten. En ben sinds de week op advies van lactatiekundige naar 6 keer kolven op de dag gegaan (elke 4 uur), dat geeft wel meer rust. Ik moest er vooral op letten dat mijn totale productie per dag ongeveer hetzelfde bleef. Dat is bij mij ongeveer 750 ml. Daarnaast zou ik, als het lukt, de borst blijven oefenen, hopelijk kan je kindje het toch weer oppikken. Probeer de zgh 'concorde methode', die heeft ons erg geholpen. Google even hoe dat in z'n werk gaat. Nu drinkt onze kleine tussen +/-6.30 en +/- 12.00 aan de borst en de rest van de dag met de fles. Succes en doe wat werkt voor jullie allemaal! Als kolven en bv geen optie meer is voor jou dan is het geen falen om naar kunstvoeding te gaan.

5 maanden geleden

Vooropgesteld dat een gelukkig moeder het belangrijkste is, hier mijn perspectieven: Ik kolf ook volledig om de 4 uur ongeveer en in de nacht sla ik 1 over. Kolf genoeg om langzaam een voorraad op te bouwen :) dus minder kolven is absoluut een optie en dan heb je waarschijnlijk nog steeds genoeg. Een andere tip; je niet elektrische gedeelte van je handsfree kolf kun je tussen kolfsessies in de koelkast zetten! Dat scheelt je iedere keer schoonmaken. Ik maak ze nu per dagdeel/ om de 2 a 3 kolfsessies schoon en gaat goed. Scheelt je meteen best wat tijd. Het klopt dat borstvoeding de meeste voordelen heeft, maar kunstvoeding is ook echt een goede optie. Tegenwoordig is het zo geavanceerd en er is voor alle kinderen wel een goede optie. Als je mentaal eraan onderdoor gaat dan heeft je baby meer aan kunstvoeding met gelukkige moeder:) Persoonlijk zou ik voor jezelf een tijd zetten, van bijvoorbeeld nog een week proberen. Als het dan nog steeds zo zwaar valt, kun je altijd nog stoppen. Overigens heb ik ook niet dat verliefde gevoel meteen. Mijn hart smelt echt als ze lacht ofzoiets, maar het groeit hier ook langzaam. Schijnt heel normaal te zijn. Mijn meid is nu ook 3 weken, dus het komt vast goed!

5 maanden geleden

Toen ik bij ons eerste kindje borstvoeding gaf en kolfde begon mij dit ook na een paar weken op te breken. Een vriendin zei toen: happy mama = happy baby Dat betekende dat ik uiteindelijk, na 6 weken borstvoeding, direct ben gaan afbouwen. Hoe pijnlijk ook want overal wordt gezegd dat borstvoeding het beste voor je baby is. Is natuurlijk ook waar, maar stoppen was de aller aller allerbeste keuze ooit! Ons zoontje is inmiddels bijna 2, zit vol energie, is nooit ziek en is een ontzettend lieve en blije peuter. Niks mis met flesvoeding dus! Bij ons dochtertje (13-04-24) wilde ik weer borstvoeding proberen. Na 24uur en vele flashbacks van de vorige ervaring rijker ben ik ermee gestopt en ons meisje krijgt sindsdien volledig flesvoeding. Het geeft mij ONTZETTEND veel rust en we hebben een heerlijk tevreden baby. De keuze moet je zelf maken en het doet ook echt wel pijn als je het gevoel hebt dat je 'opgeeft', maar bedenk wel dat jullie meisje al 3 weken van jouw moedermelk heeft kunnen drinken en dat je daar heel trots op mag zijn! Heeft bij mij ook even geduurd, maar mijn beide kindjes zijn gelukkig en dat komt mede door de rust die het mij gegeven heeft.

5 maanden geleden

Reactie op Simone2205

Ik snap de beredenering van je partner aan de ene kant. Ik wil ook graag bo ...
Dank je wel voor je lieve reactie! Ik heb ook gezegd dat ik het niet ten koste van mezelf wil laten gaan maar het wel wil proberen. Mn partner vond het vroeg om na 2 weken al te zeggen ik stop ermee. Hij wilt dat ik het iets meer een kans geef. Dus ik ga eens kijken hoe het me af gaat in de eerste week dat ik alleen thuis ben en vanuit daar maak ik een keuze. En Inderdaad flesvoeding is ook prima tegenwoordig! Het is vooral jammer omdat mn productie wel echt goed is. We gaan t zien!

5 maanden geleden

Reactie op Rosa _mimosa

Ik kolf zelf ook bijna fulltime vanwege een premature geboren baby. Ik ben ...
Bedankt voor je reactie! Ik heb sinds 4 nachten de nacht kolf sessie weg gelaten. Ik kolf dus nu tussen 23.00-00.00 voor het laatst en dan weer tussen 07.00-08.00 maar mn borsten staan echt op springen in de ochtend en heb ik 180ml aan iedere borst. 😅 Hopelijk bouwt dat wat af want ik moet daardoor echt met n bak warm water alle stuwing eruit masseren. Ik ga nadat mn borsten wat meer gewend zijn aan deze sessie weg te laten inderdaad eens proberen wat jij zegt en overdag ook een sessie weg laten, wellicht scheelt dat al voor me. Met het laten proberen drinken aan de borst zit ik ook nog in dubio. Ik wil haar dat echt nog proberen aan te bieden maar vind dat nog lastigere te combineren met kolven. Als ze wel drinkt is het goed te doen, maar als ze maar een beetje drinkt en ik daarna alsnog flesje moet geven, is mn hele kolfritme weer anders omdat ik haar dan eerst moet voeden voordat ik kan kolven en dat vind ik dan weer pittig haha. Ik ga de methode eens opzoeken, thanks! Wat fijn dat jullie kindje wel momenten aan de borst drinkt! Bedankt voor je tips!

5 maanden geleden

Bij mij ging de borstvoeding ook niet soepel. Op dag 1 moeten besluiten bij te voeden met melkpoeder omdat er nauwelijks productie was en op dag 2 besloten te gaan kolven omdat ons zoontje zo hard zoog dat het echt erg pijn deed (en lichte en gevoelige huid). 2 weken zo volgehouden, maar mijn partner ging ook weer werken. Aanleggen blijft pijnlijk en productie is verhoogd maar niet een hele voeding. Ik heb toen besloten te stoppen met bv en alleen melkpoeder te geven. Met ons zoontje gaat het erg goed en ik ervaar nu zoooveel meer rust. Het is zeker geen opgeven!!! Je kindje heeft de eerste periode bv binnen en daar zit de meest waardevolle voeding in. Als mama ben je de enige die hier een keuze in kan maken. Wat je ook besluit, doe wat voor jou goed voelt. Dan kan het niet fout zijn. Ik snap je partner, echter is hij niet diegene die de bv en kolven en flesvoeding bij elkaar hoeft te doen overdag. Jouw rust en genietmomentjes zijn ook zeker wat waard

5 maanden geleden

Lieve mama wat knap dat je het allemaal zo doet! Het valt echt niet mee om zoveel te kolven en daarnaast ook nog je kindje de borst aan te bieden. Bij ons zoontje heb ik ook fulltime gekolfd na 2 maanden gedoe met live voeden, maar er gaat zoveel tijd en energie in zitten. Ik kon het moeilijk los laten want ik wilde mijn kindje ook het beste geven maar na 4 maanden trok ik het echt niet meer en door de stress was ik niet meer gezellig en kreeg ik verschrikkelijk last van netelroos. Achteraf gezien is het natuurlijk makkelijk praten maar ik heb spijt dat ik zo lang ben doorgegaan met de borstvoeding, ik had die tijd zoveel liever in mijn zoontje gestoken als een wat gezelligere mama. Maja met die hormonen is het moeilijk om de knoop door te hakken. Wat je zegt het is wel fijn dat je een voorraad hebt en dat je dan nog wat langer die voeding kan geven. Ik ben eerst gaan afbouwen met de nachten en toen liep de productie ook al snel terug met 2 weken kwam er amper nog een voeding uit per dag en ben ik gestopt. Wat het voor mij ook makkelijker maakte is dat ons zoontje de kunstvoeding veel beter dronk, dus voor mijn gevoel was al die moeite vooral voor mijzelf. Ik heb 2 lades melk weg kunnen gooien 😅 De keuze is aan jou zelf natuurlijk, doe vooral wat goed voelt. Er zijn ook opties van minder vaak kolven, of misschien kan je partner helpen met het poetsen van de kolfspullen om jou te ontlasten. En je kolf onderdelen kun je tussendoor idd in de koelkast bewaren dat scheelt een hoop extra werk. Ik hoop vooral dat je snel een keuze kan maken waar je zelf vrede mee hebt ♥️

5 maanden geleden

Reactie op Kleine J

Vooropgesteld dat een gelukkig moeder het belangrijkste is, hier mijn persp ...
Dank je voor je reactie en tips!! Mevrouw van het cb zei inderdaad ook dat een gelukkig moeder ook belangrijk is voor de hechting/band tussen ons. Dus dat laat ik nu zeker meewegen in mn beslissing. Ik ga denk ik sws proberen wat sessies af te bouwen omdat mn productie inderdaad hoog is en ik sws nog een hele voorraad heb liggen. Oah echt mag dat? Ik heb de vulpes good kolf (heel fijn ding, op het schoonmaken na). Hier staat in de beschrijving dat je de kolf moet afspoelen met lauw water na iedere sessie en dan of met keukenrol drogen of aan de lucht laten drogen. Nu is met keukenrol geen doen, zonde van al t papier & aan de lucht droogt ie niet binnen 3u voordat ik m weer gebruik dus ben nu toch stiekem met een hydrofiele doek hem aan het afdrogen haha. Maar laat je de melkresten er dan gewoon opzitten en leg je t in de koelkast? Want dat zou inderdaad al enorm schelen in tijd. Ik kook de spullen iedere avond wel even uit. Ik heb me inderdaad voorgenomen om het een week aan te kijken als ik er volledig alleen voor sta & hoe dat bevalt. Als ik het dan te zwaar vind, ga ik afbouwen. En dat duurt natuurlijk ook weer een aantal weken dus ze heeft in ieder geval wel een aantal weken borstvoeding gehad dan! Dat met die lachjes heb ik echt precies hetzelfde!! Dan ben ik echt even helemaal verliefd, zo schattig. Mevrouw van het cb zei ook al dat ‘t normaal is dat dat gevoel moet groeien maar soms voel ik me dan schuldig dat ik het niet vanaf het begin heb.. uiteindelijk komt dat ook goed daar heb ik wel vertrouwen in! Nogmaals heel erg bedankt voor je tips!

5 maanden geleden

Ik ben ook fulltime kolver en het klinkt alsof je niet de juiste kolf hebt voor jouw borsten? Misschien kan een lactatiekundige meekijken daarmee en je eventueel helpen met een betere kolf (als je dat wil). Ik kolf en geef een flesje tegelijk waardoor het me niet meer tijd kost dan gewoon voeden. Daarnaast heeft mijn kolf maar 3 onderdelen. Die spoel ik na het kolven af onder de koude kraan en zet ik dan nat in een bakje in de koelkast. Op deze manier ben ik max een half uurtje kwijt en heb ik 2,5u 'vrij' van voeding.

5 maanden geleden

Reactie op Snoopie96

Toen ik bij ons eerste kindje borstvoeding gaf en kolfde begon mij dit ook ...
Dank je wel voor je fijne reactie! Ik heb soort gelijke verhalen ook al gehoord/gelezen en dat stukje ‘opluchting’ is echt iets waar ik naar verlang merk ik. En bij jou was dat dus ook de juiste keuze. Ik vind het een ontzettend lastige keuze om te maken. Enerzijds wil ik inderdaad niet ‘nu al’ opgeven omdat het pas zo kort is maar anderzijds is dit ook ontzettend pittig om vol te houden. Wat fijn dat je zoontje het bewijs is dat flesvoeding ook gewoon prima is! En helemaal begrijpelijk dat je bij je dochtertje de keuze al veel vroeger hebt gemaakt. Ik denk dat als mijn partner er minder problemen mee zou hebben, ik die keuze ook al zou hebben gemaakt. Lief dat je zegt dat ik er trots op mag zijn, dank je wel! Ik ga het nog even aankijken maar bedankt voor je fijne reactie waarin je mijn gevoel herkent! Zal zeker meespelen in mn overweging!

5 maanden geleden

Reactie op AL96

Bij mij ging de borstvoeding ook niet soepel. Op dag 1 moeten besluiten bij ...
Bedankt voor je reactie! Dat pijnlijke herken ik! Toen ze nog aan de borst dronk deed het echt mega zeer. Met een tepelhoedje ging het iets beter gelukkig maar was ook niet ideaal. Al vind ik dat kolven soms ook wel pijnlijk hoor😅 Dat stukje rust ben ik ook echt naar op zoek! Dat ik gewoon eens ergens naar toe kan gaan met haar. Als is het maar op bezoek bij iemand. Nu kan ik steeds max n uur erop uit want ergens anders uitgebreid gaan kolven doe je ook niet zo snel & is een heel gedoe met dat schoonmaken/meeslepen van de spullen🙈 Mn partner vindt dat die ‘leuke’ dingen doen er nu sws nog niet inzitten omdat ze regelmatig een voeding moet krijgen, maar ik merk dat ik dat wat anders zie haha. Ik snap mijn partner ook en het siert hem dat hij het beste wilt voor onze dochter maar hij lijkt het inderdaad een beetje te onderschatten hoe pittig dit is voor mij. Hij zegt dat dat iets is wat je over hebt voor je kind en dat als hij dat zou kunnen doen, hij het zou doen. Ik zou willen dat hij het eens 2 weken kon proberen 🙈 Ik ga er nog eens goed over nadenken!

5 maanden geleden

Reactie op 𝓛𝓮𝓼𝓵𝓮𝔂

Lieve mama wat knap dat je het allemaal zo doet! Het valt echt niet mee om ...
Wat lief dank je wel❤️ Wat knap dat je het toch 4 maanden hebt volgehouden! Maar jou ervaring is wel waar ik ook bang voor ben! Ik ben ‘maar’ 4 maanden thuis met haar en ik wil straks inderdaad geen spijt hebben en denken had ik maar meer tijd gehad om van haar te kunnen genieten. Ik ga inderdaad wat sessies afbouwen en dan kijken wat mn productie doet. Oh wat zonde dat je het hebt moeten weggooien maar uiteindelijk is het de keuze van je zoontje geweest en dan is het denk ik allang goed! Dank je wel voor je lieve reactie!

5 maanden geleden

Reactie op Annick33

Ik ben ook fulltime kolver en het klinkt alsof je niet de juiste kolf hebt ...
Ik had eerst de medela kolf geleend vanuit het ziekenhuis en die was op zich prima alleen had ik daarbij het nadeel dat ik steeds op 1 plek in t huis zat omdat het apparaat stroom nodig had & t best een flink apparaat is wat je niet zo meesleept. Daarnaast had ik daar mn handen helemaal niet vrij om haar vast te houden, laat staan voeden. Ik ben nu dus overgestapt op de handsfree elektrische van good vulpes. Hiermee is mn productie nog hoger geworden en kan ik haar op de bank bij me pakken nadat ze heeft gedronken door haar tussen mn benen in te zetten en tegen mn buik te laten rusten. Hoe jij het doet klinkt inderdaad ideaal. Ik kan helaas niet tegelijk kolven en flesje geven omdat ik zo’n verstopte melkklieren steeds heb en ik mijn handen nodig heb om te kunnen masseren. Die verstopte klieren heb ik bij zowel de medela als de huidige kolf dus denk dat dat gewoon beetje mijn aanmaak hoort ofzo. Als je de onderdelen afspoelt en in de koelkast zet, droog je het dan eerst nog af? Want ‘volgens de instructie’ mag dat eigenlijk niet met mijn kolf, al doe ik dat nu wel omdat het me ook niet wenselijk lijkt om steeds die waterdruppels te mengen met mn melk🙈 Bedankt voor je reactie/tips!

5 maanden geleden

Reactie op jk1995

Dank je voor je reactie en tips!! Mevrouw van het cb zei inderdaad ook da ...
Ja een vriendin van mij had doet dat ook. Gewoon met de melk resten erin en dan is het gekoeld en bederven die paar druppels niet. Zij doet dat al 8 maanden zo en ik nu twee weken, kleine hebben het niet door en ik heb een stuk meer rust. Ik heb de kolf van evit. Staat ook na ieder gebruik schoonmaken en luchtdrogen, maar dat duurt inderdaad te lang. Van het CB zeiden dat het gewoon kon, als je de hygiëne maar wel in acht neemt (handen wassen, 2 a 3 keer per dag even goed schoonmaken met lauw warm water en een borstel). Het scheelt mij zoveel en ik ervaar daardoor zoveel rust. Maakt voor mij het kolven echt makkelijker. Ik voed haar trouwens soms ook als ik kolf (probeer om te kolven en dat te geven, maarja je weet hoe het gaat met baby's), door haar op haar zij te leggen en dan een flessen 2 en Philips Avent flesje. Die lekken niet, moet ze best hard werken, maar daardoor drinkt ze rustig en kan ik haar wel voeden terwijl ik kolf. Zit soms wat ongemakkelijk, maar ach. Mijn partner voed vaak als ik kolf en hij thuis is, als dat voor jou kan als hij thuis is scheelt het ook al mentaal (tenminste dat is mijn ervaring) En als je het niet trekt na volgende week heb je alles geprobeerd! Dan kan je met een goed en rustig gevoel de overstap maken naar volledig kunstvoeding!

5 maanden geleden

Reactie op jk1995

Ik had eerst de medela kolf geleend vanuit het ziekenhuis en die was op zic ...
Nee ik droog mijn kolven niet af. Ik zet ze eigenlijk nat weg en 3 uur later als ik weer kolf dan zijn ze nog wel vochtig maar gebruik ze gewoon zo. Wat lastig dat met je melkklieren dan.. Hopelijk kan je dan wat tijd winnen met het schoonmaken!

5 maanden geleden

Mijn kraamzorg adviseerde zo min mogelijk te kolven omdat ik dan juist verstopte melkklieren en borstontsteking kon creëeren 😒. Ik zou proberen de tijd tussen kolven op te rekken zodat je op zijn minst een keertje ademruimte voor jezelf kunt krijgen. Borstvoeding op welke manier dan ook mag geen grote last zijn. Wellicht toch nog een keer een lactatiekundige contacten om een afbouwschema op te stellen dat bij jou past. Zodat je meer ruimte tussen 2 momenten kunt krijgen. Je hebt voldoende productie dus zou goed moeten kunnen komen zonder je kindje tekort te doen.

5 maanden geleden

Ik kolf zelf ook inmiddels fulltime vanwege de worsteling met het tepelhoedje en een gefrustreerde baby als dat weer eens teveel tijd kostte. (Hier vanwege vlakke tepels en niet goed aanhappen) Ik heb me alleen inmiddels overgegeven aan af en toe ook kunstvoeding. Vooral snachts, want als ik goed slaap, trek ik dit allemaal wat beter. Als ik 1x kolven oversla dan blijf ik daarna een dubbele lading kolven, dus geen stagnering in productie. De ene dag geef ik alleen meer kunstvoeding dan de ander. Want als ik puf heb voor dat hele kolven/voeden/schoonmaak riedeltje, geef ik gewoon de gehele dag moedermelk. Wees maar minder streng voor jezelf mama en doe wat goed voelt💞

5 maanden geleden

Ik kolf ook fulltime en heb net zo’n hoge productie als jij. Met die reden ben ik er zelf steeds meer tijd tussen gaan laten, ook omdat de voorraad in de vriezer zo groot werd. Inmiddels kolf ik dus 4x per dag en sla de nacht over. Nu heb ik voldoende om hem de hele dag te geven en soms nog iets om in de koelkast te zetten of om in de vriezer te doen. Hierdoor is het echt veel beter te doen allemaal, om de 3 uur is ook echt onwijs pittig. Misschien kun je steeds een half uurtje langer tussen het kokven laten en kijken hoe vaak op een dag voor jou werkt? Daarbij; een gelukkige mama is ook heel erg belangrijk. De kleine groeit ook wel op kunstvoeding als je daar op over zou stappen. Wees niet te streng voor jezelf!

5 maanden geleden

Blije mama is een blije baby. Jouw baby (en partner) hebben weinig aan jou als jij dag en nacht gesloopt bent. Tuurlijk wil je het beste voor je kind. Ik heb nu baby 2 en bij beide kinderen ben ik na een maand begonnen met afbouwen van de borstvoeding. Dit omdat ik bij de eerste een borstontsteking, daarna spruw en tepelkloven kreeg. 2 weken heb ik het kolven naast het voeden vol gehouden, daarna jankend en gesloopt gestopt met borstvoeding en flesvoeding gegeven. Nu 4 weken tepelkloven gehad die niet over gingen, wat ik ook probeerde. Ik heb voor mezelf gekozen en dat geeft meer rust. Flesvoeding is van hoog kwaliteit omdat het aan erg strenge eisen moet voldoen. Probeer voor heel de voors en tegens naast elkaar te zetten. Maar denk alsjeblieft ook aan jezelf. Als jij je kindje niet kunt verzorgen of andere activiteiten kunt doen omdat je te moe bent, is dat het dan waard?